Oljelampa gsxr -92

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Oljelampan ska väl tändas när man slår på tändningen på en gsxr från 92? Har för mig att den gjorde det tidigare?! Den gör inte de nu hur som helst, och lampan är hel. I vilken ände börjar jag att felsöka? Är det nivå eller tryckmätare?

Mvh. Hannes
 
HanneZ skrev:
Oljelampan ska väl tändas när man slår på tändningen på en gsxr från 92? Har för mig att den gjorde det tidigare?! Den gör inte de nu hur som helst, och lampan är hel. I vilken ände börjar jag att felsöka? Är det nivå eller tryckmätare?

Mvh. Hannes

Har du haft ur lampan och kollat att den är hel alltså? I så fall, kunde du konstatera att det inte finns någon spänning i sockeln där den sitter?

Skulle tro att det är tryckmätare (det är väl bara Yamaha som har något så dumt som nivåmätare?) men jag är inte säker.
 
Jo ja testa med en annan lampa som jag visste at den fungerade. Testade sen att jorda kabeln som går till oljetrycksmätaren och då lyser lampan. Så mätaren e väl trasig, har en extra liggandes så de får väl bli o skruva ur den!

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Jo ja testa med en annan lampa som jag visste at den fungerade. Testade sen att jorda kabeln som går till oljetrycksmätaren och då lyser lampan. Så mätaren e väl trasig, har en extra liggandes så de får väl bli o skruva ur den!

/ Hannes
Mätaren? Utgår från att du menar givaren. :7peta
(Var bara tvungen!) :)
 
HanneZ skrev:
Oljelampan ska väl tändas när man slår på tändningen på en gsxr från 92? Har för mig att den gjorde det tidigare?!
Mvh. Hannes

har den första modellen från -85 o där lyser oljelampan så fint när man vrider om nyckeln, synd att den inte gör det på din längre... :confused:
 
Robban_C skrev:
Mätaren? Utgår från att du menar givaren. :7peta
(Var bara tvungen!) :)
Hehe, jo jag menar givare :)

Ska se till att byta den, fast den sitter som helvete!!!

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Hehe, jo jag menar givare :)

Ska se till att byta den, fast den sitter som helvete!!!

/ Hannes
Ta det lugnt HanneZ, den sitter limmad om du inte bytt tidigare.
Värm gärna med varmluftpistol först, så går det lättare....lycka till. :tummenupp
 
Gah, varför e den limmad för? Kan man ersätta den av en biltema temptrycksgivare samt visare?

Måste jag även limma dit den nya? Är den limmad i gängorna(om de nu finns några)?

Mvh. Hannes
 
Gängan är nån form av rörgänga som smalnar av ju längre in man skruvar den. Det finna en anledning till att nyckelgreppet på givaren ser ut som det gör, så att man inte kan/ska dra den alldeles för hårt. Jag limmar aldrig givarna.

HanneZ skrev:
Gah, varför e den limmad för? Kan man ersätta den av en biltema temptrycksgivare samt visare?

Måste jag även limma dit den nya? Är den limmad i gängorna(om de nu finns några)?

Mvh. Hannes
 
Loctite har tätningsmedel för rörgäng, detta har en svagt limmande effekt (ungefär som gänglås), kanske kan vara monterad med nåt sånt?

Rörgäng finns för övrigt med både koniska och raka gängor. Handelen är alltid rakt gängad men hondelen kan vara både rakt och koniskt gängad.
Om nu det är så intressant här. :va

Men är det verkligen rörgäng? Känner mig tveksam till det på en japanare. Metrisk fingäng?

Hannes: Du kan byta till vilken givare som helst som har samma bryttryck (och rätt gänga). Däremot kan man inte byta hursomhelst till mätare eftersom givaren då måste ha rätt karaktäristik.
 
Ahh ok, får försöka pilla ur den där givaren, har precis fyllt på dyr fin olja vill ej att allt ska rinna ut.

/ Hannes
 
Teoretiskt skall den sitta på höger sida. Så kan du ställa hojen så den lutar mer än vanligt på sidostödet kanske den inte läcker ut den fina oljan. Har hört den varianten vid kopplingsbyte och den kanske funkar även för dig. Grov planka eller nåt under hjulen borde kunna fixa det.
 
Jag vet inte var givaren sitter på Hannes hoj men många äldre Suz har givaren sitte rbakom cylinderraden = det spelar ingen roll hur hojen lutar.
Givaren behöver ju alltså inte alls sitta under trågets oljenivå.
 
Sidostödet räcker, hålet in till vevaxeln sitter väldigt högt på gixxern bakom signalgeneratorkåpan, dvs på höger sida.
 
Men?

Robban_C du har ju en gsxrw.

Den sitter ju precis brevid oljebulten, längst ner på tråget!

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
... Robban_C du har ju en gsxrw. ...
Nä, det har jag inte alls det. Men jag hade en. Och har ingen aning om var givaren sitter. Jag bara utgick från föregångarna. Trodde det skulle vara ungefär samma placering.

Hursomhelst så kommer det inte att rinna hejvilt ur hålet. Det enda som kommer ut är den mängd olja som finns i närheten av hålet. Dvs det finns ju ingen direkt förbindning med oljan i tråget. Oljan innanför givaren måste ju passera pumpen innan den kan rinna ut och så länge pumpen står still så rinner det ytterst lite genom pumpen.
Med andra ord borde du kuna byta givare om du är lite rapp i fingrarna.
Men det är ju en annan sak om du ska använda tätningsmedel eftersom det måste anbringas på rena och oljefria ytor. För att klara det så kanske det blir till att luta hojen.
Kan du kanske "hänga" hojen i styrkrona och bakram från taket så att den lutar kraftigt = oljenivån hamnar under givaren? Om nu givaren sitter långt ner. På så sätt kan du ju alltid tvätta rent i lugn och ro innan du byter givaren.
 
ahaa du har fått sålt den :)

Nja givaren sitter så långt ner på motorn det bara går, jag trodde att det skulle ringa lika mkt som när man drar ur botten bulten. Jag får väl lura nån kompis att sitta o hålla för hålen medans jag kan fumla i den nya. Jag provar o skruva i, täta går alltid att göra efteråt(länge leve blått silikon :)).

/ Hannes
 
Skippa silikonet i samband med smörjkanaler! Lager skär jättefint när silikonslamsorna har satt igen en oljekanal!

Edit: Japp den är såld. Men den har trasslat lite, fuggarna. Inte bra men jag har lovat hjälpa snubben att få stil på´t.
Tony: om du läser detta, min yuppie gick hädan igår morse :gnissla , om du vill mig nåt så skicka pm eller ring mig om ett par dar. Eller på hemtel om du har det (vill inte publicera det på en sån här skum site, vem som helst finns ju uppenbarligen här! :D )
 
Last edited:
Kanske va därför min 750 motor skar då :D

Jag tänkte mer när allt va iskruvat och den ev. läcker så kan man täta utanför!

/ Hannes
 
Silikon på utsidan hjälper troligen inte eftersom det är en kanal under tryck. Dvs när du vrider ur knarren så har du ett tryck på typ 3-4 kg/cm2 som orsakar läckan. Detta tryck klarar silikonet knappast.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top