Oljelampan lyser

Mr_max

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx6f
Tja, min oljelampa började lysa.

Jag la omkull hojen för typ tre veckor sen, vänstar motorkåpan sprack och oljan rann ut. satte på en ny kåpa och fyllde på olja och nu lyser oljelampan.

hojen är en kawasaki zx-6f 96

någon somm vet vad det kan vara för fel?

//Mr_max
 
På min förra hoj (dock ingen kawasaki) så började nån lampa lysa har för mig att det va oljelampan.

Lösningen var att starta hojen när oljan va kallare än typ 40 grader, låta den stå på tills oljan va varmare än 70 grader (nåt sånt), detta fick man göra 3 ggr sen slocknade lampan.

Kanske inte hjälper dig iofs:D

Edit, det kanske var en gul lampa, vetefan
 
Last edited:
Kolla oljetrycket med en mätare!
Jag har bytt lager i motorer många ggr. struntar man i sin oljelampa några extra minuter så blir veven kass alt en vevstake. Samma arbete fast mycket dyrare

På min förra hoj (dock ingen kawasaki) så började nån lampa lysa har för mig att det va oljelampan.

Lösningen var att starta hojen när oljan va kallare än typ 40 grader, låta den stå på tills oljan va varmare än 70 grader (nåt sånt), detta fick man göra 3 ggr sen slocknade lampan.

Kanske inte hjälper dig iofs:D

Edit, det kanske var en gul lampa, vetefan

Vad hände tredje gången?
TRöttnade den gula sidestand lampan på att lysa och gick o lade sig igen?
 
Vad hände tredje gången?
TRöttnade den gula sidestand lampan på att lysa och gick o lade sig igen?

Det lyste när jag körde (ett par dar), sen hittade jag den där lösningen på ett brittiskt triumph forum. Det var nån varningslampa iaf. vet inte varför man skulle vänta på rätt temp i motorn men är väl nåt knep för att släcka varningslampor som lyser i onödan..
 
Jag har haft just en ZX6 från 96, och då var det givaren som satt dåligt bara! :)
 
var i garaget nyss och det verkar som om jag inte har nått oljen tryck i motorn.

Ingen som råkar ha en sprängskiss på min motor :confused:

//Mr_max
 
yes har kollat oljan och oljetrycks kontakten ser hel ut

//Mr_max

Om kontakten ser hel ut så innebär det inte automatiskt att den är i fungerande skick. En människa som ser hel ut kan vara bra fel i huvet.:död
 
Om kontakten ser hel ut så innebär det inte automatiskt att den är i fungerande skick. En människa som ser hel ut kan vara bra fel i huvet.:död

nä exakt, har rivit ner pumpen, tråget och det verkade vara helt alltting så jag skulle säga att det varkar som att det e givaren det e fel på.

tråkigt bara att man inte kan få tag på en förenst på tisdag :huvet

//Mr_max
 
Lyser lampan alltid eller bara vid visst varvtal? Trasiga vev/ram-lager borde ge bättre oljetryck på höga varv då läckaget minskar, medans igensatt oljesil borde ge dåligt tryck vid högre varvtal.

Har du kollat att oljesilen inte har en massa skräp i sig med? Kopparfärgade metallrester i oljan, eller var den helt ren? (antar att du hällde ur den i ett kärl där du kunde röra runt och leta metallskimmer)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top