Oljefyllningstips

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har idag varit och hämtat en ny motor till pärlan då den gamla havererat en aning! Satt nu och funderade och blev lite orolig... Ska plocka på motorn nästa vecka, men hur bör jag göra med oljefyllningen? Jag menar, när man fyllt på med olja och startar så tar det ju ett tag innan oljekylaren och hela systemet är fyllt! Finns det risk att någonting skär på den stund det tar innan motorns alla delar är uppfyllda med olja? Mottager alla tips med glädje!

Kör runt den på startmotorn tills du har oljetryck utan tändningen inkopplad (exempelvis genom att tändspolen är urkopplad). Koppla sedan in tändningen igen, starta och var glad. Gör såhär så vet du att du har olja på alla ställen där den behövs...

Flummo skrev:
Kör runt den på startmotorn tills du har oljetryck utan tändningen inkopplad (exempelvis genom att tändspolen är urkopplad). Koppla sedan in tändningen igen, starta och var glad. Gör såhär så vet du att du har olja på alla ställen där den behövs...

Det hjälper nog inte ett dugg att göra så för alla delarna som du vill att oljan skall komma fram till rör sig ju då.
Om man kunde så skulle man köra runt bara oljepumpen men....
Det är bara att starta så kommer oljan :)
En ny motorcykel fyller man på olja i och startar.
En begagnad motor bär sig åt precis som vid varje start då den stått en stund.

Jag läste i en verkstadsmanual att man skull smörja lagerbanorna med en blandning av motorolja och molybdendisulfidfett när man monterar ihop motorn. Kanske det är för att ha en smörjande film som håller tillräckligt länge tills oljetrycket byggts upp?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...