Oljekylare

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
äe det nån som vet vart man kan köpa eller få tag på oljekylare speciellt en sån som på bilden

P7220016.JPG

Jag vet inte var du köper den, men testa ebay.de, där finns det mesta. Dock skulle jag sett över placeringen av oljekylaren. Känns som den sitter onödigt långt ut, lite väl lätt att smälla av om man ramlar/kör lite inspirerande i skogen.

varför lägga ut pengar på att kyla oljan. hojarna är gjorda för att klara av att arbeta med varm olja och om du köper rätt olja så ska du inte behöva någon kylare. jag kör på olja som måste koma upp i minst 100C för att fungera bra

har sett många eller en del som har oljekylare och blir oljan för varm på en luftkyld så kokar skiten och smörjer inte som den ska och den ska ligga på ca 80 grader inte mer. och som sagt den är ju luftkyld inte världens bästa kylning så den går gärna varm, min gamla motor pajade, vevstakslagret exploderade kan man nog säga, bitar i hela motorn, vad har du en vattenkyld motor? och förresten olja som måste ha 100 grader va e de för olja? låter konstigt tycker jag. det håller bättre med rätt temperatur. och optimal smörjning. och varför har då andra hojar som är vattenkylda oljekylning oxå.

varför lägga ut pengar på att kyla oljan. hojarna är gjorda för att klara av att arbeta med varm olja och om du köper rätt olja så ska du inte behöva någon kylare. jag kör på olja som måste koma upp i minst 100C för att fungera bra

Det skulle jag vilja ha uppgifter på :)

En överhettad olja dödar lager riktigt fort eftersom den tappar sina smörjande egenskaper, motorn är inte heller byggd för extrema temperaturer på lager osv.

Jag ser ingen somhelst nackdel med att ha oljekyl, speciellt inte om man köper ett med inbyggd termostat.

Efter ett par år i bilbranchen samt inom racing med bilar så är det ett stort problem med varm olja.

Just till XR600 finns det ett skitbra sätt. XR400 hade en fräck som sitter runt kronan.

2007%5C08%5C27%5Cbikepics-1005105-800.jpg

Det skulle jag vilja ha uppgifter på :)

En överhettad olja dödar lager riktigt fort eftersom den tappar sina smörjande egenskaper, motorn är inte heller byggd för extrema temperaturer på lager osv.

Jag ser ingen somhelst nackdel med att ha oljekyl, speciellt inte om man köper ett med inbyggd termostat.

Efter ett par år i bilbranchen samt inom racing med bilar så är det ett stort problem med varm olja.

precis det jag menade, jag köpte en nu med termostat till.

tack för den lilla men bra faktan :tummenupp

Last edited:
Har sett liknande oljekylare för ett tag sedan på Ebay.

nu har jag fått igång oljetrycket på min xr600 fick plock bort oljepumpen och kolla den sen fylla den med olja sätta dit den igen och sen hälla 1 liter olja i toppen och 1 i ramen sen blev det oljetryck äntligen. =)

Ursäkta att jag lånar tråden, nån som vet va det ska va för oljetryck i en gammal oljekyld gixxer-rova -92 (1100)
har letat och letat men hittar inget...

Ursäkta att jag lånar tråden, nån som vet va det ska va för oljetryck i en gammal oljekyld gixxer-rova -92 (1100)
har letat och letat men hittar inget...

Lite fel forum för att få bra svar. Testa meckforumet där finns folk med koll.Motardmotorer har lågt oljetryck då veven är kullagrad medan du har glidlagrad vev som kräver mer oljetryck.

Back