Oljeläckage dränering topplock(KTM 525)

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
HONDA CR 500R -96
Hej. Det rinner olja ifrån vad jag misstänker vara ett dräneringshål för topplocket. Sitter på dess vänstra sida. Stämmer det att hålet kan vara nån slags dränering. Varför läcker det? Har jag haft i för mycket olja? Kan tilläggas att motorn helrenoverades för ca 20h sen.

Tacksam för svar!

Säkert dränering från tändstiftshålet. Troligen ventilkåpspackningen som är dålig.

På vänster sida finns ett skvallerhål under vattenpumpen. I pumpen finns det två o-ringar. Det är förmodligen den inre som är dålig eftersom det är olja som pressas ut.
Instruktionsvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=ynsdUY5QYvw

Ok, ja förmodligen är det den issåfall. Det betyder att kylarvätskan spädes med olja hela tiden. Har sett att lite kylarvätska läckt ut där med.

Ok, ja förmodligen är det den issåfall. Det betyder att kylarvätskan spädes med olja hela tiden. Har sett att lite kylarvätska läckt ut där med.
Det är nog ingen fara.Hela idén med skavallerhålet vid vattenpumpen är ju att man inte ska få olja i kylvätskan(eller tvärtom)om någon tätning går sönder.

hände samma sak på min ktm 450 sx, bytta båda pckboxarna och O-ringarna så funka allt som det skulle igen, var noga med att köpa rätt packboxar för de ska täta från bägge håll om jag inte mins fel.. köpte packboxar från skf först för att komma undan lite billigare men det funka ej:P

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman