Oljegixxer dricker olja

Matt

...and away
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
1,052L Gixxer
Hej, jag köpte en gsxr 1100 från 86 nu i somras och har märkt att den dricker väldigt mycket olja.

Den har lite småläckor på sina ställen men inget stort, däremot märkte jag att nu när jag skulle åka att det faktiskt kommer olja med avgaserna (körde den bara kall så det var oförbränd olja som kom då) och funderar nu på vad det kan vara, kolvringarna? vad är det som brukar orsaka detta på dessa maskiner?
Motorn är som sagt från 86 och har gått 5600 mil lite drygt.

Jag har tyvärr ingen större mekvana så alla tips mottages varmt

Vad är väldigt mycket?

Min slukar tillofrån 1l per 100mil.

jag har gett den 3l på kanske 150 mil? inte säker på vad den stog på när jag köpte den, men när jag skulle köra den idag och man hade handen bakom ljuddämparen och gasade lite, så blev den klart märkbar oljig och så ska det väll inte vara

Det verkar dags för ringar och ventiltätningar.....

Först och främst mät kompet eller ännu hellre leakdown (om du har verktyg för det)...

okej, jag har själv inga verktyg i lägenheten så jag har inte ens kunnat titta på tändstiften men ska åka ner till farsan som borde ha lite av varje, men verktyg till leakdown tror jag inte han har.

Men komp test ligger på todo listan

Tittat runt lite, men inte hittat något bra ställe som säljer nya ringar och tätningar , så tips på det hade varit kul, även om jag först ska se vad jag behöver innan jag beställer

okej, jag har själv inga verktyg i lägenheten så jag har inte ens kunnat titta på tändstiften men ska åka ner till farsan som borde ha lite av varje, men verktyg till leakdown tror jag inte han har.

Men komp test ligger på todo listan

Tittat runt lite, men inte hittat något bra ställe som säljer nya ringar och tätningar , så tips på det hade varit kul, även om jag först ska se vad jag behöver innan jag beställer

Kolla med grabbarna i dragracingforumet de köper kolvar och ringar i 100pack och har stenkoll...

Kolvringarn är nog ok, kolla med kompmätare.

Ventiltätningarna brukar torka ut dock.

Pilla inte sönder motorn om du inte vet vad du gör, det är bättre att låta någon som kan meka ta en flukt på detta,

Det verkar dags för ringar och ventiltätningar.....

Först och främst mät kompet eller ännu hellre leakdown (om du har verktyg för det)...

Kompressionen mäter man i tändstiftshålet det vet jag. Men ett kompressionstest kan antingen säga att kolvringar eller ventiler är lite kassa, eller både och.

Men ett leakdown test är över kolvringen, hur fan ser ett leakdown verktyg ut?

Kompressionen mäter man i tändstiftshålet det vet jag. Men ett kompressionstest kan antingen säga att kolvringar eller ventiler är lite kassa, eller både och.

Men ett leakdown test är över kolvringen, hur fan ser ett leakdown verktyg ut?

Såhär ser min ut.

/J

Bifogat

• IMG_0902.JPG
    IMG_0902.JPG
    77.2 KB · Visningar: 181
  • IMG_0904.JPG
    IMG_0904.JPG
    119.9 KB · Visningar: 219
Kolvringarn är nog ok, kolla med kompmätare.

Ventiltätningarna brukar torka ut dock.

Pilla inte sönder motorn om du inte vet vad du gör, det är bättre att låta någon som kan meka ta en flukt på detta,

Så om kompet ser bra ut kan man utesluta ringarna?
kan man då på något sätt verifiera att det är just ventiltätningarna som är kassa?

jag kommer inte göra detta ensam så det kommer gå bra, vill bara kolla lite innan

Nu hade jag tänkt spamma lite o typ skrivit att faaan vilken smal slang det ser ut att du har jurgen... men jag gör inte det:D Eller gjorde jag just det:rolleyes:
Du är sjuk :D

Så om kompet ser bra ut kan man utesluta ringarna?
kan man då på något sätt verifiera att det är just ventiltätningarna som är kassa?

jag kommer inte göra detta ensam så det kommer gå bra, vill bara kolla lite innan

Ja det kan man göra, men kompmätning är bäst till att kolla balansen mellan burkarna, det uppmätta värdet på trycket kan nömligen variera lite beroende på tex kompmätaren, startmotor och batteriets kondition osv. Därför är det bra att ta referenskomprov på motorn när den är frisk. Har man noterat detta så kan man se ev förändring om man tar komprov tex varje höst.

När du tar komprov så ta det med varmkörd motor samt trottlarna på max. Jorda helst tändkablarna genom att tex stoppa i stiften som du sedan jordar mot motorn. Annars misshandlar man tändspolarna om du kör på startern med tändning på. Om du inte kan stänga av tändningen separat och ändå köra startmotorn menar jag.

Om ventiltätningarna är läck så brukar man kunna se det i form av olja som runnit ned på ventilskaften om man tittar in genom portarna.

Last edited:
Om man har dålig komp på en cylinder kan man hälla i lite olja i tändstifthålet. Det tätar kolvringarna. Får man bra komp då så är det ringarna som är slut. Blir det ingen som helst skillnad så är det antagligen ventilerna.

Är ventltätningarna dåliga brukar det väl bli en riklig puff när hojen startas upp efter att ha stått ett par dagar. Vill även minnas att jag hört att den ryker till vid gassläpp också.
Kan ev. veta en som har en uppsättning fräscha/nya högkompskolvar med ringar till en 1052:a om det kan vara nå´t ???

Är ventltätningarna dåliga brukar det väl bli en riklig puff när hojen startas upp efter att ha stått ett par dagar. Vill även minnas att jag hört att den ryker till vid gassläpp också.
Kan ev. veta en som har en uppsättning fräscha/nya högkompskolvar med ringar till en 1052:a om det kan vara nå´t ???

1L olja per 100 mil tror jag är normalt på din hoj. Det dubbla (3 L på 150 mil) är nog lite för mkt. Om den dessutom spottar ur sig olja genom avgasventilerna så är det nog dags att se över hojen. Polaren har en likadan hoj och hanhar alltid med sig olja i cutsen, det är också en 86a. Av någon anledning så tunnas oljan ut av besnin succesivt också, men förbrukningen gör att det aldrig blir något problem :)

Jag antar att man måste plocka ur motorn för att komma åt att byta ventiltätningar om dessa nu skulle vara problem, alt om det är ringarna, så vad kan vara bra att göra samtidigt som man har motorn ute? mer service av saker som är vanliga att behöva bytas på denna motorn förr eller senare?

Jag antar att man måste plocka ur motorn för att komma åt att byta ventiltätningar om dessa nu skulle vara problem, alt om det är ringarna, så vad kan vara bra att göra samtidigt som man har motorn ute? mer service av saker som är vanliga att behöva bytas på denna motorn förr eller senare?

Nej då, det går att riva både topp och cylinderrad på dom där, med motorn kvar i vaggan. Det kan vara lite bökigt att få av ventilkåpan om jag inte minns helt fel, men efter det så finns det hur mycket plats som helst.

1L olja per 100 mil tror jag är normalt på din hoj. Det dubbla (3 L på 150 mil) är nog lite för mkt. Om den dessutom spottar ur sig olja genom avgasventilerna så är det nog dags att se över hojen. Polaren har en likadan hoj och hanhar alltid med sig olja i cutsen, det är också en 86a. Av någon anledning så tunnas oljan ut av besnin succesivt också, men förbrukningen gör att det aldrig blir något problem :)

Min 1127 från -90 är inte precis ny och den tar ca 1 dl/100 mil, tycker 1 liter/100 mil låter väldigt mycket...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025