Oljefråga snabbt svar tack!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag höll precis på att byta olja på min Suzuki Sv650. När jag hade fyllt på en knapp liter från min gamla oljeburk tog jag fram den nya som jag köpte förra veckan. Då upptäckte jag att jag hade råkat köpa 5w50 istället för 10w40 som rekommenderas. Ska jag behöva cykla iväg och byta till mig 10w40 eller spelar det inte så stor roll om hälften av oljan är 5w50?

Jag vet inte ens vad de där beteckningarna betyder men jag misstänker att de har något att göra med hur trögflytande oljan är.

Ju snabbare jag får svar desto snabbare kan jag ut och åka i det fina vädret så skynda er!:)

3063514 Exploderar inte min motor om jag har fel olja då?
Jo, men om du gör en macgyver o virar in motorn i glasfiber som du sedan dränker i diesel så kommer allt att gå bra.

Då kväver du explosionen och motorn håller ändå.

Alltså vad jag menade var att jag ville ha ett lite mer förtroendeingivande svar än "det går bra".
Blir det 7,5w45 om man blandar?

Jo, men om du gör en macgyver o virar in motorn i glasfiber som du sedan dränker i diesel så kommer allt att gå bra.

Då kväver du explosionen och motorn håller ändå.

nu ska vi inte vara ironiska, MacGyver lösningar bra shit :D

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=brjuhXQXFJA[/YOUTUBE-ID]

Verkar inte funka å visa tublänk.

Last edited:
Alltså vad jag menade var att jag ville ha ett lite mer förtroendeingivande svar än "det går bra".
Blir det 7,5w45 om man blandar?

Nej de blir inte 7,5w45

De blir en del 5w50 o en del 10w40

De e som du blandar sprit, tar du :

1 liter 80%
1 liter 40%
1 liter 18%

Hum vad blir de, man kan ju inte räkna ihop o dela o så vidare , de blir ju 1 liter 80%, 1 liter 40%, 1 liter 18% fast blandat, bland sprit :D

o ja du kan köra på blandad olja.

Du kan häla i matlagningsolja o köra på utan att varken motorn kommer låta om sig eller exsplodera, men rekomenderar inte o göra de under 100mils körning, bätre o hälla i gammal spiloja från en disel då ju så behöver man inte vara oroad att paxboxsarna slits mer en innan :tummenupp

Så de e bara hälla på o ut o köra i de finna vädret med dig, skynda nu så inte solen förvinner för dig, jag själv kan inte köra för mitt hoj bygge inte klar o solen skinner :(

Nej de blir inte 7,5w45

De blir en del 5w50 o en del 10w40

De e som du blandar sprit, tar du :

1 liter 80%
1 liter 40%
1 liter 18%

Hum vad blir de, man kan ju inte räkna ihop o dela o så vidare , de blir ju 1 liter 80%, 1 liter 40%, 1 liter 18% fast blandat, bland sprit :D

Det blir 46% alkohol i den blandningen så jo det kan man visst säga,
nu vet jag inte om man kan säga att det blir 7,5 w45, men din jämförelse stämmer inte :)

Men är du säker på att du fått en MC-olja? 5-50 är inte så vanligt på mc kanske det är en bil-olja? Isåfall kan kopplingen börja slira för dig.

Jag fegade och köpte riktig olja. Precis när jag var klar började det regna så provturen får bli imorgon istället.

Kurben: Nä det var nog inte mc-olja. Jag tror iofs inte att kopplingen kommer att börja slira för att man använder bilolja men nu blev det mc-olja iaf.

Är det förresten någon som vet hur man får bort oljefläckar från mina finskor? (Alltså fina skor, inte kvinnor från Finland.)

Grejen med Bilolja e ju at dom innehåller additiver som hämmar friktionen. Sällan e bra val för en våtkoppling. Men va fan,funkar det så funkar det.

Jag fegade och köpte riktig olja. Precis när jag var klar började det regna så provturen får bli imorgon istället.

Kurben: Nä det var nog inte mc-olja. Jag tror iofs inte att kopplingen kommer att börja slira för att man använder bilolja men nu blev det mc-olja iaf.

Är det förresten någon som vet hur man får bort oljefläckar från mina finskor? (Alltså fina skor, inte kvinnor från Finland.)

gissar på avfettning lite försiktigt.

Det är bara att testa - på min gamla VFR funkade kopplingen fint med bilsyntet..

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard