Oljelampa tänds vid kall motor trots bra nivå - FZR1000 -87

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Steg-för-steg-information om symptomen:
1. Rullar ut hojen från garaget, startar motorn och åker iväg.
2. Efter en stund så tänds oljelampan.
3. Stannar motorn och rullar in till kanten.
4. Väntar en stund, och oljelampan släcks.
5. Startar motorn och åker vidare.
6. Repeterar steg 2-5 x antal gånger.
7. Motorn har kommit upp i temp och lampan tänds ej mer.

Är detta symptomatiskt på nåt större fel, eller är det bara det att den kalla oljan tar tid på sig att rinna ner efter att ha pumpats upp i toppen/osv? Det är väl oljenivålampa på den här modellen, och inte tryck?

Kör med biltemas syntetiska olja, ifall det spelar ngn roll.

Nu ska jag bryta mot punkt två i ämnesriktlinjer (gissa).
När du bytte olja och filter senast, hade du fasta smutspartiklar typ spån eller annan typ av konsistens i oljan?
Det låter nästan som en propp som flyttar på sig i oljekanalerna.

Om det är lämpligt att blåsa "inkanalen" till oljefiltret med tryckluft vid nästa filterbyte vill jag låta vara osagt.
Eventuellt hinder skulle/borde i.s.f blåsas ut.
Om lampan visar nivå och inte tryck så är väl lampan släckt redan när du slår på tändningen? Har du runt glas eller oljesticka på högersidan så kontrollera nivån vid kall motor.
/H

Nu ska jag bryta mot punkt två i ämnesriktlinjer (gissa).
När du bytte olja och filter senast, hade du fasta smutspartiklar typ spån eller annan typ av konsistens i oljan?
Det låter nästan som en propp som flyttar på sig i oljekanalerna.

Om det är lämpligt att blåsa "inkanalen" till oljefiltret med tryckluft vid nästa filterbyte vill jag låta vara osagt.
Eventuellt hinder skulle/borde i.s.f blåsas ut.

Minns inte hur det såg ut.

Om lampan visar nivå och inte tryck så är väl lampan släckt redan när du slår på tändningen? Har du runt glas eller oljesticka på högersidan så kontrollera nivån vid kall motor.
/H

Japp. Lampan är släckt när jag har tändningen på, förutom då den tänts enligt ovan då den släcks efter ett tag. Jag kollade iofs vid varm motor, och nivån var ok. Spillde i kanske en dl extra, ifall att. Yamaha ska väl vara hyffsat oljetörstiga ändå, har jag för mig.

Jag är skolad att ALLTID låta motorn/oljan bli varm på hojar INNAN avfärd. Detta genom att den får stå på tomgång någon minut medan man klär på sig det sista. Mc-mecken på DinMC förklarade för mig, när jag hämtade ut min nya hoj, att du behöver inte fundera så mycket på inkörning, viktigast är att du alltid låter motorn bli riktigt varm innan du drar iväg!

Det gör ont i hela kroppen när jag hör/ser folk som varvar upp i samband med kall motorstart eller drar iväg på en gång.

Kanske ett tips... :)

Last edited:
Jag är skolad att ALLTID låta motorn/oljan bli varm på hojar INNAN avfärd. Detta genom att den får stå på tomgång någon minut medan man klär på sig det sista. Mc-mecken på DinMC förklarade för mig, när jag hämtade ut min nya hoj, att du behöver inte fundera så mycket på inkörning, viktigast är att du alltid låter motorn bli riktigt varm innan du drar iväg!

Det gör ont i hela kroppen när jag hör/ser folk som varvar upp i o m kall motorstart eller drar iväg på en gång.

Fast att veva igång en gammal motor och låta den stå på tomgång är inte bra heller. Oljetrycket är lågt, den laddar dåligt. Kolla hur raceförare varmkör RUPP RUPP RUPP:)

Bättre att mysköra den varm, bättre än tomgång.

"Det gör ont i hela kroppen när jag ser folk tomgångsköra kalla motorer i flera minuter":tungan

Jobbigt att det finns så många teorier om allt va?

det symtomet du beskriver brukar på bilmotorer vara en oljetrycksgivare som glappar eller börjar bli dålig.
mät oljetryck med manometer och kontrollera så tryck är ok. om ej ok, kontrollera oljepump. om tryck är ok även lampa lyser så se nästa steg.

är tryck ok så skulle jag kontrollera kablage för oljetryckskontakt. om ok byt tryckkontakt. om ej ok reparera kablage.

"Det är väl oljenivålampa på den här modellen, och inte tryck?"
Japp stämmer

Det gör ont i hela kroppen när jag hör/ser folk som varvar upp i samband med kall motorstart eller drar iväg på en gång.

Skulle som Chronic säga att tomgångskörning är den sämsta varmkörningen för en motor (ok bättre än att tokgasa iaf). Ger knappt nån värme men sliter desto mer pga långsammare uppvärmning och lägre oljetryck. Bättre att köra iväg försiktigt direkt och låta motorn värmas upp på låglast.

Skulle som Chronic säga att tomgångskörning är den sämsta varmkörningen för en motor (ok bättre än att tokgasa iaf). Ger knappt nån värme men sliter desto mer pga långsammare uppvärmning och lägre oljetryck. Bättre att köra iväg försiktigt direkt och låta motorn värmas upp på låglast.

Vanlig missuppfattning beroende på att personer inte talar "samma språk"
För den som säger det betyder det "åk iväg och kör lugnt tills motorn är genomvarm, då kan du bränna på", den som hör det hör "vänta tills den är genomvarm innan du åker iväg".

Ibland blir man fundersam.I service manualen till Sevenfiftyn stod det att man efter start skulle köra iväg direkt i lugn takt tills motorn blev uppvärmd men i Blackbirdens manual står det att man ska vänta tills motorn nått full arbetstemperatur innan man kör iväg.
:va :crash

Känns som en ny tråd på gång!

Det som "knäcker" en motor cylinder,block,topp,kolv,mm när det gäller varmt och kallt är om du värmer för fort eller kyler för fort.
Som det tidigare exemplen innan- kall start och tok varv eller varmkör och bara stänger av.

Mittråd: kolla vad instuktions boken säjer eller
starta, ta på hanskar och hjälm, kör iväg sakta tills motorn är varm.
Stanna, ta av hjälm och handska och stäng av.

Jag gasar inte iväg som en tok. Anledningen att jag kör iväg är för att visa hänsyn där jag hyr garageplats.

Samma sak händer vid stillastående tomgångskörning.

häll i en halvliter till ,äe det en 20-50 olja eller vilken kvalite är det
låter onekligen som låg nivå/seg olja

Om jag ställer den på stödet medans jag varmkör så tänds inte lampan, men det lär ju bara ha med nivåsensorns placering att göra.

"Det gör ont i hela kroppen när jag ser folk tomgångsköra kalla motorer i flera minuter":tungan

Hahaha, kul att det finns så olika syn på allt. Märks inte minst på forum som detta...

Jag hävdar ändå att:

1. Modern motor med insprutning lägger sig ju inte på ett tomgångsvarvtal vid kallstart, det är ju betydligt högre. Därför ser jag inte att oljetryck skulle vara ett problem. Då skulle ju oljelampan lysa och jag tror att när man designar och konstruerar en motor så gör man det med att den ska få smörjning vid samtliga rekommenderade varvtal oavsett temperatur, eller?

2. Samma som ovan fast med choke och, under varmkörning, ett förhöjt varvtal.

Nu är ju inte det här världens största fråga, men lite lattjo är att vi gör på så olika sätt. Kanske pga (som någon skrev) att tillverkarna ger olika instruktioner i våra handböcker.

Fan va OFF-Topic det blev, sorry för det DjDiff.
Har du hittat en lösning på problemet?

Last edited:
Kan vara skit bakom spakarna vid avläsande av nivån (är ju inte helt simpelt med det lilla fönstret) eller att den är känslig för minsta lilla picoliter under korrekt nivå, men jag hystade i en halvliter i motorn och slipper numera att den lyser.

Hade en FZR 1000 1992 ett tag, den drog typ 1 liter olja per 100 mil så det troliga är att du bara har lite låg nivå.. fyll på lite vid varje tankning eller håll koll på hur mkt den drar.

Fast att veva igång en gammal motor och låta den stå på tomgång är inte bra heller. Oljetrycket är lågt, den laddar dåligt. Kolla hur raceförare varmkör RUPP RUPP RUPP:)

Bättre att mysköra den varm, bättre än tomgång.

I manualen till min Suzuki stod det att man alltid skulle låta motorn gå på tomgång en stund efter start för att få igång oljecirkulationen, få upp oljetrycket. Samma regel för kall och varm motor.

Vad det gäller racemotorer så ser jag inget skäl att göra likadant. Tror mer på Suzuki SV650S manualen.
Jag vill ju att motorn ska hålla mer än två helger innan renovering. Såg tex att en Honda CBR600RR som racekörs behöver ny vevaxel efter ca 500 mil. Kugghjulet på vevaxeln (som driver kopplingen) är slut.

Men efter låtit den gå på tomgång några minuter vid kallstart, så myskör jag de första kilometrarna. Tills motorn nått arbetstemperatur. Så där är vi överens.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra