Oljefyllningstips

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har idag varit och hämtat en ny motor till pärlan då den gamla havererat en aning! Satt nu och funderade och blev lite orolig... Ska plocka på motorn nästa vecka, men hur bör jag göra med oljefyllningen? Jag menar, när man fyllt på med olja och startar så tar det ju ett tag innan oljekylaren och hela systemet är fyllt! Finns det risk att någonting skär på den stund det tar innan motorns alla delar är uppfyllda med olja? Mottager alla tips med glädje!

Kör runt den på startmotorn tills du har oljetryck utan tändningen inkopplad (exempelvis genom att tändspolen är urkopplad). Koppla sedan in tändningen igen, starta och var glad. Gör såhär så vet du att du har olja på alla ställen där den behövs...

Flummo skrev:
Kör runt den på startmotorn tills du har oljetryck utan tändningen inkopplad (exempelvis genom att tändspolen är urkopplad). Koppla sedan in tändningen igen, starta och var glad. Gör såhär så vet du att du har olja på alla ställen där den behövs...

Det hjälper nog inte ett dugg att göra så för alla delarna som du vill att oljan skall komma fram till rör sig ju då.
Om man kunde så skulle man köra runt bara oljepumpen men....
Det är bara att starta så kommer oljan :)
En ny motorcykel fyller man på olja i och startar.
En begagnad motor bär sig åt precis som vid varje start då den stått en stund.

Jag läste i en verkstadsmanual att man skull smörja lagerbanorna med en blandning av motorolja och molybdendisulfidfett när man monterar ihop motorn. Kanske det är för att ha en smörjande film som håller tillräckligt länge tills oljetrycket byggts upp?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back