Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej, nu har jag fått igång arbetet med motorcykeln.
Gjorde ett komptest och fick dåliga värden på samtliga kolvar, droppade ner lite olja i tändstiftshålet och fick genast mycket bättre värden så jag antog att det var dåliga ringar. (Dock kom jag på att jag glömde hålla gasen på fullgas efter, om detta ändrar något, kom på detta efter nerplockningen hade börjat så gjorde inte ett nytt test)
Har plockat ner topplocket och tittar nu på cylindrarna och dessa ser faktiskt väldigt fina ut, inga vändkanter och de är väldigt rena och så, se bilder.
Så undrar nu om det verkligen är ringarna som det är fel på, är nämligen lite osäker på hur lätt det är att få på cylinderblocket igen när man väl tagit ner detta. Finns det något sätt att se om det är okej nu eller är det bara att lyfta ur och titta på kolvarna?
Tog även bilder på topplockets undersida om det säger något om oljetjuven
Sen undrar jag om/var man kan få tag i kamaxelöverfall då ett av mina är sönderdraget av tidigare ägare
Sök, just det med kolvringarna har diskuterats i en del trådar tidigareJag tänkte mest på hur man ska få på cylinderblocket igen med nya ringar det verkar lite bökigt minst sagt.
Sen tänkte jag om det är någon idé att kanske mäta upp cylindrarna och se så de inte är slitna (ovala) och behöver borras, jag är inte så jätteinsatt i hur det ligger till med sånt.
Jag tänkte mest på hur man ska få på cylinderblocket igen med nya ringar det verkar lite bökigt minst sagt.
Sen tänkte jag om det är någon idé att kanske mäta upp cylindrarna och se så de inte är slitna (ovala) och behöver borras, jag är inte så jätteinsatt i hur det ligger till med sånt.
Jag tänkte mest på hur man ska få på cylinderblocket igen med nya ringar det verkar lite bökigt minst sagt.
Kolvringarna vet jag hur man mäter, men hur mäter man cylindrarna?
Kolvringarna vet jag hur man mäter, men hur mäter man cylindrarna?
Haynesboken som jag använder säger att man ska använda en "Telescoping Gauge" men jag hittar inget sådan verktyg hos någon i sverige... finns det något annat bra sätt att göra detta på eller blir det till att bestället ett sådan verktyg från utlandet?
Rätta mej gärna någon som kan bättre om jag har fel!
Men du mäter ju kolvringsgapet i cylindern, vilket då borde även ge ett resultat som talar om att cylindern är ok. Är gapet förstort så tätar inte ringen, om det beror på ring eller cylinder får du reda på genom att mäta ringen sen "lös" tjocklek, mm. Då vet du om ringen är ok och kan då utesluta cylindern om du ligger inom spec i gapet mätt i cylindern.
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |