Oljeläckage??

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Såld
Hej!

Har precis köpt mig en urgixxer och tycker att den går bra. Det enda som jag inte gillar är att den verkar läcka olja någonstans under främre delen av motorn. Har kollat banjobultarna till oljekylaren och det verkar inte vara dom. Har kollat alla andra bultar runt omkring också med jag kan inte riktigt lokalisera var oljan kommer ifrån.
När hojen står stilla läcker den ingenting men när man har varit ute och kört blir motorn undersida helt nerstänkt och det droppar från avgasröret under motorn.

Någon som har varit med om samma sak?

/Erik

Är den blöt på framsidan utav maskinen oxå?
Det är inte själva oljeslangarna som svettas( har erfarenhet utav det, det resulterade i ett väldigt blött bakhjul när slangen efter ett tag sprack)
Det kan inte vara så att förra ägaren har tagit bort tråget och återanvänt trågpackningen?
Sitter dina oljeslangar från kylaren i framkant eller i botten på tråget? Sitter de i framkant så har ngn tidigare ägare bytt tråg till 89-92ans. Står det 1052 eller 1127 på cylinderns vänstra sida?
Om slangarna sitter i framkant och det står 1127 på cyllen så har ngn med största sannolikhet bytt motor i din hoj.
Inga andra svettningar typ mellan blockhalvor?Oljerören mellan topp och block på framsidan utav motorn?

Min hoj har läckt ur alla tänkbara och otänkbara hål så erfarenhet utav oljedrypande har jag, för närvarande så svettas den på höger sida utav toppackningen(återanvänd kopparpackning sedan sist jag öppnade knotan) samt cylinderfoten (utan packning bara packningsmassa pga att jag ville få squishspalten så nära 1-1,2 mm som möjligt) i övrigt så är min kära motor tät numera.

PMa om du vill ha tel nr så kan vi se om vi kan komma på var maskinen läcker och om det är något mer du undrar över.

MVH GSX1100F

Motorn verkar vara original och relativt oskruvad vad jag kan se. Slangarna sitter på undersidan av motorn och det står 1052.
Kan det svettas ut så mycket olja ur slangarna så att hela undersidan av motorn blir blöt?
Läste på ett annat ställe att det är vanligt att det kommer olja från vevhusventilationen på den här motorn när man varvar den lite men då borde väl oljan komma lite längre bak på motorn?

Jag skulle inte tro att det är slangarna, det kan däremot vara dålig gänga i bottenpluggen alternativt microliten spricka i tråget som gör att motorn är tät när den står men läcker som ett såll när oljan är varm
Åkte på en liten djävla spricka i mitt tråg när jag lyfte i motorn i våras och den kasade av garagedomkraften, det syns inget och gängan är ny(helicoil) men den sprutade olja i kring sig när man körde.
Vevhusventilationen sprutar inte olja under motorn utan in i luftburken om du har den kvar, annars så borde man se till att oljan hamnar i en burk eller på kedjan.

Mitt tips är att avfetta motorn ordentligt och sedan varmköra och krypa runt hojen och titta var oljan kryper fram någonstans, det är det absolut enklaste tipset jag kan ge dig.
Om du behöver ett nytt tråg så har Freppa här på forumet ett 86-88 tråg som skräpar i bakluckan på min bil...
Jag ska för övrigt själv till västerås imorgon eftermiddag för att sälja en honda, så om du har intresse för ett par ögon till att glo på din motor så PMa mig.

MVH Jim

Det kan inte vara från generatorn det läcker? Det gjorde min. Är det det så har jag en o-ring. Ett rent h-vete att få tag på.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back