Oljelampan lyser men släcks vid start av motor

optiix

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2017
Hoj
Kawasaki Z400 R2 TWIN 1983
Hej.
Jag köpte en jättegammal hoj att börja övningsköra med (Kawasaki Z400 R2/TWIN 1983). Mycket problem initialt och som helt motor-okunnig fick jag den till sist att gå med bland annat ny tändspole och rengöring av förgasarna själv. Gått bra säkerligen 50mil sedan dess.

Igår var jag och far ute på en lite längre tur, ca 1,5h. När vi hade 15 min kvar började motorn gå hoppigt som fan, men oljelampan tändes ej så jag tänkte att det kanske var soppan som började ta slut trots där var mycket när vi började köra.

När vi stannade hemma dock så dog motorn av sig själv och oljelampan började lysa. Trodde givetvis att den var överhättad och lät den stå utomhus ett tag innan jag satte in den, oljelampan lös även då vid kontroll trots den var så sval att man kunde ta på motorn. Oljenivån är rätt enligt indikationsrutan.

Prövade idag igen, oljelampan lyser fram till man startar hojen. Idag står den och idlar igen utan problem vid kortare test (10sec) och oljelampan släcks så fort motorn är startad.

Är ju rädd att motorn ska skära. Hittar ingenting då hojjen är så gammal.
Vad kan det vara eller skall oljelampan lysa före start och det har varit dåligt tryck före och nu blev den "bra" när vi körde så långt (hojjen hade ju stått 2-4år före jag köpte och började köra med den)

Mvh,

Den ska lysa med motorn avstängd, så det är nog ingen fara på den fronten. Låter som något med soppatillförsel, typ förgasare eller bränslefilter.

Om du menar att lampan tänds när du slår på tändningen och slocknar när den startar så är det normlat. Det är en liten säkerhetsdetalj så du ser att den fungerar samt att du givetvis inte har något tryck när motorn inte går.

Jättegammal? -83??
:va

Eftersom den är så gammal så har jag hittat ett ännu jättegamlare felsökningsschema.
Följ det ska du se att du får ordning på pärlan.:tummenupp
Felsokningsschema.JPG

Tack så mycket ska ta och kolla bränsle o allt annat tack så mycket för alla svar! :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti