Oljeläckage LC4

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Var ute på första "riktiga" turen idag, när jag stannade till såg jag att motorn var oljig....

Visade sig att den läcker i ovadelen av motorn, alltså i skarven mellan motorhalvorna, precis bredvid där vevhusventilationen? går ut.

Det läcker så mycket så mer körande blir det inte.
Väl åtdraget är det, så..
Kanske det kan va täppt i vevhusventilationen så det är därför packningen inte håller tätt??

Är detta vanligt???
Läckage har jag ju hört talas om men vad jag förstått så har det oftast varit vid typ transmissionskåpan eller lite mer lättåtkomliga ställen.
Drar ju tyvärr med sig en del jobb :( :( , nähä nu ska ja försöka få fatt i en KTM återförsäljare och boka tid för lite garantireparation!

kolla om det är slangklämman till vevhusventilationen först
och är det inte det så är det vid ventilkåpan. bara att köpa nytt packnings limm o smeta dit

Vad jag har förstått så slarvas det med packningslimmet på KTM fabriken

WaZZe skrev:
kolla om det är slangklämman till vevhusventilationen först
och är det inte det så är det vid ventilkåpan. bara att köpa nytt packnings limm o smeta dit

Vad jag har förstått så slarvas det med packningslimmet på KTM fabriken

Så enkelt är det inte, torkar jag den ren ser man tydligt hur det "bubblar" /sprutar upp olja precis i skarven mellan motorhalvorna, ska ut o prova släppa vevhusventilationen nu, har man lite flyt kanske de kan va den som är täppt och orsakar det här?

Återförsäljare

Någon som vet om var man kan se vilka som är återförsäljare för KTM?

I småland, gärna i närheten av Växjö, Nilssons motor i Skånes Fagerhult är det, någon som kan räkna upp något per plejs?

Vill ju inte dra den på släp allt för långt, ktm´s hemsida fanns de ju ingen info på.

Mattias hade precis samma problem på sin nya 660, vet inte vad som åtgärdades men ......... han är i fjällen nu å kommer hem på Söndag......... :(

Kolla med din handlare så vet han nog, eller har duköpt den beg, ring dit där hojen köptes.

Jag tror det var slangen som byttes ut, det gick inte att dra åt slangklämman någe mera det läckte ändå, men .........jag är osäker.........

Weo skrev:
Så enkelt är det inte, torkar jag den ren ser man tydligt hur det "bubblar" /sprutar upp olja precis i skarven mellan motorhalvorna, ska ut o prova släppa vevhusventilationen nu, har man lite flyt kanske de kan va den som är täppt och orsakar det här?

när du säger motorhalvorna vad menare du då??

mellan cylinder/toppen eller mellan toppen/ventilkåpan??

Re: Återförsäljare

Weo skrev:
Någon som vet om var man kan se vilka som är återförsäljare för KTM?

I småland, gärna i närheten av Växjö, Nilssons motor i Skånes Fagerhult är det, någon som kan räkna upp något per plejs?

Vill ju inte dra den på släp allt för långt, ktm´s hemsida fanns de ju ingen info på.

Thread-jacking är något som de flesta ogillar. Håll dig till ämnet eller starta en ny tråd tack.

Re: Re: Återförsäljare

electronaut skrev:
Thread-jacking är något som de flesta ogillar. Håll dig till ämnet eller starta en ny tråd tack.

Det är ju samma person som startat tråden.

WaZZe skrev:
när du säger motorhalvorna vad menare du då??

mellan cylinder/toppen eller mellan toppen/ventilkåpan??

Nej, inget vid cylinder/topp.
Den läcker alltså mellan motorblockshalvorna (ser du motorn uppifrån , vä/hö del), för att byta packningen man ju ta bort motor, lyfta cylinder/topp och sedan dela motorn mitt itu, verkligen rätt ställe att få läckage!

Fick inte fatt i verkstad idag, men har försökt täta det utvändigt med hermetite packning på tub, är ju inget tryck därinnanför, är väl dreven i lådan som kastar upp oljan så det tränger ut genom den trasiga packningen.

Nä nu ska jag ut o gasa, hoppas att det håller tills man får tid på verkstan!

Weo skrev:
Nej, inget vid cylinder/topp.
Den läcker alltså mellan motorblockshalvorna (ser du motorn uppifrån , vä/hö del), för att byta packningen man ju ta bort motor, lyfta cylinder/topp och sedan dela motorn mitt itu, verkligen rätt ställe att få läckage!

Fick inte fatt i verkstad idag, men har försökt täta det utvändigt med hermetite packning på tub, är ju inget tryck därinnanför, är väl dreven i lådan som kastar upp oljan så det tränger ut genom den trasiga packningen.

Nä nu ska jag ut o gasa, hoppas att det håller tills man får tid på verkstan!

ahaa.. ja då var det lite värre :(

tur att du har en 02:a då

gpf här på forumet hade läckage i "mittskarven" på motorn. Men det är ett garantijobb så jobbet får din handlare ta hand om. Det är väldigt vanligt att LC4 börjar läcka där omkring. Min läckte vänstra (om man tittar på motorn bakifrån) men det fixades på garanti.

Dock så verkar det som om det är ytterligare en läcka (uppe vid toppen tror jag) men det läcker väldigt lite. Får hålla koll på olja och så.

/Lucky9

Tom Byron skrev:
Mattias hade precis samma problem på sin nya 660, vet inte vad som åtgärdades men ......... han är i fjällen nu å kommer hem på Söndag......... :(

Kolla med din handlare så vet han nog, eller har duköpt den beg, ring dit där hojen köptes.

Jag tror det var slangen som byttes ut, det gick inte att dra åt slangklämman någe mera det läckte ändå, men .........jag är osäker.........

Har precis samma fel på min, det ser ut som det läcker mellan
motorhalvorna men det är möjligt att det kommer från vevhusventilationslangen. Har dragit åt men man kan snurra lite ändå..

Lucky9 skrev:
gpf här på forumet hade läckage i "mittskarven" på motorn. Men det är ett garantijobb så jobbet får din handlare ta hand om. Det är väldigt vanligt att LC4 börjar läcka där omkring. Min läckte vänstra (om man tittar på motorn bakifrån) men det fixades på garanti.

Dock så verkar det som om det är ytterligare en läcka (uppe vid toppen tror jag) men det läcker väldigt lite. Får hålla koll på olja och så.

/Lucky9

De var jag som köpte gpf's cykel!
Han nämnde något om att den varit inne för att fixa lite oljeläckage.

Då läcker den alltså på precis samma ställe igen, att de ska va så svårt att få dom täta???
Man ser inte packningen utifrån längre, måste slarvats vid bytet eller nåt..

Har fixat de värsta läckaget iaf, så den rullar igen åtminstone :) !

Hm...är det en -02a? Alltså typ nästintill ny hoj....hm...flera som haft likadant..hm...jaha...KTM har kass kvalitet! Fan sånt ska inte finnas på en ny hoj...är väl därför man köper en nyare hoj...för att slippa just såna här problem?

Är det vanligt att de har såna här problem med KTM?

*kvalitetsmedveten*

Matin skrev:
Hm...är det en -02a? Alltså typ nästintill ny hoj....hm...flera som haft likadant..hm...jaha...KTM har kass kvalitet! Fan sånt ska inte finnas på en ny hoj...är väl därför man köper en nyare hoj...för att slippa just såna här problem?

*kvalitetsmedveten*

nu är det ju så här att det är sånt djävulskt smälla i KTM:erna så man får räkna med lite ras/oljesprut :D

nädå, man tycker ju att lc4 motorn borde vara bombsäker vid det här laget, eftersom den har några år på nacken, men men...

Matin skrev:

*kvalitetsmedveten*

Ja, det är vanligt!!
Pratade med verkstaden idag, dom hade 7-8 pers. som ringt bara senaste veckan och ville ha in sina KTM cyklar för lite översyn....

Samtliga utav dessa läckte i mitten utav motorn, så kvalitet´n känns väl sådäääääääääääääääär........tyvärr..

Detta är då en liten firma på en liten ort, så KTM måste uppenbarligen ha väldigt stora problem med iaf oljedrypande motorer

Men man får väl hoppas på att dom får till att... :)

Här i Gävle dräller det av LC4or, ingen som haft det problemet ivf........ skumt! Men lycka till........

Weo skrev:
Ja, det är vanligt!!
Pratade med verkstaden idag, dom hade 7-8 pers. som ringt bara senaste veckan och ville ha in sina KTM cyklar för lite översyn....

Samtliga utav dessa läckte i mitten utav motorn, så kvalitet´n känns väl sådäääääääääääääääär........tyvärr..

Detta är då en liten firma på en liten ort, så KTM måste uppenbarligen ha väldigt stora problem med iaf oljedrypande motorer

Men man får väl hoppas på att dom får till att... :)

har inte hunnit köra med min 660 så jag vet inget ännu, drog åt skruvarna på toppen men dom satt fast.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa