Oljeläckande monster, 99-

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Har ett monster á la 600 -99 som börjat läcka olja sedan ett oljebyte.

Vid oljebytet (i höstas) så råkade jag lossa ett typ av filter (cylinderformat med "nät-tråd", ca 1 dm långt) som uppenbarligen inte var dräneringspluggen (satt dock inte långt ifrån) som var helt inoljat, något typ av oljefilter.

Jag drog åt filtret och bytte oljan samt bytte det riktiga oljefiltret.

Sedan bytet så har hojen läckt olja har jag märkt. Jag har efter det här dragit åt filtret som jag felaktigt lossade, ordentligt, och det mesta av läckaget har nu försvunnit.

Jag var nere i garaget igårkväll och märkte att hojen fortfarande läcker något, om än mycket mindre.. men av droppmärkena att döma så läcker hojen nu på vänster sida medans oljan byts på höger sida?

Jag började känna efter olja på hojen och döm av min förvåning när jag känner att det runnit olja längs (se bifogad bild) skarven där den gråa metallen möter den ljusa metallen.

Hur åtgärdar man det här och vad kan det vara som orsakat detta?

Jag har aldrig varit riktigt insatt när det gäller att meka, och jag har insett mitt misstag så ingen behöver predika om det.. :)

Bifogat

• IMAG05677.jpg
    IMAG05677.jpg
    124.1 KB · Visningar: 126
Jag tror inte att det läcker mellan blockhalvorna, jag tror att det antingen läcker från silen som du lossade först, eller från oljefiltret som suttit löst.
Åtgärd:tvätta rent, varmkör, kolla igen.

Observera TROR, vet gör man på plats :)

Hur mycket olja är det som droppar? Olja har en grym förmåga att sprida ut sig, även små mängder kan se stora ut, dvs kan det du ser nu vara rester från när du böt olja senast, precis som Sportbike skrev.

Jag tror inte att det läcker mellan blockhalvorna, jag tror att det antingen läcker från silen som du lossade först, eller från oljefiltret som suttit löst.
Åtgärd:tvätta rent, varmkör, kolla igen.

Observera TROR, vet gör man på plats :)

Grymt, får köra lite avfettning, tvätta rent med svamp och sen köra ná varm :)

Hur mycket olja är det som droppar? Olja har en grym förmåga att sprida ut sig, även små mängder kan se stora ut, dvs kan det du ser nu vara rester från när du böt olja senast, precis som Sportbike skrev.

Det är inte supermycket, men jag ser att det är fräsch olja som droppat ned, jag kunde känna längs kanten på blocket att det var riktigt smetigt dessutom.. och det var ingen som hade varit och ollat hojen, hoppas jag :D

Tack för tipsen!

Last edited:
Jag hade en läcka på vfr:en som såg ut precis som din. Jag drog åt oljefiltret HÅRT! så var det tätt sen :)

Kan det va så att det sitter en mjuk bricka på silen som inte är mjuk längre iom att du lossa den o sen spännde? Ser du en bricka där så kan det behövas ett byte av den

Hur mycket olja hällde du i? :rolleyes:
Är nivån rätt på oljestickan?
Om inte kan olja tryckas ut via vevhusventilationen
och andra mindre trevliga ställen.

I övrigt instämmer jag med övriga,tvätta rent och kör en sväng.

/e

(Som en kväll i förra årtusendet tömde ut växellådsoljan och fyllde
4 fräscha litrar rak ner i de gamla 4 litrarna i motorn på en stackars V4.
Blev lite oljefylla innan man var tillbaka på ruta 1 :rodnar Preskriberat nu.:hej )

Kan ju vara så enkelt att du missat att dra lite olja på tät ringen på oljefiltret, så den är torr och fått för sig att börja läcka.
Att det droppar på vänster sida kan vara att stödet gör att hojen lutar åt det hållet

Men som nämnt ovan, tvätta rent grundligt, varmkör, avvakta och felsök

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard