Oljeinblandning i %

Till min TZ är det rekomenderat att använda 1:30 dvs 3,2 % olja. Jag tänkte fel en gång och det blev 1:27 och man kunde direkt se att den bolmade mer :D (typ som en rökridå). Luftdensitet och bestyckning var den samma vid de olika "bränsleförsöken", så det var inte någon sådan orsak till att det började bolma.

På Nordgrens rekommendation kör jag 1 liter Motul 800 ner i 25-litersdunken med Aspen Racing, det blir 3,85%. Den ryker bara när den är kall, efter det är det bara den goa doften kvar. :D

Neutral skrev:
2516718 På Nordgrens rekommendation kör jag 1 liter Motul 800 ner i 25-litersdunken med Aspen Racing, det blir 3,85%. Den ryker bara när den är kall, efter det är det bara den goa doften kvar. :D

Ajaj.... Passa dig för den blandningen! Vi kör med den och har nypt hur många kolvar som helst!:rolleyes:

oscar skrev:
2517954 Blandningen 1 liter Motlut i en dunk soppa! :)

Inte ett enda nyp på 700 mil eller hur långt det nu är, dvs aldrig! :)

Vad är problemet med det?
Hur vill du ha blandningen då?
Vilka bränslen och oljor skulle vara bättre än det?
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
2518000 Vad är problemet med det?
Hur vill du ha blandningen då?
Vilka bränslen och oljor skulle vara bättre än det?
MVH
Roffe
Smileisarna indikerar att han inte är så allvarlig. :)

Ska kolla vad polaren har i sin superkart.
Högre trimningsgrad i en tvåtaktare är det väl ingen som har?
Borde mao funka för kreti och pleti.

Vill iaf minnas att det är mindre än man skulle vilja tro, och det jag läser här är lite...hm, "tillbaka till framtiden"
När jag...(dvs 100 år sedan) körde moppe... DÅ var det 4% som gällde.

Sen höll jag på med båtmotorer ett gäng år, där gick det ner till 2% rätt omgående, dels pga bättre oljor, och delvis för att man kunde dosera progressivt med en separatoljesmörjning.

Sen en dag var de nere på 1%.

Så att någon skulle hälla i mer än 2% idag verkar skumt.
Ska läsa tråden nu, vilket jag inte gjort fullt ut ännu.

Mitt svaga minne säger mig att min superkartvän har runt 2% eller strax under.
Nyper kolvar Oscar, så kan det ju tyda på många andra saker.

- Bränsle med blyersättning
- Fel tändtidpunkt
- För mager blandning

Osv osv och uppfetning är väl det vanligaste sättet att kyla en tvåtaktskolv, inte bläska i mer olja i bensinen.
Iaf inte där topp-prestanda krävs, för man ska ju ha klart för sig att oljan, när den ska delta i förbränningen, STJÄL massa energi, och man tappar alltså effekt ju mer plja man har i bränslet.

Så - ju mindre inblandning man klarar att ha utan nyp osv, dess bättre.
Men som sagt, var den gränsen går vet jag inte då det var en istid sedan jag häll på med tvåtakt.
Skall kolla detta!

Kul tråd.

Dr.Bike skrev:
2519075 Ska kolla vad polaren har i sin superkart.

Vill iaf minnas att det är mindre än man skulle vilja tro, och det jag läser här är lite...hm, "tillbaka till framtiden"
När jag...(dvs 100 år sedan) körde moppe... DÅ var det 4% som gällde.

Sen höll jag på med båtmotorer ett gäng år, där gick det ner till 2% rätt omgående, dels pga bättre oljor, och delvis för att man kunde dosera progressivt med en separatoljesmörjning.

Sen en dag var de nere på 1%.

Så att någon skulle hälla i mer än 2% idag verkar skumt.
Ska läsa tråden nu, vilket jag inte gjort fullt ut ännu.

Mitt svaga minne säger mig att min superkartvän har runt 2% eller strax under.
Nyper kolvar Oscar, så kan det ju tyda på många andra saker.

- Bränsle med blyersättning
- Fel tändtidpunkt
- För mager blandning

Osv osv och uppfetning är väl det vanligaste sättet att kyla en tvåtaktskolv, inte bläska i mer olja i bensinen.
Iaf inte där topp-prestanda krävs, för man ska ju ha klart för sig att oljan, när den ska delta i förbränningen, STJÄL massa energi, och man tappar alltså effekt ju mer plja man har i bränslet.

Så - ju mindre inblandning man klarar att ha utan nyp osv, dess bättre.
Men som sagt, var den gränsen går vet jag inte då det var en istid sedan jag häll på med tvåtakt.
Skall kolla detta!

Kul tråd.

Oscar har inte nypt några kolvar, han var ironisk.

Men att oljan skulle stjäla någon effekt vid 4% inblandning håller jag inte med om tvärtom.
En som jobbar på Husqvarnas motorutvecklingavdelning har testat enda upp till 7% utan någon effektminskning.

/Pär

Last edited:
sleven skrev:
2519153 Oscar har inte nypt några kolvar, han var ironisk.

Men att oljan skulle stjäla någon effekt vid 4% inblandning håller jag inte med om tvärtom.
En som jobbar på Husqvarnas motorutvecklingavdelning har testat enda upp till 7% utan någon effektminskning.

/Pär

Intressant! 7% utan effektminskning. F-n trot! :)
Men att Oscar var ironisk det vare sig såg jag eller förstod. Men ok.

Dr.Bike skrev:
2519075 Ska kolla vad polaren har i sin superkart.

Enligt superkart.nu lämnar en sådan 85-100hk beroende på "vem som berättar historien", och en GP-Aprilia lämnar +110hk på samma cylindervolym! Så jo, det finns högre trimningsgrad! Dessutom står det att motorerna kommer från bla Honda RS och Yama TZ vilket är vad som sitter i våra hojar!

...och ja, jag var ironisk ang nypta kolvar!

Tycker du ska fråga din kompis om han verkligen kör sin kart på 2% eller under, och om han gör det så vore det intressant att höra vilken superolja han då häller i!
Att man kör på lägre i båtmotorer kan jag förstå då de inte ens är i närheten av trimningsgraden på en racer-blårykare!

oscar skrev:
2520139 Enligt superkart.nu lämnar en sådan 85-100hk beroende på "vem som berättar historien", och en GP-Aprilia lämnar +110hk på samma cylindervolym! Så jo, det finns högre trimningsgrad! Dessutom står det att motorerna kommer från bla Honda RS och Yama TZ vilket är vad som sitter i våra hojar!

...och ja, jag var ironisk ang nypta kolvar!

Tycker du ska fråga din kompis om han verkligen kör sin kart på 2% eller under, och om han gör det så vore det intressant att höra vilken superolja han då häller i!
Att man kör på lägre i båtmotorer kan jag förstå då de inte ens är i närheten av trimningsgraden på en racer-blårykare!

110!! God damn.
96 pållar var det i polarens senast han mätte.
Men de kör ju med, förvisso ascoola, men nu till åren komna Rotax.

Jag har inte fått svar av honom ännu. jag sms:ade härifrån i natt (är i Malaysia). Jag vet iaf att han tankar Aspen, för såna fat står det på firman.
Få se när han gitter svara, så postar jag dajreckt!

Dr.Bike skrev:
2520756 110!! God damn.
96 pållar var det i polarens senast han mätte.
Men de kör ju med, förvisso ascoola, men nu till åren komna Rotax.

Jag har inte fått svar av honom ännu. jag sms:ade härifrån i natt (är i Malaysia). Jag vet iaf att han tankar Aspen, för såna fat står det på firman.
Få se när han gitter svara, så postar jag dajreckt!

Antingen har han en satans budget för vevlager eller så har han hittat en ny superduperolja ingan annan kör med. Vi varvar våra tandemsnurror strax över 12' och de knäcker vevlager på halva miltalet mot vad en vev ska hålla, med mer oljeinblandning så går de och går.

Rolle Rotax skrev:
2521063 Antingen har han en satans budget för vevlager eller så har han hittat en ny superduperolja ingan annan kör med. Vi varvar våra tandemsnurror strax över 12' och de knäcker vevlager på halva miltalet mot vad en vev ska hålla, med mer oljeinblandning så går de och går.

Hej Rolle !
Hörde av Kalle Strandman att ni satt och surrade i depån igår.
Själv var jag och lekte med Kåre Minnbergs gamla sidovgagn just då.
Nåväl det skulle vara kul och träffas nästa gång vi kör..:=)

När det gäller iblandningar och sånt så har jag skrivit ganska utförligt om detta i andra gamla trådar.
Om det är någon som orkar söka och lägga ut några länkar från det så kanske fler får svar på det dom frågar om
MVH
Roffe:tummenupp

Jag hade rätt och fel.

Det visade sig att han körde på 2% i flera år, men sedermera gick upp på 4%, precis som du/ni säger, pga vevlagerhaverier osv.
Han sa att i superkartarna så går det inte ha rullager som vevlager, som man ju kan ha på motorcyklarna med samma motorer (rullager kan inte ta upp laterala krafter som det ju blir på en kart, men ej på en hoj), annars är ju DET en bra fix oxå tydligen.

Nu när vi talade om det här blev han lite nyfiken och skulle nog börja prova med 3% :D
Mittemellan är bäst i mellanmjölkens land!

Dr.Bike skrev:
2521210 Jag hade rätt och fel.

Det visade sig att han körde på 2% i flera år, men sedermera gick upp på 4%, precis som du/ni säger, pga vevlagerhaverier osv.
Han sa att i superkartarna så går det inte ha rullager som vevlager, som man ju kan ha på motorcyklarna med samma motorer (rullager kan inte ta upp laterala krafter som det ju blir på en kart, men ej på en hoj), annars är ju DET en bra fix oxå tydligen.

Nu när vi talade om det här blev han lite nyfiken och skulle nog börja prova med 3% :D
Mittemellan är bäst i mellanmjölkens land!

Antingen har oljorna blivit sämre eller fått andra egenskaper, på åttiotalet så körde farsan på 2% oljeinblandning och det var inga som helst problem. Det höll de mil de skulle utan problem och sedan böts delarna ut. Men numer går det inte!
Och de flesta som provar i bänk märker att effekten ökar med mer oljeinblandning, även 5% brukar sällan vara några problem. Den bättre tätningen mellan cylinder och kolv och därigenom bättre kylning av kolven ger mer fördelar än jobbet att förbränna oljan.

Det är bara i Sverige lagom anses bäst :va

Läktaren undrar fortfarande vad för olja eller var det racinghemlighet?

Rolle Rotax skrev:
2521226 Läktaren undrar fortfarande vad för olja eller var det racinghemlighet?

Nej nej! För :cdevil
Ingen hemlighet, men jag glömde fråga! Vi kom in på en kommande klassfest... och började surra gamla flammor! :)
Herregud det är 25 :skrämd ÅÅÅR sedan jag gick ut nian! :lol
Får återkomma i frågan.

Back