Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du har en API klassning på oljan som rekommenderas till din motor, så länge du har den klassningen eller högre är det frid och fröjd (visst undantag nedan). En högre API klassning betyder att oljan klarar kraven de nya motorerna ställer, inte nödvändigtvis att den är bättre miljömässigt. Det är dock lägre halter av fosfor och zink i de högre klassningarna.Så API SL är bättre för miljön men API SG är bättre för motorn, stämmer det?
Så API SL är bättre för miljön men API SG är bättre för motorn, stämmer det?
http://tinyurl.com/2cjlfho borde besvara nämnda fråga.
Finns en vettig "Allt du behöver veta om oljor, del 1 och 2", vet inte om de gjorts som sticky än, men de borde vara det. Finns allt i dem du kan tänkas fundera över, och en massa info du inte ens vet att du borde veta.
KAN vara men det är inte garanterat. Den stora uppgraderingen i nya klassningar är att minska på festligheterna som är bra vid extrema belastningar för att rädda katalysatorn....
Några av marknadens bästa oljor är SG klassade medan andra är SL så märkningen är värdelös ur performance perspektiv
tack. jättebra svar. ja kände inte till google innan.
Ja e inte haj på oljor. de finns för många trådor o info och för många olika åsikter. sen är informationen enorm i många fall som Dr.bikes oljetrådar.
Varför ja fråga är för att jag har kört på en helsyntetisk olja som ja varit nöjd me tidigare.
De e Q8 SBK racing 15W-50
Den har kvalitet API SL, ACEA A3, JASO MA.
Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.
Den har kvalitet API SG, CCMC G-4, JASO MA.
De va väl därför ja undra om skillnaderna mellan api sg o api sl.
Borde ja köra på de, de gäller en r1 -05?
Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.
Edit: han påstår att de en bättre olja för min hoj än vad yamaha rekomenderar och att den tar hand om koppling och växellåda mkt bättre. Ja har noll koll
Har du kollat prisskillnaden på oljorna.....?
Han "kanske" är återförsäljare för Motuloljor........
/KentW
Hehe tänkte också skriva något sådant så då är vi fler i dem tankarna
Men visst är Motuloljan bra för all del. Är den bättre än DITO. KANSKE men inte tillräckligt för att man skall märka skillnad. Vi lär aldrig veta till 100%.
Varför ja fråga är för att jag har kört på en helsyntetisk olja som ja varit nöjd me tidigare.
De e Q8 SBK racing 15W-50
Den har kvalitet API SL, ACEA A3, JASO MA.
Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.
Den har kvalitet API SG, CCMC G-4, JASO MA.
De va väl därför ja undra om skillnaderna mellan api sg o api sl.
Till min stora förvåning tjatar verkstadsgubben (ej Yamaha verkstad, men gammal erfaren) på att han vill slå i MOTUL 5100 15W-50 som är en delsyntet.
Den har kvalitet API SG, CCMC G-4, JASO MA.
Gissar att det är Roland på RN vi pratar om![]()
Jovisst gör han det men samtidigt har han hällt den i hojar i 20 år o inte haft några problem. Enligt hans egen uppgift. Uppfattar inte honom som nån som skall sälja till varje pris utan han är mån om kunden.
Kör du på Motul, det är bra olja!
Ja, ska göra de...
Ja hade aldrig outat nån på de sättet. De va inte min tanke från början alls. Men när du sa RN så va de komiskt för du pricka rätt...
...orka prata om motorolja! Problemet med dagens oljor är ju i princip bara ett enda, ska den köras i våt- eller torr-koppling. Dvs bil eller MC.
Jag tänker tillbaks med fasa på början av 70-talet där de raka oljorna hälldes från fat till kanna (dvs lösvikt) på macken där jag kvällsjobbade. Man började sälja Fuchs motorolja på 1-liters flaskor och fick ett jämra skit från kunder när deras motorer skar ihop pga täppta oljekanaler pga av den nya oljans tvättande effekt.
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |