Oljeläckage på tl1000s

keno79

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
tl1000s suzuki
Hejsan!

Har en suzuki Tl1000s -99 som har börjat läcka olja, och det rejält. Var på första turen efter vintern, vackert väder och allt är perfekt, när jag plötsligt känner i en kurva att det känns som att det är lite luft i däcket. baken på hojjen liksom slänger ut lite grann. Väl hemma ser jag att stöveln(På höger sida) är blöt av olja, bromsskivan likså, samt däcket. Oljigt under samt på högra sidan av motorn. När jag tar lös oljepluggen ser jag att det har bildats vitt skum på pluggen( vatten, kylarvätska+olja?)
Väl andra dagen startar jag upp cykeln igen för att se var det läcker ifrån, när det är kall verkar igen hända, men efter att ha varvat upp cykeln så den blir varm börjar det sippra/pressas ut olja från två, som det ser ut, ställen. Droppar ganska rejält.
Kontrollerade glykolen innan avställning för vintern, har stått i kallgarage. Kan det vara så att den har fryst iaf.

Vad kan ha hänt, och vad ska man göra? Tacksam för svar.

Vad kan ha hänt, och vad ska man göra? Tacksam för svar.

Din hoj har börjat läcka olja. Vitt skum på pluggen kan antingen vara kondens eller vatten från kylaren.

Byt olja och avfetta/tvätta motorn. Pudra på mjöl eller barnpuder på motorn och dra igång den så ser du exakt varifrån oljan kommer. När du vet varifrån oljan läcker (och om du forfarande har vatten i oljan) kan vi komma med förslag på åtgärder.

Det var från pluggen vars man tappar olja + kåpan på höger sida som det läckte ifrån. Satt en ny kopparbricka till pluggen samt packmassa till kåpan och det åtgärdade problemet.
Sedan får man se om vattnet försvinner efter att jag bytt oljan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg