Oljelampa R1 -99

Tring R6

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Gbg
Hoj
Yammaha R6
Hej alla glada mekaniker, min kompis har en R1:a och har ett knepigt problem med sin oljelampa. När han kör så tänder den sig under 2-3min ibland. Motorcyckeln lämnades in på Yamahcenter i GBG som konstaterade att oljan var gammal och skummade och bytte oljan. Problemet slutade under några veckor men är nu tillbaka men inte lika ofta. Enligt Yamahacenter sitter det ingen oljetryckskontakt på yamaha cycklar utan endast en nivå mätare och dom fyllde olje nivån någon centimeter ovanför övre pricken, så olja finns. Är det kontakten som är kass eller finns det något annat som kan vara fel.

Tacksam för svar /// :confused: Thomas
 
Det där är en inbyggd, dålig egenskap på (en del) Yammor. Möjligen kan man fylla LITE extra för att slippa se eländet så ofta. Annars är det bara att leva med. Borde vara lag på oljeTRYCKSlampa.
/u
 
Vilken tur då :) Ja har trott att det har varit oljetrycket så ja har slagit av hojen när den har tänds. Lite pinsamt när man precis har kört om :rodnar
Yammorna (R1-98) dom drar en hel del olja va? Polarna som kör Fireblade fyller aldrig på.
 
tyckte oxo att min tände sig ofta, så nu gör jag ett test.
Har fyllt på exakty så mycket man får, alltså övre pricken i glasgluggen, skrev upp miltalen och nu kör jag den ganska hårt, få se när den börjar lysa igen och hur många mil det blev.

Nån skrev om yamahacenter som fyllt på någon centimeter över den övre pricken, det kan väl inte på något sätt vara bra....?
 
Min oljelampa började lysa, och när jag kollade nivån så var den vid den övre pricken. Det var svagt utför men den bord inte tändas så lätt när nivån är nästan full....

Jag vet att givaren sitter i bakkant på motorn, men det gick ca 80 km/h i svagt utförslut.
 
Jag har samma problem med min R6:a,fast lampan tänds bara när motorn är kall, och tempraturen ligger under 75.Jag pratade med yamaha center i GBG och dom sa att det var ett inbyggt fel som beror på att den har oljenivå mätare och inte tryck mätare,så det är ingen fara med att köra med en lysande lampa men den det känns ju jävligt fel och riskabelt. :mad:
 
Lamapan har en tendens att börja lysa lite väl tidigt, typ bara när den är strax under övre strecket
 
Bara för att vara annorlunda..

Min oljelampa börjar lysa när nivån är vid det nedra strecket.


Däremot lampan för låg bensin-nivå kan börja lysa när den känner för det.
 
Wiseguy skrev:
Bara för att vara annorlunda..

Min oljelampa börjar lysa när nivån är vid det nedra strecket.


Däremot lampan för låg bensin-nivå kan börja lysa när den känner för det.

Du har det bra du.....
 
Men.. hur vet man om man tappar oljetrycket då? Av ett mindre roligt ljud eller? Verkar helmysko... :dummer en oljetrycksmätare varnar ju för båda sakerna (låg oljenivå -> inget-/dåligt tryck) men man kan ju tappa tryck utan att för den delen ha för lite olja.
 
someone skrev:
Men.. hur vet man om man tappar oljetrycket då? Av ett mindre roligt ljud eller? Verkar helmysko... :dummer en oljetrycksmätare varnar ju för båda sakerna (låg oljenivå -> inget-/dåligt tryck) men man kan ju tappa tryck utan att för den delen ha för lite olja.

Det är ju det som är så dumt. Det vet man inte ju inte..

Och tråden är rätt gammal btw. :7peta :tungan
 
URRninja skrev:
Det är ju det som är så dumt. Det vet man inte ju inte..

Och tråden är rätt gammal btw. :7peta :tungan


Men va f*n.. det kan ju inte kännas speciellt tryggt. :va Eller är det högst osannolikt att man tappar oljetryck på R1:orna?

Och jo jag vet att tråden är gammal men satt o läste igenom lite inlägg angående R1:or och tyckte det verkade så konstigt att jag blev tvungen att fråga.
 
Gammal tråd.. Men har percis samma problem och vill veta vad ni som har detta problem gjort för att fixa det? Eller ni bara kör på med blinkade lampa och kollar nivån ofta själv istället.?
 
Back
Top