Oljekylarmontering -84 GSX1327 HP

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Förutsättningar: -84 GSX1327 + Setrab oljekylare.
Jag ska montera kylaren uppe under lysena och undrar om det gör ngt att den dräneras när jag stänger av motorn, dvs frågan är: måste jag ha anslutningarna uppåt eller funkar det även om jag vänder anslutningarna nedåt? :confused:

ps HP betyder High Performance... :tummenupp

Jag vet tyvärr inte hur det är egentligen. Men lite resonemang:

Om den sitter med anslutningarna neråt, blir det svårt att trycka ur luften ur kylaren. Den kommer att blanda in luft i oljan en bra stund efter start.
Med en bra oljepump bör inte oljan rinna tillbaka efter att motorn stannat.

Om anslutningarna sitter uppåt. Luftas den i och för sig ur ganska fort. Oljan blir dock inte bytt vid oljebyte, om inte om...
Det kommer att samla sig bottensatts i kylaren, kräver rengöring med jämna mellanrum.

Jag kan inte se att det ena alternativet skulle vara bättre än det andra. :va

Mats

ZERO-Fighter skrev:
2056757 Förutsättningar: -84 GSX1327 + Setrab oljekylare.
Jag ska montera kylaren uppe under lysena och undrar om det gör ngt att den dräneras när jag stänger av motorn, dvs frågan är: måste jag ha anslutningarna uppåt eller funkar det även om jag vänder anslutningarna nedåt? :confused:

ps HP betyder High Performance... :tummenupp

Det problemet finns ju på alla oljekykylare som har anslutningarna neråt, tar ju en liten stund att fylla kylaren.
Om du monterar oletryckslampa så blir du ännu oroligare :D

På min hoj tar det ca 5 sek innan jag har oljetryck till turbon,det är lååååånga sekunder kan jag säga.

Ett alternativ är att inte slåpå tändningen förrän du har tryck, men det brukar bli lite si och så med krämen i batteriet då.

Jag har iaf inte haft några problem som kan härledas till att det tar en liten stund innan jag har tryck.

Jag gissar att du får större problem med nåt annat om du nyttjar hojen till hårdkörning :D

Tack Mats757 o mr Färnbo. :pannkyss
Blev lagom mycket klokare. Av två onda möjligheter väljer jag den som blir snyggast dvs slangarna nedåt :tungan . Förhoppningen är väl att oljepumpen håller såpass tät att kylaren inte dräneras, sedan att vid start hålla ca 1500 varv i minst 30 sek för att få effektiv smörjning asap.
Det här med att dra runt den på startmotorn för att få upp trycket kan inte göra ngn skillnad, motorn går ju runt även då.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg