Oljelampa har börjat lysa TL 1000s

bbenny

Våga wobbla i 60 knop
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
1979 Yamaha SR500, 1997 Aprilia Moto 6,5 och 2st Fjordlingar med 200 hp men det är på sjön
Min oljelampa har börjat lysa. Kan d bero på för lite olja, oljepumpen har lagt av? Har kört c.a 5 km.. inge missljud.

//bbenny

bbenny skrev:
Min oljelampa har börjat lysa. Kan d bero på för lite olja, oljepumpen har lagt av? Har kört c.a 5 km.. inge missljud.

//bbenny

Troligtvis att trycket blivit för lågt= för lite olja! Kolla oljenivån innan du kör!!

MVH Martin

Var nere och fyllde olja, drog igång den en halv minut. Oljelampan slocknade inte och det flashar Fl fortfarande.

//bbenny
glenoyne skrev:
Troligtvis att trycket blivit för lågt= för lite olja! Kolla oljenivån innan du kör!!

MVH Martin

bbenny skrev:
Var nere och fyllde olja, drog igång den en halv minut. Oljelampan slocknade inte och det flashar Fl fortfarande.

//bbenny

Kanske har blivit "elfel" på lampan?? Kolla nivån efter att cykeln varit i gång ca 30 sek. Om felet består kanske oljepumpen strejkar?? Om du kört 5 km med problemet borde motorn ta stryk, eller??

MVH Martin

Tycker åxå motorn borde rassla. Är oljelampan nivå eller oljetrycksvarningslampa?

//bbenny

glenoyne skrev:
Kanske har blivit "elfel" på lampan?? Kolla nivån efter att cykeln varit i gång ca 30 sek. Om felet består kanske oljepumpen strejkar?? Om du kört 5 km med problemet borde motorn ta stryk, eller??

MVH Martin

Är hos en kompis och har ingen verkstadshandbok här. Kan oljelampan vara tempmätare. Det finns en tempsymbol ovanför juh?

//bbenny

glenoyne skrev:
Vet faktiskt inte, MEN kör inte innan du kollat upp det!!

MVH Martin

bbenny skrev:
//bbenny

Jag tycker det låter som att oljelampan lyser bara för att göra dig uppmärksam på att nått är fel. FI betyder väll att du har nån felkod att avläsa till bränsleinsputningen? Så om du fixar det felet slocknar nog oljelampan.

Tack Det var det jag ville höra. Tror mig minnas att Fl har med insprutningen att göra. Nu kan jag nog åka hem och vara lugn. Den misstände ju åxå däruppe på bakhjulet.

//bbenny

Bearing skrev:
Jag tycker det låter som att oljelampan lyser bara för att göra dig uppmärksam på att nått är fel. FI betyder väll att du har nån felkod att avläsa till bränsleinsputningen? Så om du fixar det felet slocknar nog oljelampan.

Sladd

Kolla sladden till oljegivaren. Min hade gnagts av mot kedjan efter som den hade hamnat lite i kläm Då lös oljelampan hela tiden trots att det var olja i och inge fel på hojen. Det var bara att mecka ihop den igen så funkar det igen.

bbenny skrev:
Tack Det var det jag ville höra. Tror mig minnas att Fl har med insprutningen att göra. Nu kan jag nog åka hem och vara lugn. Den misstände ju åxå däruppe på bakhjulet.

//bbenny

Kolla manualen FI (fuel injection) + templampa (oljelampa) betyder fel på insprutningen = kontakta verkstan... Fick själv liknade problem nu när min hoj har varit isär plockad :gnissla

Det är inget problem med ditt oljetryck, det är samma varninglampa för allt den kan varna för. FI betyder insprutningsfel, avläs koden hos verkstad så får du veta vad det är. Min TL1000 kunde helt plötsligt börja varna FI när man körde, då stängde jag bara av motorn och startade om så slockande det, läskigt första gången det hände bara. Hänt kanske 5-6ggr totalt.

bbenny skrev:

//bbenny

Har du Powercommander på den? Min FI började blinka när jag satte dit min PC och det är för det sitter en givare i insprutnings systemet som är känslig och jag ska få svar imorgon om jag ska byta givare eller inte. Firman där jag fixade allt har kontaktat Dynojet i USA för svar.
Men har du inte PC så bör du nog ta dig till en verkstad och kolla upp det.

//TwinSucker

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...