Oljeklassning skillnad på API SG o API SL

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Nån som har ett vettigt svar på skillnaden mellan dessa två klassnigar?

API SL vs. API SG?

/ja vet att de finns miljontals oljetrådar**

Så API SL är bättre för miljön men API SG är bättre för motorn, stämmer det?

Du har en API klassning på oljan som rekommenderas till din motor, så länge du har den klassningen eller högre är det frid och fröjd (visst undantag nedan). En högre API klassning betyder att oljan klarar kraven de nya motorerna ställer, inte nödvändigtvis att den är bättre miljömässigt. Det är dock lägre halter av fosfor och zink i de högre klassningarna.

En högre klassning än vad som rekommenderas är lika bra eller bättre ur motorperspektiv. Undantaget bör vara äldre motorer som eventuellt mår bättre av den högre fosforhalten i de lägre klassningarna. Dvs har du en tidig 80-talsmotor kan det vara värt att hålla sig till rekommenderad klassning istället för en nyare/högre klassning. Det finns oljor speciellt riktade mot äldre motorer eller de hårt trimmade.

Glöm inte att oljan till en motor med våtkoppling även ska ha JASO-MA klassning.

Så har jag förstått det iaf.

http://tinyurl.com/2cjlfho borde besvara nämnda fråga.

Finns en vettig "Allt du behöver veta om oljor, del 1 och 2", vet inte om de gjorts som sticky än, men de borde vara det. Finns allt i dem du kan tänkas fundera över, och en massa info du inte ens vet att du borde veta.

Last edited:

KAN vara men det är inte garanterat. Den stora uppgraderingen i nya klassningar är att minska på festligheterna som är bra vid extrema belastningar för att rädda katalysatorn....

Några av marknadens bästa oljor är SG klassade medan andra är SL så märkningen är värdelös ur performance perspektiv

http://tinyurl.com/2cjlfho borde besvara nämnda fråga.

Finns en vettig "Allt du behöver veta om oljor, del 1 och 2", vet inte om de gjorts som sticky än, men de borde vara det. Finns allt i dem du kan tänkas fundera över, och en massa info du inte ens vet att du borde veta.

tack. jättebra svar. ja kände inte till google innan.

KAN vara men det är inte garanterat. Den stora uppgraderingen i nya klassningar är att minska på festligheterna som är bra vid extrema belastningar för att rädda katalysatorn....

Några av marknadens bästa oljor är SG klassade medan andra är SL så märkningen är värdelös ur performance perspektiv

Ja e inte haj på oljor. de finns för många trådor o info och för många olika åsikter. sen är informationen enorm i många fall som Dr.bikes oljetrådar.

Varför ja fråga är för att jag har kört på en helsyntetisk olja som ja varit nöjd me tidigare.
De e Q8 SBK racing 15W-50
Den har kvalitet API SL, ACEA A3, JASO MA.

Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.
Den har kvalitet API SG, CCMC G-4, JASO MA.

De va väl därför ja undra om skillnaderna mellan api sg o api sl.

Borde ja köra på de, de gäller en r1 -05?

Edit: han påstår att de en bättre olja för min hoj än vad yamaha rekomenderar och att den tar hand om koppling och växellåda mkt bättre. Ja har noll koll

Last edited:
Enligt vad jag hört och lärt mig är att bägge de oljorna är bra.

tack. jättebra svar. ja kände inte till google innan.

Ja e inte haj på oljor. de finns för många trådor o info och för många olika åsikter. sen är informationen enorm i många fall som Dr.bikes oljetrådar.

Varför ja fråga är för att jag har kört på en helsyntetisk olja som ja varit nöjd me tidigare.

Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.

Borde ja köra på de, de gäller en r1 -05?

Edit: han påstår att de en bättre olja för min hoj än vad yamaha rekomenderar och att den tar hand om koppling och växellåda mkt bättre. Ja har noll koll

Har du kollat prisskillnaden på oljorna.....?
Han "kanske" är återförsäljare för Motuloljor........

/KentW

Hehe tänkte också skriva något sådant så då är vi fler i dem tankarna ;)

Men visst är Motuloljan bra för all del. Är den bättre än DITO. KANSKE men inte tillräckligt för att man skall märka skillnad. Vi lär aldrig veta till 100%.

Har du kollat prisskillnaden på oljorna.....?
Han "kanske" är återförsäljare för Motuloljor........

/KentW

Hehe tänkte också skriva något sådant så då är vi fler i dem tankarna ;)

Men visst är Motuloljan bra för all del. Är den bättre än DITO. KANSKE men inte tillräckligt för att man skall märka skillnad. Vi lär aldrig veta till 100%.

Det finns nog ingen konsumentprodukt som det går så många vandringssägner om, allt från "renad spillolja" till "platinaförstärkt".

Olja är inte nån "raketforskningsprodukt", uppfyller oljan klassningen som din motortillverkare rekomenderar, så avspeglar priset bara om du får med "dekaler" eller inte.

Själv har jag kört motorfordon sen 1965 alla har fått olja enligt klassnings rekomendation, och i de intervall som fordonstillverkaren har föreskrivit. Hitills har jag inte råkat ut för nått "haveri", pga. oljan.

Idag köper jag olja i dunkar till mina fordon...SAAB 9-5 chippad. VW T4 diesel, CBR929, ZX636 banhoj mfl. från min hovleverantör...Biltema.

/KentW

Last edited:

SBK Racing är en utmärkt olja som jag hade kört i en R1 om jag betalade själv. Kör den själv i alla gatmoppar och de flesta cyklar jag skruvar åt andra.

Motul är en bättre olja men absolut inte så mycket bättre att det motiverar priset. Skall man öht åka Motul är det deras Ester 300V Factory Line som gäller, den är BÄST men svindyr och jag kör den enbart i racemotorer.

Gissar att det är Roland på RN vi pratar om ;)

Gissar att det är Roland på RN vi pratar om ;)

hehe. ajjemän...

Ja sa att ja brukar köra på SBK men han försökte övertala mig till detta... Än har ja inte hämtat hojen o antagligen ingen olja i den ännu heller...

What to do...

Edit: Han säljer som sagt säkert MOTUL o vill därför ha i den...

Jovisst gör han det men samtidigt har han hällt den i hojar i 20 år o inte haft några problem. Enligt hans egen uppgift. Uppfattar inte honom som nån som skall sälja till varje pris utan han är mån om kunden.

Kör du på Motul, det är bra olja!

Jovisst gör han det men samtidigt har han hällt den i hojar i 20 år o inte haft några problem. Enligt hans egen uppgift. Uppfattar inte honom som nån som skall sälja till varje pris utan han är mån om kunden.

Kör du på Motul, det är bra olja!

Ja, ska göra de...
Ja hade aldrig outat nån på de sättet. De va inte min tanke från början alls. Men när du sa RN så va de komiskt för du pricka rätt...

...orka prata om motorolja! Problemet med dagens oljor är ju i princip bara ett enda, ska den köras i våt- eller torr-koppling. Dvs bil eller MC.

Jag tänker tillbaks med fasa på början av 70-talet där de raka oljorna hälldes från fat till kanna (dvs lösvikt) på macken där jag kvällsjobbade. Man började sälja Fuchs motorolja på 1-liters flaskor och fick ett jämra skit från kunder när deras motorer skar ihop pga täppta oljekanaler pga av den nya oljans tvättande effekt.

Frågar du mig så är RN det stället jag har bäst erfarenhet av här i Göteborg. Alltid tillmötesgående. Bra priser på det mesta osv.
Som tidigare sagt är oljan kanon men kanske inte försvarbart pris i alla lägen.

Ja, ska göra de...
Ja hade aldrig outat nån på de sättet. De va inte min tanke från början alls. Men när du sa RN så va de komiskt för du pricka rätt...

OT

Hmm, du kvällsjobbade tidigt 70 -tal... Kanske 16 bast?

Nu är det 2010.... äru 55 bast cirkus?

Hade gissat på 40 - 45 :)

...orka prata om motorolja! Problemet med dagens oljor är ju i princip bara ett enda, ska den köras i våt- eller torr-koppling. Dvs bil eller MC.

Jag tänker tillbaks med fasa på början av 70-talet där de raka oljorna hälldes från fat till kanna (dvs lösvikt) på macken där jag kvällsjobbade. Man började sälja Fuchs motorolja på 1-liters flaskor och fick ett jämra skit från kunder när deras motorer skar ihop pga täppta oljekanaler pga av den nya oljans tvättande effekt.

Last edited:
En mc -tillverkare som gör standardmotorcycklar har ofta så stora "marginaler" att en standardolja för mc-bruk funkar utmärkt. Där emot i racesammanhang så blir dom margnalerna obefintliga och då krävs högklassig olja.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025