Oljekylare...

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Är det svårt att bygga till en oljekylare till en luftkyld motor?
Jag har ett olje-flödes-schema till en CB 900 av samma årsmodell som har en kylare. fast inte hur delarna sitter. Bara vilken väg oljan går.

Men det jag undrar, är det någon som har någon erfarenhet av detta typ av bygge?

Jag har inte eftermonterat någon oljekylare men det är alltid kul med ombyggnationer. Största problemet borde väl vara vart du ska ta ut och leda tillbaka oljan. Enklast är väl att kolla på nån modell med oljekylare och undersöka vart slangarna sitter. Det finns säkert nån oljekanal som är pluggad där du kan ersätta pluggen med en banjo eller liknande.

Sen är det väl bara att hitta en lämplig kylare från nån hoj och fästa den där det finns plats. Jag har dock hört att det är bättre att plocka kylaren från en hoj istället för att köpa någon liten tillbehörskylare avsedd för bil då dessa tydligen har en tendens att vibrera sönder.

Som sagt så har jag själv aldrig gjort detta så jag vet inte hur man löser det bäst men detta är mina funderingar iaf.

mvh Niclas

Snicke skrev:
Största problemet borde väl vara vart du ska ta ut och leda tillbaka oljan. Enklast är väl att kolla på nån modell med oljekylare och undersöka vart slangarna sitter. Det finns säkert nån oljekanal som är pluggad där du kan ersätta pluggen med en banjo eller liknande.

Jag har ett Olje-flödes-schema till min hoj och en CB 900 med oljekylare. Enda skillnaden är att det sitter två "Y-kopplingar" (en som delar av oljan till motorn och kylar. Och den andra som leder in den kylda oljan och den från motorn tillbaka till sumpen).

Det där med pluggen har jag inte tänkt på! Skall ta o leta efter sånna, då många delar även är tillverkade för 900 också.

Jag har en CB 900 ståendes i garaget, kan kika på den och försöka beskriva vart den går ut ifrån och vart den kommer in.

Helst ska kylaren vara termostatreglerad och leda oljan vidare till motorn o inte tillbaka till tråget. Annars kan du tappa för mkt tryck.
/u

ulf_lundin skrev:
Helst ska kylaren vara termostatreglerad och leda oljan vidare till motorn o inte tillbaka till tråget. Annars kan du tappa för mkt tryck.
/u

hmm... om man riskerar att motorn skär för att man monterat oljekylaren felaktigt, vill jag inte ens försöka!

Det låter lågiskt det du varnar för!

Ska nog ta o läsa igenom allt en gång till...

Behöver en CB750 verkligen separat oljekylare? De flesta luftkylda går oftast lite svalt i svenskt klimat.

FZ1 skrev:
Behöver en CB750 verkligen separat oljekylare? De flesta luftkylda går oftast lite svalt i svenskt klimat.

Jag har kommit fram till att det kostar mer än det smakar!
Så jag lägger ner projektet...

Och som du säger. Den funkar nog ändå!

Men tack för hjälpen i alla fall!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...