Oljeläckage vid utblås KTM 660 -04

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Såld!
Hej på er.

Har ett läckage på en KTM 660 -04 550mil.
Någon som har kunskap om 660s LC4ans topplock?


Det är så här, jag upptäckte en liten oljefläck under hojen igår och tog reda på vart det kom ifrån.
Det verkar som det kommer från dom två ytersta skruvarna som håller den vänstar utblåset på plats (se bild, se pilar).
Jag kolla så det inte kom från ventilkåpspackingen + från locket där man kommer åt att justera ventilespel.

Jag tog bort SASen för två veckor och då skruvar man bort utblåsen för att sätt ditt plugen. Jag rensa gängorna med en gäng tapp eftersom det va kvar locktight och sedan satte tillbaks allt.

Fråga: vad finns bakom skruvhålen? vattenkanaler? oljekanaler? bara alu? och vart kommer oljan (det är motorolja inge annat) ifrån?
Kan det rinna ner olja genom ventiletätningen, men då borde det förbrännas när det börjar bli varmt tycker jag, eller?

Mvh Jason
 

Bifogat

  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    53.7 KB · Visningar: 206
Last edited:
Vatten finns bakom.


Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" går nog tom att få tillrättat på fabriksgarantin har jag för mig.
 
Jason skrev:
Hej på er.

Har ett läckage på en KTM 660 -04 550mil.
Någon som har kunskap om 660s LC4ans topplock?


Det är så här, jag upptäckte en liten oljefläck under hojen igår och tog redan på vart det kom ifrån.
Det verkar som det kommer från dom två ytersta skruvarna som håller den vänstar utblåset på plats (se bild, se pilar).
Jag kolla så det inte kom från ventilkåpspackingen + från locket där man kommer åt att justera ventilespel.

Jag tog bort SASen för två veckor och då skruvar man bort utblåsen för att sätt ditt plugen. Jag rensa gängorna med en gäng tapp eftersom det va kvar locktight och sedan satte tillbaks allt.

Fråga: vad finns bakom skruvhålen? vattenkanaler? oljekanaler? bara alu? och vart kommer oljan (det är motorolja inge annat) ifrån?
Kan det rinna ner olja genom ventiletätningen, men då borde det förbrännas när det börjar bli varmt tycker jag, eller?

Mvh Jason
Bara en liten dubbelkontrollfråga så här i all vänlighet; du är alltså 111% säker att det inte kommer från ventilkåpan. LC4'an har nämligen en histora att läcka precis just där, i främre vänstra hörnet av ventilkåpan. Och just där framme/uppe är det förbannat svårt och se var det kommer ifrån.

Beror i så fall på för lite tätning vid montering och fixas enkelt genom att lägga på mer.

Edit: Å lite långsam var man åxå :hihi

.
 
Långa farbron skrev:
Vatten finns bakom.


Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" går nog tom att få tillrättat på fabriksgarantin har jag för mig.

Kan jag verifiera!
Både jag och Sirsmoke fick det!
 
Jag har vatir och försökt få det åtgärdat 2 ggr på superbike, men det läcker fortfarande ibland...

Det får man väl leva med...
 
Polaren har samma fenomen på sin 660. Enl. känd källa på känd firma beror detta på att en bult
som skruvas i toppen uppifrån har kontakt med bulten som håller fast avgasröret.
Har inte mekat med den och kan inte säga vilken bult det är men det ska vara den vägen oljan kryper ut.
Tätningsmassa typ loctite löser pboblemet. Vilken bult du vill lossa för att täta är nog valfritt :)
 
420 skrev:
Polaren har samma fenomen på sin 660. Enl. känd källa på känd firma beror detta på att en bult
som skruvas i toppen uppifrån har kontakt med bulten som håller fast avgasröret.
Har inte mekat med den och kan inte säga vilken bult det är men det ska vara den vägen oljan kryper ut.
Tätningsmassa typ loctite löser pboblemet. Vilken bult du vill lossa för att täta är nog valfritt :)

Det där betvivlar jag,kolla sprängskissen.

:)
 
Långa farbron skrev:
Det där betvivlar jag,kolla sprängskissen.

:)

Jo jag kollade på den och du har rätt i att det inte ser ut som det finns en sån bult.
Men det var vad som sades och eftersom jag inte kör en 660 själv så har jag såklart inte kollat upp det.
Men han som sa det brukar inte ha fel :)
 
Långa farbron skrev:
Gissar på att det läcker i ventilkåpspackningen,vilket är ett klassiskt Lc4 "trick" .

Så hände det även mig.... men troligtvis på grund av min egen dumhet ! :kocko Satte dit ett uppsamlingskärl för vevhusventilationen o gjorde allt för få hål i det , så det blev övertryck i motorn , med följden att jag tryckte "sönder" tätningen mellan ventilkåpa o topp. Lätt ordnat , men retfullt... :gnissla
 
Jason skrev:
Det verkar som det kommer från dom två ytersta skruvarna som håller den vänstar utblåset på plats (se bild, se pilar).

Avfetta motorn, tvätta av och torka, spraya sen på barnpuder eller vetemjöl överallt på topplocket cylinder så ser du exakt var läckan är så slipper du fundera.
 
ktm

andersbrink skrev:
Avfetta motorn, tvätta av och torka, spraya sen på barnpuder eller vetemjöl överallt på topplocket cylinder så ser du exakt var läckan är så slipper du fundera.
KTM bara problem suck suck!! :lol
 
Problemt hittat!

Tja.

Va ner till garaget idag, kollade upp problemet och det är HÅL rakt igenom (alltså där kammen är mont) i den översta yttre hålet :gnissla

De ni! Vad tycker ni om det...
Hur f*n kan det vara så? :confused:

Jag tror att har löst problemt genom att jag köpte Locktights 577.
Jag får hoppas att det blir bra. Vad tror ni?

Ska kolla imorgon om det löste problemet.
Återkommer!

Mvh Jason
 

Bifogat

  • läcka.JPG
    läcka.JPG
    41.3 KB · Visningar: 173
Last edited:
Långa farbron skrev:
Ok jag kanske var otydlig :)

Där det är hål rakt igenom ,tänkte jag mest på.

Det kanske var jag som va otydlig :)
Jaja! Men förstår du? Tittar man in i hålet (den övere ytersta) så ser man igenom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top