Oljeläck topp ZX-9R

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas
 

Bifogat

  • läckhål.jpg
    läckhål.jpg
    130.5 KB · Visningar: 105
Dea skrev:
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas

Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu
 
lastu skrev:
Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu

Intressant! Måste kolla det, vore ju kanon om oljan tog sig ut den vägen. Då behöver jag ju inte lyfta ur motorn. Billigare också.

/A
 
DET ÄR SÅ JÄVLA KLOCKRENT

Olja hela vägen upp på tändhatten. I mina ögon helt osannolikt att det inte skulle vara packningen till ventilkåpan som släpper olja. Har mycket svårt att tro att olja skulle leta sig upp genom hålet och hela vägen upp till toppen av tändhatten.

En halvtimme, ett svar (ok två då), ett rätt. Tackar, tackar.

Ska lyfta ventilkåpan och kolla. Man skall ju inte ropa hej för tidigt men...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top