Oljefråga!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Tjena! Har en liten fråga. Har läst en massa på forumet om olja, men så kom min kompis (som ännu ej är medlem här) med en fråga som jag inte vågar ge honom ett rakt svar på! Hoppas någon kan hjälpa mig...
Han köpte en hoj i höstas som hade gått ca 2500 mil och den var servad vid 2400 mil. Han körde hem den (i september nån gång) och ställde av den, men bytte aldrig olja o filter. Behöver han verkligen byta olja när den gått så lite som ca 100 mil sen servicen. Man har ju läst en del om att man ska ha färsk olja i motorn när man ställer av den, men kan den verkligen ha blivit så dålig av 100 mil att han måste byta?

Biltema är lösningen. ;)

När jag köpte min busa så hade den gått 100mil per år senaste 2 åren. Så oljan hade nog inte bytts på 2,5 år gissar jag. Tyckte det var lika bra att byta. :)

100 mil är inte bara 100mil. Om det är 100st resor på en mil, byt. Om det är 4 resor på 25mil, ingen fara.

Nej

Har han inte bytt sina skitiga kalsonger på hela vintern kan han ju ha dem ett par veckor till? Eller hur?
Det jag säger är att olja förbrukas inte med tid. Det är mil som äter upp den.
Har oljn bara snurrat 100 mil så vore det rent tjänstefel att hälla ut den.

100 mil är inte bara 100mil. Om det är 100st resor på en mil, byt. Om det är 4 resor på 25mil, ingen fara.

Sant, men jag förutsatte inte denna udda driftprofil i mitt svar! :D

Last edited:
Det jag säger är att olja förbrukas inte med tid. Det är mil som äter upp den.
Får jag vara petig nu? Tackar :D

Milen i sig är väl rätt intetsägande? Det borde vara varven i motorn (slitage och förbränningar) som spelar in? Jag inbillar mig att en körning på 10 mil med 12k varv/min i snitt sliter mer på oljan än samma 10 mil med 5k varv/min i snitt?

Får jag vara petig nu? Tackar :D

Milen i sig är väl rätt intetsägande? Det borde vara varven i motorn (slitage och förbränningar) som spelar in? Jag inbillar mig att en körning på 10 mil med 12k varv/min i snitt sliter mer på oljan än samma 10 mil med 5k varv/min i snitt?

Suck...jaaa min gosse - du får vara petig.
Jag försökte bara göra en lång historia kort :)

Men visst: antal cykler, antal varv, typ av kuggar och kuggflanktryck, kolvringar, och om oljan får ånga ur sig och bli riktigt geomvarm osv osv inverkar.
Allt det här har han ju redan läst (säger han) och det står i mina stickys, om slambildning, koks, osv.

Men måste vi stöka till det i skallen på killen? ;)
Svaret på hans fråga är ju kort och gott:

NEEEEEJ!

(sägs med samma stämma som i MER-reklamen)
:D

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...