Oljelampa lyser R1:a???

Wiseguy skrev:
Och jag gissar att du kör med halvsyntetiskolja.
Kör man med helsyntetisk så drar R1:an mer olja än den skulle göra med halvsyntetisk.
På min gamla 99a körde jag på Castrol gps olja som är halvsyntetisk.Jag köpte den ny och ända från dom första milen så drog den mkt olja.Jag körde 2000mil med den så det gick lite olja,det drog nog mer på slutet än i början tror jag.

för lite olja

Exup skrev:
På min gamla 99a körde jag på Castrol gps olja som är halvsyntetisk.Jag köpte den ny och ända från dom första milen så drog den mkt olja.Jag körde 2000mil med den så det gick lite olja,det drog nog mer på slutet än i början tror jag.

Jag har haft tre R1:or, och signifikativt för samtliga är att de törstar efterolja.Framförallt om man varvar ofta och stuntar. Inte ovanligt med närmre en halvliter på 100 mil. Så min tes är att du har på gränsen til för lite olja redan från början.....Fyll upp :tummenupp

Silwer skrev:
Du har ju ditt lilla oljefönster att titta in o se om det finns olja, finns det så är det ju ingen fara alls, det är ju inte oljetrycket som mäts.

Är det inte oljetrycket den mäter???...Va nästan säker på att det va så...jag tackar för alla tips jag fått ska kolla vad det kan vara.. :tuttar

Min oljelampa började lysa igår. Kollade i fönstret och det låg på max nivå så jag puttrade hem med den (tänkte att det är nå glapp med givaren eller kontakten efter alla laaama stoppies) :D

Gick ner idag och skulle kolla, vred på tändningen, startar upp härket och ingen lampa lyser... hmmm.

Matade i nån dl olja till så nu borde den få nog. Eller??

Jag bytte olja & filter på min, 2,9 liter tror jag det skulle va. Drog till S-holm, en tripp på ca 85-90 mil...när jag kom hem började oljelampan att lysa.

Använde Statoils Raceolja, & polarn påpekade att hans hoj drog mycke olja efter att han börjat använda den sorten. Finns det någon logik i det hela tro?

UltraMarine skrev:
Kan kanske bero på att vid höga varvtal så pumpas mer olja upp från tråget och lampan tänds pga "låg" oljenivå då oljan inte hinner tillbaka. När man sedan kopplar och släpper på gas och varvtalet sjunker så hinner mer olja rinna tillbaka till tråget. Oljepumpens varvtal är väl direkt beroende av motorns varvtal antar jag...

Men det är ju bara en teori.

Exakt så är det :tummenupp
Därför kan det också bli så att man inte märker nåt innan man ställer hojen på kvällen men på morron när man kör iväg med den lite kall och alltså något mer trögflytande olja så hinner den inte tillbaka till tråget och lampan lyser. Detta slutar efter en stund när hojen blivit genomvarm.
Men som sagt mer olja är medicinen mot fenomenet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...