Oljegixxer dricker olja

Skulle säga att 1dl/100mil är väldigt lite. 1L/100mil är mycket men absolut inte ovanligt på halvslitna sporthojsmotorer som får gå hårt....

Hej, nu har jag fått igång arbetet med motorcykeln.
Gjorde ett komptest och fick dåliga värden på samtliga kolvar, droppade ner lite olja i tändstiftshålet och fick genast mycket bättre värden så jag antog att det var dåliga ringar. (Dock kom jag på att jag glömde hålla gasen på fullgas efter, om detta ändrar något, kom på detta efter nerplockningen hade börjat så gjorde inte ett nytt test)

Har plockat ner topplocket och tittar nu på cylindrarna och dessa ser faktiskt väldigt fina ut, inga vändkanter och de är väldigt rena och så, se bilder.

Så undrar nu om det verkligen är ringarna som det är fel på, är nämligen lite osäker på hur lätt det är att få på cylinderblocket igen när man väl tagit ner detta. Finns det något sätt att se om det är okej nu eller är det bara att lyfta ur och titta på kolvarna?

Tog även bilder på topplockets undersida om det säger något om oljetjuven

Sen undrar jag om/var man kan få tag i kamaxelöverfall då ett av mina är sönderdraget av tidigare ägare

Bifogat

• IMG_0597.jpg
    IMG_0597.jpg
    235.8 KB · Visningar: 125
  • IMG_0598.jpg
    IMG_0598.jpg
    240.1 KB · Visningar: 114
  • IMG_0599.jpg
    IMG_0599.jpg
    227.5 KB · Visningar: 102
  • IMG_0600.jpg
    IMG_0600.jpg
    248.6 KB · Visningar: 111
  • IMG_0601.jpg
    IMG_0601.jpg
    235.2 KB · Visningar: 101
  • IMG_0602.jpg
    IMG_0602.jpg
    243.5 KB · Visningar: 120
  • IMG_0603.jpg
    IMG_0603.jpg
    250.6 KB · Visningar: 119
  • IMG_0604.jpg
    IMG_0604.jpg
    225.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Hej, nu har jag fått igång arbetet med motorcykeln.
Gjorde ett komptest och fick dåliga värden på samtliga kolvar, droppade ner lite olja i tändstiftshålet och fick genast mycket bättre värden så jag antog att det var dåliga ringar. (Dock kom jag på att jag glömde hålla gasen på fullgas efter, om detta ändrar något, kom på detta efter nerplockningen hade börjat så gjorde inte ett nytt test)

Har plockat ner topplocket och tittar nu på cylindrarna och dessa ser faktiskt väldigt fina ut, inga vändkanter och de är väldigt rena och så, se bilder.

Så undrar nu om det verkligen är ringarna som det är fel på, är nämligen lite osäker på hur lätt det är att få på cylinderblocket igen när man väl tagit ner detta. Finns det något sätt att se om det är okej nu eller är det bara att lyfta ur och titta på kolvarna?

Tog även bilder på topplockets undersida om det säger något om oljetjuven

Sen undrar jag om/var man kan få tag i kamaxelöverfall då ett av mina är sönderdraget av tidigare ägare

Jag har precis plockat av toppen och cylinderraden på min kawa gpz 750, när man lyft av toppen så var det bara att lyfta cylindrarna rakt upp. Men kolla i en verkstadsmanual eller fråga nån som gjort det innan, jag har en manual och den är ovärderlig. Det förmodligen väldigt lite extra jobb att plocka av cylindrarna när du redan har av toppen.
Jag tog av cylindrarna och märkte då att en kolvring hade delats i två halvor!! Kompet var dåligt på den cylindern men inga stora repor i cylindern. Hojen gick bra innan men rök en del.

Om du ändå har av så mycket så skulle jag ha plockat av cylindrarna och honat loppen och bytt ringarna, du har ju ändå byxorna nere så att säga.
Då kan du inspektera kolvarna och känna efter om kolvbulten känns bra. Fixar du ihop det hela och slipar in ventilerna med en indianpinne så har du gjort en ordentlig översyn av motorn och den kommer hålla många mil till.
Kontrollera även ventilspelet förstås..

Det låter kanske som mycket jobb men det går rätt raskt och är inte speciellt svårt.

Angående bilderna så verkar ju något vara problematiskt med cylinder 1 (eller 4), är rätt mycket oljekladd. Antingen ringarna eller ventiltätningarna.

Om du ska ha reservdelar så är mitt tips att kolla internetbutiker i england och USA, ofta mycket billigare. Ventiltätningar till min kostar ca 200 kr för 8 styck, Beviks i linköping vill ha 80 kr styck.. Det lönar sig att leta.

Långt och lite ostrukturerat inlägg men välmenat :)

Jag tänkte mest på hur man ska få på cylinderblocket igen med nya ringar det verkar lite bökigt minst sagt.

Sen tänkte jag om det är någon idé att kanske mäta upp cylindrarna och se så de inte är slitna (ovala) och behöver borras, jag är inte så jätteinsatt i hur det ligger till med sånt.

Jag tänkte mest på hur man ska få på cylinderblocket igen med nya ringar det verkar lite bökigt minst sagt.

Sen tänkte jag om det är någon idé att kanske mäta upp cylindrarna och se så de inte är slitna (ovala) och behöver borras, jag är inte så jätteinsatt i hur det ligger till med sånt.
Sök, just det med kolvringarna har diskuterats i en del trådar tidigare :tummenupp
Kolla så att inte ditt block är fasat i underkant på cylindrarna. Det är det på min Gixxer, det är bara att skjuta på cylinderraden så kläms ringarna ihop så det bara är att skjuta in kolvarna! :)

Jag har inte hunnit prova att sätta dit cylinderraden än men det finns det som säger att det är rätt enkelt om man gör rätt. Tipset verkar vara att ha två kolvar nära övre vändpunkte och de andra två nära nedre. Så behöver man bara pilla i två kolvar åt gången.

Kan vara ide att mäta upp alla toleranser när du ändå har allt av, men om du borrar cylindrarna måste du byta kolvar förstås. Så förhoppningsvis klarar du dig med en honing och nya ringar.

Räcker nog med att hona (slipa) ta reda på toleranserna på kolvar o cylindrar.När du byter ringar på en motor som gått långt så är det en bra ide.Gjorde samma operation som du på min -89,ventil tätningar+slipa ventiler+nya ringar+honing av cylindrarna .Gjorde skillnad både på effekt o oljeförbrukning !

Läs i service manualen om hur man mäter upp kolvringar, så kan du lätt ta reda på om dom ligger inom toleransnivå eller utanför. Tar dej 2min nu när motorn endå är ur.

Är dom inom tolerans så kan du ge dej på att renovera toppen, nya tätningar och slipa in ventilerna så blir cykeln som ny.

Kolvringarna vet jag hur man mäter, men hur mäter man cylindrarna?

Haynesboken som jag använder säger att man ska använda en "Telescoping Gauge" men jag hittar inget sådan verktyg hos någon i sverige... finns det något annat bra sätt att göra detta på eller blir det till att bestället ett sådan verktyg från utlandet?

Rätta mej gärna någon som kan bättre om jag har fel!

Men du mäter ju kolvringsgapet i cylindern, vilket då borde även ge ett resultat som talar om att cylindern är ok. Är gapet förstort så tätar inte ringen, om det beror på ring eller cylinder får du reda på genom att mäta ringen sen "lös" tjocklek, mm. Då vet du om ringen är ok och kan då utesluta cylindern om du ligger inom spec i gapet mätt i cylindern.

Haynesboken som jag använder säger att man ska använda en "Telescoping Gauge" men jag hittar inget sådan verktyg hos någon i sverige... finns det något annat bra sätt att göra detta på eller blir det till att bestället ett sådan verktyg från utlandet?

Sök på cylindermätare hos verktygsboden. Annars kan du ju ta cylinderraden till en motorverkstad så kan de mäta upp den. Det går fort att mäta.

Rätta mej gärna någon som kan bättre om jag har fel!

Men du mäter ju kolvringsgapet i cylindern, vilket då borde även ge ett resultat som talar om att cylindern är ok. Är gapet förstort så tätar inte ringen, om det beror på ring eller cylinder får du reda på genom att mäta ringen sen "lös" tjocklek, mm. Då vet du om ringen är ok och kan då utesluta cylindern om du ligger inom spec i gapet mätt i cylindern.

Du menar att man ska trycka in kolvringarna i cylindern efter man tagit ur kolvarna och sedan mäta gapet när de sitter i?
Låter väll som det borde fungera undrar bara hur bra man får med "rundeheten" i cylinder som jag är mest oroad över.

Anledningen till att jag rev motorn var främst att den drog olja men även att kompet var så dåligt på alla cylindrar och ännu sämre på den sista, kanske är bäst att lämna in för mätning som man vet hur den är så man inte gör för lite och måste göra om nästa vinter. Att köpa ett riktigt verktyg för detta var ju inte alltför billigt för en sak man troligtvis inte kommer använda så många gånger.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025