Oljelampa R6 -01

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Då min förra motor rasade har jag och brorsan bytt till en annan som jag köpte på en större demontering här i Västsverige. Motorn startar och låter bra, men oljelampan vägrar släcka sig.

Lite svårt att hitta info via google, men hur är det det funkar? Vad varnar lampan för? Tryck, nivå eller båda? Vi gissar att det är givaren som sitter typ under motorn. Och finns det vanliga problem som rör detta? Ligger på max-strecket på stickan så nivån ska inte vara några problem.

Känns som det är en seriös verksamhet jag köpt motorn av och den ska vara genomgången innan jag köpte den.

Tacksam för tankar och idéer.

Har du kollat så att kabeln till givaren är hel så att den ev inte blivit skadad vid motorbytet?

Har för mig (99% säker) att oljegivaren bara visar låg nivå olja och inte tryck.

Så kolla så du har rätt mängd olja i med stickan.

Om du har, byt sensorn.

Har själv samma problem med min -99

Då min förra motor rasade har jag och brorsan bytt till en annan som jag köpte på en större demontering här i Västsverige. Motorn startar och låter bra, men oljelampan vägrar släcka sig.

Lite svårt att hitta info via google, men hur är det det funkar? Vad varnar lampan för? Tryck, nivå eller båda? Vi gissar att det är givaren som sitter typ under motorn. Och finns det vanliga problem som rör detta? Ligger på max-strecket på stickan så nivån ska inte vara några problem.

Känns som det är en seriös verksamhet jag köpt motorn av och den ska vara genomgången innan jag köpte den.

Tacksam för tankar och idéer.

Har för mig (99% säker) att oljegivaren bara visar låg nivå olja och inte tryck.

Så kolla så du har rätt mängd olja i med stickan.

Om du har, byt sensorn.

Har själv samma problem med min -99

Aha, vore ju gött om det var så "enkelt". Är det så att den bara visar nivå bör jag ändå ha tryck i motorn. Har ju ändå varit igång ett tag om man lägger ihop alla uppstarter och det är inget rassel eller så.

Var sitter denna sensorn och är den lätt att byta? Får ta vägen förbi Yamaha center och bli lurad på pengar på vägen hem då :)

- - - Updated - - -

Har du kollat så att kabeln till givaren är hel så att den ev inte blivit skadad vid motorbytet?

Den såg intakt ut vad vi kunde se

Annars kommer här dagens dummaste fråga: Mäts oljenivån med stickan nedskruvad eller inte? Ligger på max iskruvad, men det skiljer ju nån centimeter. Den gamla motorn var ju rätt kinkig med det där. Inte på max-strecket = tänd lampa ungefär.

Jag är 99% på att det ska vara urskruvat.

Edit: 100
http://www.r6-forum.com/forums/105-...l-showing-dipstick-whats-perfect-reading.html

"Keep in mind that you must take the reading without screwing the stick in.
Did you know it?"

Kanon, får kolla en extra gång på det då. Kanske kan klämma i nån deciliter eller två till då.

Såna här grejer är svårgooglade tycker jag. När jag sökte efter framlampa på min V70 fick jag sida upp och sida ner med vilken modell man skulle ha :)

På de r6 jag haft (ingen av de första gen. då) har det suttit nivågivare, den tänds när nivån ligger på den nedre halvan av stickan.

Med hojen stående på plant underlag skruvar du ur stickan och torkar av den, släpp ner den och lyft igen, är nivån under halva ungefär så brukar lampan tändas.

Om den inte slocknar när det är fullt så leta upp givaren och lossa kabeln och jorda den, slocknar lampan är givaren kass annars kabelbrott eller instrumentfel.

Ed. Var nog lite otydlig, lampan ska alltså slockna när du lossar kabeln och tändas när du jordar den, inte slockna när du jordar.

Last edited:
På de r6 jag haft (ingen av de första gen. då) har det suttit nivågivare, den tänds när nivån ligger på den nedre halvan av stickan.

Med hojen stående på plant underlag skruvar du ur stickan och torkar av den, släpp ner den och lyft igen, är nivån under halva ungefär så brukar lampan tändas.

Om den inte slocknar när det är fullt så leta upp givaren och lossa kabeln och jorda den, slocknar lampan är givaren kass annars kabelbrott eller instrumentfel.

Tack för bra svar. Lutar åt att det är den där sensorn då. Det tråkiga är att Yamaha center ska ha 1366kr för en ny :(

Tack för bra svar. Lutar åt att det är den där sensorn då. Det tråkiga är att Yamaha center ska ha 1366kr för en ny :(

Det kan du klämma säljaren av motorn på om det var ett företag. Men fråga först hur dom vill lösa det innan du lägger ut pengar.

Annars den lokala MC-skroten / MC-demonteringen efter en begagnad givare.

Annars den lokala MC-skroten / MC-demonteringen efter en begagnad givare.

Den mest lokala i Partille hade ingen, men den inte så lokala där jag köpte motorn hade en som de skickar på posten :tummenupp

Det goaste är ändå att det inte är nåt fel på själva motorn som jag var lite orolig för.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti