Oljeläck topp ZX-9R

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas

Bifogat

• läckhål.jpg
    läckhål.jpg
    130.5 KB · Visningar: 105
Dea skrev:
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas

Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu

lastu skrev:
Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu

Intressant! Måste kolla det, vore ju kanon om oljan tog sig ut den vägen. Då behöver jag ju inte lyfta ur motorn. Billigare också.

/A

DET ÄR SÅ JÄVLA KLOCKRENT

Olja hela vägen upp på tändhatten. I mina ögon helt osannolikt att det inte skulle vara packningen till ventilkåpan som släpper olja. Har mycket svårt att tro att olja skulle leta sig upp genom hålet och hela vägen upp till toppen av tändhatten.

En halvtimme, ett svar (ok två då), ett rätt. Tackar, tackar.

Ska lyfta ventilkåpan och kolla. Man skall ju inte ropa hej för tidigt men...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT