Oljeläkage, ngt att bry sig om?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Hallo

Upptäckte i dag efter att hojjen stått ca 3 veckor att det droppat olja från nederdelen av motorn ner på avgasröret (vilket rök som fan när jag starta) samt att det ligger som en olje film runt packningen som sitter vertikalt i mitten på underdelen av motorn.

Det är inga stora mängder, men jag undrar såklart om jag ska oroa mig, eller om det är ngt jag måste fixa direkt?

Ducati SS900ie -99 är hojjen

Last edited:
Horisontell packning i blocket på en Ducati?
Vill minnas att de är vertikalt ihopskruvade?
http://www.motorrad-klose.de/fotos/996 Motor/996 Motor 2.jpg
(visserligen en 996, men principen är densamma) Och är det denna centrala skarv du menar så är det nog ingen packning där mer än Hylomar (packning på tub)
Men summan av kardemmumman iaf är att ta isär motorn.
Ja OM det nu kommer därifrån! Tvätta motorn först, superren och torr, kolla sedan varifrån det VERKLIGEN läcker!
Olja i fartvind har en otrolig krypförmåga ex.vis

Mången motor har öppnats i onödan!

Last edited:
Dr.Bike skrev:
(visserligen en 996, men principen är densamma) Och är det denna centrala skarv du menar så är det nog ingen packning där mer än Hylomar (packning på tub)
Ja OM det nu kommer därifrån! Tvätta motorn först, superren och torr, kolla sedan varifrån det VERKLIGEN läcker!

Man kan gissa att det är packningen mellan tråget och blocket?

Eller har inte Duccarna löst tråg, de kanske är uppbygda som en encyl 4 takt?

Eller om du inte orkar mecka... avfetta motorn helt ren och när den torkat så pudrar du motorn undertill med barnpuder eller vetemjöl så ser du exakt var det läcker någonstans. Då kan du göra en ful-lagning och bara avfetta igen och stryka på rejält med silikonpackning från utsidan och låt härda över natten. Funkar hur länge som helst bara du ser till att det var fettfritt vid appliceringen.

Smart med barnpuder! Det brukar jag ha i stjärten! :arsele (ja inte för att konstatera läckage...)
Men att du skulle "fulmeka" Anders, gjorde att jag tappade en Ikon på mekanikhimlen!
*muahahahaha*
Såklart man måste kunna många tjyvtrick för att slippa leva i garaget!

Hade en tråd om "roadside repairs" en gång, och det kom fram många fina "fulmek" :lol

Last edited:
Dr.Bike skrev:

Stämmer det är den skarven som det ser ut att komma ifrån.

ski_extreme skrev:
Stämmer det är den skarven som det ser ut att komma ifrån.

Ok! :tummenupp Inget att lipa över under åksäsong. Gör som Anders sa. Vill och orkar samt om det verkligen behövs så är det väl lite skoj att riva motorn oxå!

Vem vet vad du hittar därinne?
Snoris och Boris? Eller Tandfen? :-) (Jag har alltid undrat vart de tog vägen...)

Dr.Bike skrev:
Ok! :tummenupp Inget att lipa över under åksäsong. Gör som Anders sa. Vill och orkar samt om det verkligen behövs så är det väl lite skoj att riva motorn oxå!

Vem vet vad du hittar därinne?
Snoris och Boris? Eller Tandfen? :-) (Jag har alltid undrat vart de tog vägen...)

Har varken tid, ork eller vilja att riva motorn just nu. Det får bli i vinter i såfall om det inte är så att det finns risk för att den pajjar av detta på den tiden.

ski_extreme skrev:
Har varken tid, ork eller vilja att riva motorn just nu. Det får bli i vinter i såfall om det inte är så att det finns risk för att den pajjar av detta på den tiden.

Den kan inte paja bara för att du har tätat ett externt oljeläckage - om nu inte blocket är spräckt, men det ser du med barnpuder-metoden.

UrbanTiger skrev:
Sitt inte och gissa på saker du inte har en jävla aning om :7peta

Fy på dig, ska du vara så där sur får du inte surfa på SH förrän du blivit snäll igen.

andersbrink skrev:
Han lyfter gamla trådar på fler ställen, har han fått lappsjukan alla redan?

Det är alltid roligt att vara idol för någon, han går i mina fotspår hela tiden. :D

andersbrink skrev:
Han lyfter gamla trådar på fler ställen, har han fått lappsjukan alla redan?
Na, det är nog så att han gör allt möjligt annat för att slippa tänka på sitt garagebygge. :7peta

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år