optiix
Ny medlem
Hej.
Jag köpte en jättegammal hoj att börja övningsköra med (Kawasaki Z400 R2/TWIN 1983). Mycket problem initialt och som helt motor-okunnig fick jag den till sist att gå med bland annat ny tändspole och rengöring av förgasarna själv. Gått bra säkerligen 50mil sedan dess.
Igår var jag och far ute på en lite längre tur, ca 1,5h. När vi hade 15 min kvar började motorn gå hoppigt som fan, men oljelampan tändes ej så jag tänkte att det kanske var soppan som började ta slut trots där var mycket när vi började köra.
När vi stannade hemma dock så dog motorn av sig själv och oljelampan började lysa. Trodde givetvis att den var överhättad och lät den stå utomhus ett tag innan jag satte in den, oljelampan lös även då vid kontroll trots den var så sval att man kunde ta på motorn. Oljenivån är rätt enligt indikationsrutan.
Prövade idag igen, oljelampan lyser fram till man startar hojen. Idag står den och idlar igen utan problem vid kortare test (10sec) och oljelampan släcks så fort motorn är startad.
Är ju rädd att motorn ska skära. Hittar ingenting då hojjen är så gammal.
Vad kan det vara eller skall oljelampan lysa före start och det har varit dåligt tryck före och nu blev den "bra" när vi körde så långt (hojjen hade ju stått 2-4år före jag köpte och började köra med den)
Mvh,
Jag köpte en jättegammal hoj att börja övningsköra med (Kawasaki Z400 R2/TWIN 1983). Mycket problem initialt och som helt motor-okunnig fick jag den till sist att gå med bland annat ny tändspole och rengöring av förgasarna själv. Gått bra säkerligen 50mil sedan dess.
Igår var jag och far ute på en lite längre tur, ca 1,5h. När vi hade 15 min kvar började motorn gå hoppigt som fan, men oljelampan tändes ej så jag tänkte att det kanske var soppan som började ta slut trots där var mycket när vi började köra.
När vi stannade hemma dock så dog motorn av sig själv och oljelampan började lysa. Trodde givetvis att den var överhättad och lät den stå utomhus ett tag innan jag satte in den, oljelampan lös även då vid kontroll trots den var så sval att man kunde ta på motorn. Oljenivån är rätt enligt indikationsrutan.
Prövade idag igen, oljelampan lyser fram till man startar hojen. Idag står den och idlar igen utan problem vid kortare test (10sec) och oljelampan släcks så fort motorn är startad.
Är ju rädd att motorn ska skära. Hittar ingenting då hojjen är så gammal.
Vad kan det vara eller skall oljelampan lysa före start och det har varit dåligt tryck före och nu blev den "bra" när vi körde så långt (hojjen hade ju stått 2-4år före jag köpte och började köra med den)
Mvh,