Oljeglaset är vitt...

Krissmatic

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
Kawasaki Zx750 -97 Turbo SF
Tja, ja har precis gjort om min turbo hoj inför besiktningen. Idag var jag ute och körde en sväng för att se så att allt fungera som det ska och så att inte det var nån olja som läckte. (Kan juh tillägga att den går sjukt bra utan turbo med :D).

Men jag har en fråga. oljeglaset där man kan se oljenivån är helt vitt. Vad innebär detta? Är det något jag borde oroa mig för? Bifogar en bild när den funktionen fungerar. Annars lägger ja in bilden på min sida.

Kondens eller vatten i oljan, är det kondens försvinner det efter en ordenklig varmkörning, men är det kylarvatten som kommer in så har du problem. Kolla kylaren om det försvunnit mycket vatten därifrån.

Kondens eller vatten i oljan, är det kondens försvinner det efter en ordenklig varmkörning, men är det kylarvatten som kommer in så har du problem. Kolla kylaren om det försvunnit mycket vatten därifrån.

Om det är vatten vad bör jag vara uppmärksam på då om ja är ute och kör?. Kan tillägga att när jag hade kört en sväng så stängde jag av hojjen och när jag startade den igen så dog den vid lite gas. Den dog direkt när jag använde choken. Men efter 2 försök så gick det galant.

Om det är vatten vad bör jag vara uppmärksam på då om ja är ute och kör?. Kan tillägga att när jag hade kört en sväng så stängde jag av hojjen och när jag startade den igen så dog den vid lite gas. Den dog direkt när jag använde choken. Men efter 2 försök så gick det galant.
Du bör inte köra alls tills du har hittat, och åtgärdat, felet! Saker brukar inte bli billigare att åtgärda ju längre man struntar i dom :fakta

Du bör inte köra alls tills du har hittat, och åtgärdat, felet! Saker brukar inte bli billigare att åtgärda ju längre man struntar i dom :fakta

Alrite inget mer körande idag då med andra ord :gråta

ja ska ner och kolla, återkommer med fler frågor och om ja hittat felet eller inte.

Tack för tipsen. :)

Glömde säga att jag haft igång den ett par gånger i garaget, haft den på tomgång, gasat lite för att se vad som händer. Det vita oljeglaset kom först när jag vart ute å kört med den. Har detta nån betydelse?

Glömde säga att jag haft igång den ett par gånger i garaget, haft den på tomgång, gasat lite för att se vad som händer. Det vita oljeglaset kom först när jag vart ute å kört med den. Har detta nån betydelse?

Många kallstarter, vinterns långa dvala gör att det bildas kondens i motorn.
Men som du fick tips tidigare så kör inte mer, för kan bli dyrt. Då jag ej har kunskaper om turbohojar och vart du har varit och pillat på så vill jag inte ge dig för mycket råd.
Kolla kylarvattnet om det är nå olja i det eller om det försvunnit en mängd vatten. Olja i kylarvattnet skummas upp som en vit grädde/fet gegga.

Det med choken är ändå rätt vanligt, är hojen varm och man drar i choken kan den starta sämre eller gå dåligt.

Om du håller på och startar, varmkör, stänger av, så blir det ordentligt med kondens i motorn.
Vattnet lägger sig på botten av oljetråget.
Du ser inget konstigt.

När du kör en längre stund, så piskas oljan ihop med vattnet till en emulsion som är vit-beige.
Jag skulle göra ett oljebyte och hålla koll på hur oljan ser ut.

Såvida du inte har tillgång till avgasmätare så att du kan se om du får ut avgaser i kylsystemet.

Om du håller på och startar, varmkör, stänger av, så blir det ordentligt med kondens i motorn.
Vattnet lägger sig på botten av oljetråget.
Du ser inget konstigt.

När du kör en längre stund, så piskas oljan ihop med vattnet till en emulsion som är vit-beige.
Jag skulle göra ett oljebyte och hålla koll på hur oljan ser ut.

Såvida du inte har tillgång till avgasmätare så att du kan se om du får ut avgaser i kylsystemet.

Oki, i oljeglaset ser det ut som en vit gegga när man kollar närmare. ja får tömma oljan och fylla på ny. ska tömma kylaren åxo och kolla om det är nån olja där i.

Tack så mycket.

Skriver här igen om ja får löst det eller inte. :)

Märkte att kylarvattnet hade sjunkt idag. Inte bra antar jag, har hört att det är topplocks packningen som har gått.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick