Nu e jag lite kliad i huvudet.
Härom dagen när jag var ute och körde lite mer... hrm, aktivt, blinkade först oljelampan till vid ett tillfälle och slocknade sedan för att vid nästa pådrag tändas igen. Stannade hojen och väntade en liten stund. När jag startade upp henne igen var allt som vanligt. Idag hände samma sak. Körde in på shell och tittade till oljenivån ,(som vid det första tillfället inte gick att se pga kondens mellan rutorna i fönstret) Då ser jag vad som tycks vara oljenivån väldigt långt ned i fönstret. I princip i nivå med "min-linjen". Well... köpte ny olja och fyllde på. Har fått hjälp att ha hojen upprätt, men man ser ändå inget av att nivån skulle höjt sig. Startade upp henne och lät henne rulla på tomgång ett par minuter... Nåja, den kanske inte har piskats runt i systemet och kommit med i matchen ännu, tänkte jag. med lampan var slock igen i alla fall... Så, jag körde hemmåt och bara kanske en km senare tändes slampan igen!! dödade motorn och rullade ur trafiken. Där blev jag stående ett tag. lät hojen stå och vänta ett tag, provade att starta, men indikeringslampan ville inte slockna... väntade och samma sak igen å igen å igen...hojen fick väl stå kanske 10 min innan den gick å starta utan att lampan lyste. rullade hem och tänkte att va fan...typ. har nu slagit upp min lilla mekbibel och allt tycks stämma...Och det där med nivån förbryllar min ännu... jag har hällt i nära en 1/2 liter olja, och det står med små fina utroppstecken att det skall göras med motorn varm! Men... Jag kan inte hitta någonstan i boken hur mycket det skall vara i hela systemet....? e jag blind möjligen?....
Hur mkt olja kan maskinen tugga i sig egentligen? Är mellan 300 och 400 mil sedan 2000-mila servicen gjordes av biscaya, och jag har aldrig haft några fläckar el dyl under hojen vid parkering. (ca 100 av dessa gjordes på en lite touringtripp, med åtskilliga "maxningar" av hojen. hur mkt kan detta spela roll...?)
börjar bli rädd att jag fyller på för mkt olja?? Men sammtidigt känns det som så omöjligt kan vara fallet...om inte det jag såg i nederkant av fönstert vad nivån, måste den antingan vara riktigt farligt låg, eller yberhög!
Till saken hör att jag imorgon tar hojen norr ut i landet för midsommarfirandet.... känns aningen snopet att behöva ställa in/ låta den stå. pga av detta....
Är det någon som har någon erfarenhet eller kan guida mig ang vad jag skall göra så vore jag mycket tacksam!!
Det gäller en ducati monster 900 97:a
//baggis
Härom dagen när jag var ute och körde lite mer... hrm, aktivt, blinkade först oljelampan till vid ett tillfälle och slocknade sedan för att vid nästa pådrag tändas igen. Stannade hojen och väntade en liten stund. När jag startade upp henne igen var allt som vanligt. Idag hände samma sak. Körde in på shell och tittade till oljenivån ,(som vid det första tillfället inte gick att se pga kondens mellan rutorna i fönstret) Då ser jag vad som tycks vara oljenivån väldigt långt ned i fönstret. I princip i nivå med "min-linjen". Well... köpte ny olja och fyllde på. Har fått hjälp att ha hojen upprätt, men man ser ändå inget av att nivån skulle höjt sig. Startade upp henne och lät henne rulla på tomgång ett par minuter... Nåja, den kanske inte har piskats runt i systemet och kommit med i matchen ännu, tänkte jag. med lampan var slock igen i alla fall... Så, jag körde hemmåt och bara kanske en km senare tändes slampan igen!! dödade motorn och rullade ur trafiken. Där blev jag stående ett tag. lät hojen stå och vänta ett tag, provade att starta, men indikeringslampan ville inte slockna... väntade och samma sak igen å igen å igen...hojen fick väl stå kanske 10 min innan den gick å starta utan att lampan lyste. rullade hem och tänkte att va fan...typ. har nu slagit upp min lilla mekbibel och allt tycks stämma...Och det där med nivån förbryllar min ännu... jag har hällt i nära en 1/2 liter olja, och det står med små fina utroppstecken att det skall göras med motorn varm! Men... Jag kan inte hitta någonstan i boken hur mycket det skall vara i hela systemet....? e jag blind möjligen?....
Hur mkt olja kan maskinen tugga i sig egentligen? Är mellan 300 och 400 mil sedan 2000-mila servicen gjordes av biscaya, och jag har aldrig haft några fläckar el dyl under hojen vid parkering. (ca 100 av dessa gjordes på en lite touringtripp, med åtskilliga "maxningar" av hojen. hur mkt kan detta spela roll...?)
börjar bli rädd att jag fyller på för mkt olja?? Men sammtidigt känns det som så omöjligt kan vara fallet...om inte det jag såg i nederkant av fönstert vad nivån, måste den antingan vara riktigt farligt låg, eller yberhög!
Till saken hör att jag imorgon tar hojen norr ut i landet för midsommarfirandet.... känns aningen snopet att behöva ställa in/ låta den stå. pga av detta....
Är det någon som har någon erfarenhet eller kan guida mig ang vad jag skall göra så vore jag mycket tacksam!!
Det gäller en ducati monster 900 97:a
//baggis