Oljelampan lyser fortfarande..

Yamaha R1 är väldigt känslig när det gäller oljenivån. Det är ju ingen fara om nivån är mellan min och max men den varnar ändå. Säker samma med Suzuki. Fyll i lite till så ska du se att lampan slocknar.

ett annat knep är att luta hojen åt höger en stund. har den stått på stödet länge så kan givaren förlora kontakten då den sitter på höger sida

läste igenom manualen nu och på den nya generationens motor som kom på 600/750 från 06 så sitter det en oljetrycksgivare i framkant, till vänster om oljefiltret:tummenupp , nivågivaren ska sitta på höger sida av motorn och går på samma lampa. det ska också sitta ett spjäll som reglerar oljetrycket. ni hittar den på sidan 97 i manualen.

Något som hände på min K6:A var att det fastnade ett litet skräp, typ ett korn på en givare...så att den satt fast i ett läge. Och då lös lampan hela tiden...

Hade exakt samma problem på min XJ600. Jag tömde hojen på olja, plockade ut oljenivågivaren, tvättade den ren med bensin så att den gick "lätt" igen. Därefter torkade jag den ren och lät den hänga fritt under natten så bensinresterna avdunstade. In med givaren igen och sedan funkade den igen. Tycker du ska prova det. De är inte direkt gratis heller.

Pyttsa i olja så det nivån är upp till "Full". Och sedan vrid på tändingen och se om lampan släcks. Om inte, så kan det vara fel på nivågivaren. Men skippa att kolla om den fungerar. Gå över och kolla om du ha oljetryck i hojen, det är det viktiga!

*jag bjuder på ev. stavfel, 40 graders feber, och hosta.

Last edited:
läste igenom manualen nu och på den nya generationens motor som kom på 600/750 från 06 så sitter det en oljetrycksgivare i framkant, till vänster om oljefiltret:tummenupp , nivågivaren ska sitta på höger sida av motorn och går på samma lampa. det ska också sitta ett spjäll som reglerar oljetrycket. ni hittar den på sidan 97 i manualen.

Aa precis det ska vara oljetrycksgivaren. Tänkte mäta upp den med multimeter men den är enpolig går det mäta upp en sån givare? :va
Och vart på höger sida sitter oljenivågivaren då? Jag har inte sett nån givare där vad jag kan komma på, och hur kollar men det där spjället vart sitter det?

Är inte hemma nu så kan inte kolla värken på hojen eller manualen just nu tyvär.

har du jordat kabeln?

så länge inte hojen knackar så har du oljetryck:rolleyes: hade inte du varit ute och kört med din? om du inte haft oljetryck så hade du märkt det

fan vad taskigt:D :rofl

Nää har inte vågat köra med hojen endast startat den och låtit gå på tomgång.

Edit:
Var nere tidigare idag och skruvade på pumpen och drog runt den med borrmaskin och skruvade loss en oljeplug till kanalen som sitter på högersida av motorn snett ner till höger om kopplingen eller va man ska säga där kom det olja när jag drog runt pumpen, sen skruvade jag bort oljetrycksgivaren och drog runt pumpen men där värka det itne komma nån olja inte...
Så jag kollade oljefiltret skruvade inte bort det helt men det började rinna olja från det iaf så dit har det kommit olja och oljefiltret är givetvis nytt så det var inte gammal olja som rann oh jag har dragit runt pumpen åt rätt hålla också för annars pumpar den ju inte.

Last edited:

Det där spjället du pratar om är det oljetrycksregulatorn du menar? Den som släpper ut övertrycket alltså, ser ut som typ ett rör med hål i?

Oljelampa

Tjena såg att du hade problem med oljelampan,har en gsx 1000 r-01 som olje- lampan tänds på när jag startar den men min står det ett F framför lampan på,vet ej hur det gör på din,jag har ej original avgasystem och då kan avgasventilen i extracktorröret(grenröret)krångla.Min lampa lyser när jag startar den men stänger jag av hojen och startar den igen då slocknar lampan,vet ej om du har orginal avgasrör men men på min hoj är det det som är problemet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman