Oljekylare, moderna Gixxers

• Thread starter Thread starter TM
  • Start date Start date

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Satt & kikade i Haynes-manualen (GSX-R600 & 750 04 - 05 samt GSX-R1000 03 - 06) och såg endast bilder på vanliga oljekylradiatorer. På min GSX-R750 -04 sitter det ingen sådan radiator.
Lyckades hitta en suddig bild i en kopierad servicemanual från Suzuki, där det verkade vara något slags kylblock (vattenslangar & oljeslangar) som satt monterat intill oljefiltret. Hur vanliga är dessa och använder man radiatorer iaf på vissa modeller idag (isf varför?)? Finns det någon fördel med någon modell?
Sedan noterade jag också att den totala oljemängden vid oljebyte (inkl. filter) skiljer sig mellan Haynes-manualen (3.1liter) och min handbok/Suzuki verkstadshandboken (2.8liter), jag antar att det beror på huruvida det sitter en traditionell kylradiator eller ej (det borde ju motsvara ca 3dl olja).

Har ingen aning om hur det ser ut på de specifika modellerna men om jag förstår dig rätt så verkar vissa modeller ha riktig oljekylare medan vissa har en värmeväxlare olja/kylvatten. Både konstruktionerna har sina fördelar och nackdelar men sammanfattningsvis kan man säga att en värmeväxlare är bättre såvida inte dimensioneringen av vattenkylningen förhindrar att man också kyler oljan.

EDIT: När det gäller oljemängden skulle jag gissa att en av uppgifterna gäller till MIN på stickan och den andra till MAX.

EDIT: När det gäller oljemängden skulle jag gissa att en av uppgifterna gäller till MIN på stickan och den andra till MAX.

Tror du verkligen det stämmer när mängden avser ett ordinärt oljebyte (med filter):va Min uppfattning är att oljebytesmängd brukar anges med endast ett mått utan filter och ett där filterbyte ingår, mängden avser det som krävs för att nivån skall nå max på stickan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg