Oljeläckage koppling

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Upptäckte när jag skulle vinterfixa med hojjen (FZR 1000 -90) att det hade läckt ut lite grann olja mitt under hojen. Insåg ganska snabbt att det inte var något motstånd i kopplingshandtaget och att nivån i behållaren hade sjunkit oroväckande lågt. Det visade sig att allt hade läckt ut när jag öppnade locket till kopplingen.

Vet inte när slangarna byttes senaste så det är troligtvis dags för detta. Har läst runt en hel del och tror att jag har ganska bra koll på hur man ska göra detta. Verkar som det finns lite olika sätt, en del fyller på uppifrån och öppnar/stänger nippeln efterhand som oljan pumpas ner. Den andra varianten är att trycka in oljan nerifrån med en spruta av något slag. Tror att jag ska försöka mig på den senate varianten då den låter smidigare och ger ett bättre resultat.

Dock misstänker jag att det är en packning i slavcylinder som orsakat själva läckaget så denna måste ju också bytas. För en som inte har så stora mekerfaranheter, är detta något man bör ge sig på eller bör jag överlåta detta till verkstad. Vill ju lära mig men vet inte om byte av packning i cylindern gör det hela allt för komplicerat. Måste jag göra något speciellt mer än att skruva loss skruvarna till cylindern och byta gummipackningen som jag tror orsakar läckaget? Behöver jag trycka in kolven manuellt, spruta in olja osv. innan jag skruvar ihop det hela igen. Alla synpunkter/tips är välkommna!

Problemet löst! Gammal packning och rost i slavcylindern var problemet. Blev ny kopplingsslang, packning, rengöring och olja så blev hon som ny igen. Inte speciellt krångligt som man kan tro men lite knepigt att fylla på med olja utan att få in luft i systemet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg