Oljeläcka startmotor

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har en gammal SV650 (-00) som jag ganska nyligen bytte startmotor på.
Köpte startmotorn på Ebay och det stod att den skulle passa motorcykeln, och det gjorde den för allt var frid och fröjd.

Nu när den stått ett tag så märker jag att det droppar olja, inte mycket men några droppar om dagen vilket blir en liten fläck efter en vecka (kanske därför jag inte sett det innan). Läckan är från hålet där startmotorn är monterad in i motorn.

Efter att ha kollat youtube-clip så inser jag att startmotorn ska "klicka till" när man monterar in startmotorn i motorn (O-ringen ska över en kant?) men att den inte gör det när jag sätter in min startmotor utan den går utan motstånd hela vägen in.
Jag kollar även O-ringen på min startmotor och den är exakt lika hög som metallen, men jag tycker mig se att andras startmotorer har en O-ring som är lite högre än metallen?

Är det fel storlek på O-ringen, eller kan det vara något annat?

Bilder :

leak.jpg

leak2.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har en gammal SV650 (-00) som jag ganska nyligen bytte startmotor på.
Köpte startmotorn på Ebay och det stod att den skulle passa motorcykeln, och det gjorde den för allt var frid och fröjd.

Nu när den stått ett tag så märker jag att det droppar olja, inte mycket men några droppar om dagen vilket blir en liten fläck efter en vecka (kanske därför jag inte sett det innan). Läckan är från hålet där startmotorn är monterad in i motorn.

Efter att ha kollat youtube-clip så inser jag att startmotorn ska "klicka till" när man monterar in startmotorn i motorn (O-ringen ska över en kant?) men att den inte gör det när jag sätter in min startmotor utan den går utan motstånd hela vägen in.
Jag kollar även O-ringen på min startmotor och den är exakt lika hög som metallen, men jag tycker mig se att andras startmotorer har en O-ring som är lite högre än metallen?

Är det fel storlek på O-ringen, eller kan det vara något annat?

Bilder :

View attachment 465494

View attachment 465493
Jämförde du den gamla och nya startmotorn för att verifiera att du fått rätt? Sannolikt behöver du nog bara en ny fräsh o-ring för 15kr.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som TS beskriver det verkar o-ringen vara fel.
På sättet den o-ringen är monterad brukar man räkna med 15-20% tjockare än vad spåret är djupt...

Verkar startmotorn passa bra i motorblocket förövrigt eller är det glappt?
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
O-ringen på startmotorn är den som följde med när jag köpte den. Startmotorn passar bra i övrigt så jag jämförde aldrig mot den gamla innan den kastades.
Jag försöker hitta en ny O-ring så kanske den blir tät.

Tack för svaren.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Undrar om det kan ha med o-ringen att göra... Den du har ser ut att ha samma yttterdiameter som axeln och ser för tunn ut för försänkningen. Börja där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en gammal SV650 (-00) som jag ganska nyligen bytte startmotor på.
Köpte startmotorn på Ebay och det stod att den skulle passa motorcykeln, och det gjorde den för allt var frid och fröjd.

Nu när den stått ett tag så märker jag att det droppar olja, inte mycket men några droppar om dagen vilket blir en liten fläck efter en vecka (kanske därför jag inte sett det innan). Läckan är från hålet där startmotorn är monterad in i motorn.

Efter att ha kollat youtube-clip så inser jag att startmotorn ska "klicka till" när man monterar in startmotorn i motorn (O-ringen ska över en kant?) men att den inte gör det när jag sätter in min startmotor utan den går utan motstånd hela vägen in.
Jag kollar även O-ringen på min startmotor och den är exakt lika hög som metallen, men jag tycker mig se att andras startmotorer har en O-ring som är lite högre än metallen?

Är det fel storlek på O-ringen, eller kan det vara något annat?

Bilder :

View attachment 465494

View attachment 465493
Den enklaste lösningen är kanske
om ytorna på motorn och längst till höger om tumstocken är snygga runda plana
som borde kunna täta
att sätta Permatex eller packningssilikon på ytan på startmotorn och tryck ihop.
eller
om du inte hittar en större O-ring på studs.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mjä... gör rätt från början, rätt o-ring. Enklast, säkrast, god nattsömn utan mardrömmar. OM nu inte läckan smörjer kedjan attemagiskt, DIY-ScottOiler!

Hur ska du ha det Anders ? Dina inlägg # 10 och # 13 är lite motsägelsefulla.
Ska man fuska # 10 eller ska man göra rätt # 13 ?

Ja varför inte, bara hoppas i så fall det löser sig med nedan nr 10.
Annars kanske det fungerar med den gamla O-ringen, O-ringen som satt på den startmotor du tog ut.
Men är gamla O-ringen lika liten som den nya O-ringen som sitter på den nya startmotorn så är det spåret som är för stort på den nya startmotorn.
Och då blir att fuska *, se också # 10 och # 12
eller
köpa ny startmotor igen. Nr 1 i länken

* Apropå fusk, när den yttre #-ringen, dammtätningen, på bakre bromsoket (en bromskolv) gick av vid rengöring så hittade jag en gummisnodd med rätt #-dimensioner. Klippte av gummisnodden till aningensför lång bit, fettade in den med bromscylindersilikon och pressade in den i spåret i bromscylindern. Funkar fortfarande, utmärkt bromsverkan bak.
Så hittar du ingen O-ring som passar i spåret så kolla efter en lagom tjock gummisnodd, Klipp till rätt längd sätt dit, kanske med kontaktlim för hålla gummisnoddsbiten på plats och sätt O-ringen utanpå.
Jag hade valt att sätta skarven på gummisnodden uppåt
även om är snoddbiten lite för lång
så bör skarven bli tät.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Okej, om vi säger så här - använd o-ring(ar), palta inte med packningssilikon - för det hittar sina vägar in i motorn till de mest olämpliga platser man kan tänka sig.
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Köpte en ask o-ringar idag på biltema, och de var klart tjockare. Hittade en lämplig, satte dit den och skruvade på startmotorn.. Kollade efter två timmar och ingen synlig läcka ännu vilket det hade varit med den gamla o-ringen.
Får vänta tills i morgon innan jag vågar säga att det funkade.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte en ask o-ringar idag på biltema, och de var klart tjockare. Hittade en lämplig, satte dit den och skruvade på startmotorn.. Kollade efter två timmar och ingen synlig läcka ännu vilket det hade varit med den gamla o-ringen.
Får vänta tills i morgon innan jag vågar säga att det funkade.
Måste nog minst starta motorn och helst köra en sväng innan du kan vara säker på att det är löst.
Nya O-ringar sväller normalt av olja, så om liten läcka så kan det vara tätt om en månad.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top