Oljekvalitet och bra återförsäljare av dessa?

chrisack

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Hoj
2004, suzuki dl1000 v-strom
Undrar lite över skillnaden mellan 10w-40 och 10w-50, såg hemkommen från din mc att de slängt på mig den ena trots att handboken (690 duke) rekomenderar den andra. Så vari ligger skillnaden och är den märkbar på något sätt? Det var även djävulskt dyrt så jag undrar om någon kan tipsa om någon som säljer någon av ovanstående oljor till lite mer skäliga summor... Annars är det väl som oftast att ktm/lelles/din mc/mfl tycks ha gått ihop i en sedvanligt osmaklig priskartell som de alla tycks göra....

Olja

SÖk och du skall finna. Oljetrådar finns det gått om på SH. Jag köra Biltemas med gott samvete efter att ha läst dessa trådar...

Jag köpte 20 liter SBK racing på OKQ8 för 1299:-
Den sägs att den skall vara bra ....

Det TS frågar om har ingenting med kvalité att göra, det är viskositet, och den ska vara enligt handboken.
Spelar ingen roll hur dyr och "Fin" oljan är om viskositeten är fel.

Har du fått fel viskositet så se till att få byta.

MEN... det kan vara så att det fungerar ändå. Men det är farligt att börja rekommendera andra att göra si eller så. Vem tar då ansvar?

Jag TROR (Alltså, jag vet inte) att det ska vara 10W-60

Mats

skillnaden mellan 10w-40 och 10w-50 är att 10w-50 behåller sin smörjförmåga längre vid högre temperaturer

Bifogat

• Viskositetstabell.jpg
    Viskositetstabell.jpg
    79.2 KB · Visningar: 196
Jag kör alltid så kort spann mellan w-w . Ju kortare spann mellan w-w dessto bättre funkar oljan i detta område (läs okljetrådar)

. Exemplel för vanlig väghulliganåka kör jag 15w-40 för jag vet att man inte hettar upp olja över vad 40w klarar. Skulle jag hitta en 20w-40 som är helcyntet skulle jag tveklöst köra den så spannet blir ännu kortare. Jag kör faktist bellray mineral bara pga att den har 20w-50 . Allt under 15w är ju rena rama vinteroljan så jag förstår inte vittsen med att köra lägre än 15w i en mc.

Vid banåka kan man därimot måsta ha 50w -60w i slut wisco för att klara varmpikarna. I enduro kan man också råka få oljan sjukt varm vid fastkörning så där ska man ha min 50w i slutet.

Bästa oljan jag vet är Bellrays sortiment. Men även dom motorer jag sett invändigt som gått på biltemas olja har sett minst lika bra ut som andra motorer som körts på märkesoljer.
Den gamla 15-40 som biltema hade var sjukt bra. Tyvärr vet man ju aldrig när biltema byter levrantör så det blir en viss osäkerhet pga det. Nu finns tyvärr bara 10-40 biltema .

Med andra ord....Ju rakare olja man kan åka dessto bättre för motorn.

Varför hojtillverkaran rekkomenderar breda spann är för att dom ska försäkra sig om att motorn får hyffsat rätt olja vart man än kör och hur man än kör. Breda spann typ 5w-50w funkar skapligt i alla lägen även för vinterbruk .

0w-05w i botten är ju också bra för miljön och plånboken då den gör motorn mer lättsnurrad tills den fått upp arbetstemp. Därav att biltillverkare kör mer o mer blaskolja

jag körde biltemas helsyntet i husabergen :) funkade fint tills en ventilfjäder stack.. inte för att det kanske hade med oljan å göra men iaf =)

jag körde biltemas helsyntet i husabergen :) funkade fint tills en ventilfjäder stack.. inte för att det kanske hade med oljan å göra men iaf =)

Garanterat inte oljans fel. Sånt händer, särskilt med "enkelfjäder". Jag har faktiskt inte sett nån "dubbelfjäder" gå av ännu.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti