Oljeläckage TLR.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Oljeläckage TLR.

--------------------------------------------------------------------------------

Joho.
Undrar om det är någon som bytt packbox vid "kopplingspinnen."
Dvs pinnen som går in i blocket bredvid framdrevet.
Jag har en dålig packning där och ska byta den.
Någon som gjort det? Eller vet hur jag gör för att byta den?

Tacksam för snabbt svar
 
Hallå där!

Jag vet inte exakt hur p-boxen sitter men generellt brukar packboxar på motor till kopplingspinne och utgående drev endast vara ipressade utifrån.
Gör rent alltihop på utsidan först av allt. Innanför kåpan brukar kunna finnas både det ena och det andra som du inte vill ha in i puffran. Plocka bort kåpan och slavcylindern till kopplingen. Gör rent igen, härinne är det riktigt grisigt.
Man knackar ett litet hål (borra helst inte eftersom det ger spånor) med en syl eller liknande i p-boxen mellan axeln och huset, därefter skruvar man i en plåtskruv i hålet och tar tag i skruven med en polygrip stor nog att veta vad den vill. Sen drar man bara ut packboxen. Ibland får man lov att sätta i en skruv på andra sidan också så att man kan dra ut packboxen "rakt".
Sen monterar man den andra packboxen genom att knacka in den (smörj den på både ut- och insida med lite olja) med ett rör i lagom storlek. Röret ska helst ha ena änden (mot p-boxen) plansvarvad, på så sätt blir det plättlätt att styra p-boxen rakt. Har du inte plansvarvat rör så filar du till en rörsnutt så gott det går. En hylsa i lämplig storlek kan vara ett alternativ.

Och jag har alltså inte gjort detta själv på TL så se det som ett generellt tips. Och skyll inte på mig.
 
Robban_C skrev:
Hallå där!

Jag vet inte exakt hur p-boxen sitter men generellt brukar packboxar på motor till kopplingspinne och utgående drev endast vara ipressade utifrån.
Gör rent alltihop på utsidan först av allt. Innanför kåpan brukar kunna finnas både det ena och det andra som du inte vill ha in i puffran. Plocka bort kåpan och slavcylindern till kopplingen. Gör rent igen, härinne är det riktigt grisigt.
Man knackar ett litet hål (borra helst inte eftersom det ger spånor) med en syl eller liknande i p-boxen mellan axeln och huset, därefter skruvar man i en plåtskruv i hålet och tar tag i skruven med en polygrip stor nog att veta vad den vill. Sen drar man bara ut packboxen. Ibland får man lov att sätta i en skruv på andra sidan också så att man kan dra ut packboxen "rakt".
Sen monterar man den andra packboxen genom att knacka in den (smörj den på både ut- och insida med lite olja) med ett rör i lagom storlek. Röret ska helst ha ena änden (mot p-boxen) plansvarvad, på så sätt blir det plättlätt att styra p-boxen rakt. Har du inte plansvarvat rör så filar du till en rörsnutt så gott det går. En hylsa i lämplig storlek kan vara ett alternativ.

Och jag har alltså inte gjort detta själv på TL så se det som ett generellt tips. Och skyll inte på mig.

Saken är den att jag har kollat lite. Den nya packningen är av en 5kr storlek i diameter och vad jag kan se av den packning som sitter där är den av typ en 50 örings storlek. Slutledningen är att det ändera sitter en plåt över alt måste jag bort med motorkåpan på vänser sida och ta boxen innerfrån...(vilket jag tycker verkar för krångligt). Någon som vet om det sitter en plåt över???
 
Det låter ju helt vansinne om man ska behöva klyva för att byta p-boxen. Vore det så illa skulle vi ha hört om det i TL-tråden.
Av med drevkåpan och inspektera, sen avrapporterar du här! Eller i TL-tråden.
 
SENSEI skrev:
Saken är den att jag har kollat lite. Den nya packningen är av en 5kr storlek i diameter och vad jag kan se av den packning som sitter där är den av typ en 50 örings storlek. Slutledningen är att det ändera sitter en plåt över alt måste jag bort med motorkåpan på vänser sida och ta boxen innerfrån...(vilket jag tycker verkar för krångligt). Någon som vet om det sitter en plåt över???

Finns antroligen hopers med "hur du gör när du byter packboxen" på TLPLANET sök på "push rod seal" eller "oil leak" Har t.o.m för mig att nån lagt upp med bilder o hela kittet.

Du ska inte behöva klyva motorn för det,,, Iaf inte på TLSén o det ska ju inte vara nån skillnad!? Den sitter bakom en täckplåt... Lycka till!! :)
 
Robban_C skrev:
Det låter ju helt vansinne om man ska behöva klyva för att byta p-boxen. Vore det så illa skulle vi ha hört om det i TL-tråden.
Av med drevkåpan och inspektera, sen avrapporterar du här! Eller i TL-tråden.

Ordern mottagen men och ska kollas upp imorgon kväll... Har suttit och inspekterat sprängskisser hela kvällen... Om jag inte sett fel så sitter det två insexskruvar bakom framdrevet typ. Skulle kankse kunna vara en plåt som sitter där...
 
Last edited:
SENSEI skrev:
Saken är den att jag har kollat lite. Den nya packningen är av en 5kr storlek i diameter och vad jag kan se av den packning som sitter där är den av typ en 50 örings storlek. Slutledningen är att det ändera sitter en plåt över alt måste jag bort med motorkåpan på vänser sida och ta boxen innerfrån...(vilket jag tycker verkar för krångligt). Någon som vet om det sitter en plåt över???
Kom att tänka på en sak:
Har du blandat ihop p-boxarna?
5:- låter som p-boxen till utgående drev, 50 öre låter som p-box till kopplingspinnen.
 
Robban_C skrev:
Kom att tänka på en sak:
Har du blandat ihop p-boxarna?
5:- låter som p-boxen till utgående drev, 50 öre låter som p-box till kopplingspinnen.
nope inte blandat ihop dem. Har haft båda och kollat :) Trodde det läckte från drevet först.
Det jag dock funderar på¨är om jag fått rätt packning.
5 krona var kanske lite överdrivet... mest sagt som ilustration...

Blir till att riva och kolla på torsdag...
 
SENSEI skrev:
nope inte blandat ihop dem. Har haft båda och kollat :) Trodde det läckte från drevet först.
Det jag dock funderar på¨är om jag fått rätt packning.
5 krona var kanske lite överdrivet... mest sagt som ilustration...

Blir till att riva och kolla på torsdag...

Bort med framdrevet,bakom den sitter en tunn skyddsplåt som är fäst med några mindre skruvar.Plåten täcker även den packningen du pratar om och därför ser den så liten ut.
 
TLRR skrev:
Bort med framdrevet,bakom den sitter en tunn skyddsplåt som är fäst med några mindre skruvar.Plåten täcker även den packningen du pratar om och därför ser den så liten ut.

Misstänkte att det var så... Tack för bekräftelsen. Känns skönt att jag nu vågar riva. Nämligen som så att just denna packning är restad på suzuki. Fick ringa runt halva sverige för att få tag på den. Skulle kännas snopet om man rev bort den gml och sitta där med 3 veckors väntetid... // SENSEI, på den underbara kvinnans dator :Bugar


(Hon stod bakom ryggen ) :rolleyes:
 
Last edited:
Minimorran skrev:
Misstänkte att det var så... Tack för bekräftelsen. Känns skönt att jag nu vågar riva. Nämligen som så att just denna packning är restad på suzuki. Fick ringa runt halva sverige för att få tag på den. Skulle kännas snopet om man rev bort den gml och sitta där med 3 veckors väntetid... // SENSEI, på den underbara kvinnans dator :Bugar


(Hon stod bakom ryggen ) :rolleyes:
Packning bytt.. ska skruva ihop nu bara, men det får vänta till i möra...
Finns länk med bilder och sånt som var skitbra i TL forumet

Tack för hjälpen alla...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top