oljefråga gsx750 -84

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjo..
köpte nyss en gsx750 -84 som jag efter ett par åkturer tyckte slirade lite på kopplingen.. har nu satt i hårdare fjädrar och det blev bättre men inte bäst..

och så var grannen förbi nu och kollade lite och jag sa att den slirade lite och han frågade va jag hade för olja i.. visade flaskan som jag fick med då jag köpte den för att förra ägaren hade bytt olja aldeles innan.. var nån sån där dyr helsyntetisk mc olja.. och han sa att de var det som var felet.. han hade haft en kawa -84 som slirade och frågade mc handlaren och den hade sagt att dom där gamla hojarna var inte byggda för fin modern olja utan att man skulle använda vanlig motorolja och hans slutade slira efter det.. va nåt att den var för hal lr nåt sånt...

kan det stämma att jag ska ha i en mindre bra olja i den.. och om så e fallet så ska jag väl byta filter med och var sitter det på den.. har tittat runt lite men inte hittat den... nån som vet

okey..
ja just nu e det Motul 300v Competition i.. en 15w50 100% syntetisk..
så man ska kanske byta olja då..

NigHtHawK skrev:
okey..
ja just nu e det Motul 300v Competition i.. en 15w50 100% syntetisk..
så man ska kanske byta olja då..

Mineral oljan ska enligt dvs ryckten få kopliningen att ta bättre. Det är ju bara att prova så märker du :tummenupp

björn

okey.. ska ta och göra så... de kan inte vara skadligt för resten av motorn då ??
sen så ska jag byta filter samtidigt eller reker det med att tömma det.. om jag nu hittar det.. vart fn sitter de på min hoj..

tjo.. har tänkt glida förbi efter jobbet och handla ny olja och filter till hojen... hittade nåt som heter Castrol GrandPrix 50 på mekonomen som e en mineral olja för äldre 4t mc som det står på hemsidan..

nån som har erfarenhet av den eller nån som kan säga att den e bra att köra en 84:a på.. man vet ju inte vad dom menar med äldre.. men den borde väl funka till min eller ??

NigHtHawK skrev:
tjo.. har tänkt glida förbi efter jobbet och handla ny olja och filter till hojen... hittade nåt som heter Castrol GrandPrix 50 på mekonomen som e en mineral olja för äldre 4t mc som det står på hemsidan..

nån som har erfarenhet av den eller nån som kan säga att den e bra att köra en 84:a på.. man vet ju inte vad dom menar med äldre.. men den borde väl funka till min eller ??

Både en bra och en dålig olja. Grandprix 50 är en mineral rak 50 olja. En mycket bättre olja vore då GP20-50 som är mineral 20w50. Visst nu funkar rak 50olja utan problem men man måste vara dö noga med kallstarter eftersom det tar ett tag för en 50olja att börja flyta fint. Du märker det när du försöker fylla på med olja och det är 5 grader ute, som sirap.
Beror ju på vad hojen används till, transport till och från jobbet så är rak 50 dummt, men smiskas den endast på helger när solenskiner och fåglarna kvittrar så är det okey för då har du tid och vänta på oljetempen.

Den heter visst "GP Flaska 1 lit" på hemsidan. Fast classic GP 4,55L att bara ha en plåtdunk hemma i garaget in ger respekt.

Last edited:
okey vilken tur att jag frågade... det var det jag tyckte att det var konstigt att det inte stog nån wiscositet på infon.. då blir det gp iställe...
btw hur mycke går det i den..
har inte hittat på nån manual till den på nätet så jag vet inte.. e det typ 3 liter lr ??

sen en sak till eftersom jag inte har nån manual eller liknande... vart sitter oljefiltret.. har sett nåt runt lock fram på motorn under cyllana.. kan det vara där bakom det sitter eller ??

Last edited:
Vet inte hur mycket din rymmer men gissar vilt på 3-4L Så köp 4 så kan du efterfylla efter ett par hundra mil. Oljefiltret sitter på framsidan av motorn, under cylindrarna bakom grenröret.

Edit kikade på sprängskissen och ser att det är inte exakt lika som på min. Men säkert så stämmer det hyffsat.

Bifogat

• SU0102_007.gif
    SU0102_007.gif
    30.6 KB · Visningar: 42
ja det var det stället jag menade.. känner igen locket på bilden..
fin fint.. då blir det att byta då jag kommer hem få se om kopplingen mår bättre...
grannens kawa vart då nästan ny då han bytte ifrån syntet till mineral efter inrådan av touringbutiken.. det var också en ifrån mitten 80-90.. och den slirade me syntet men ej med mineral.. hoppas de e lika för mig...

en sista sak bara... oljenivån ska den vara i toppen av nivåglaset eller finns det en nivå skruv typ

så nu har jag bytt.. men det tar väl ett tag innan lamellerna gottar till sig i nya oljan....

men 4 liter räckte så det blev typ strax över mitten av olje fönstret.. e det rätt eller ska det vara högst upp.. kanske e som med olje stickan på en bil att längst ner e min och högst upp e max... nån som kan bekräfta att det går att köra då den ligger strax över mitten så det inte e för lite...

wohooo skönt de.. då får man dra några repor få se om kopplingen har riktigt fint bett... provturen visade den lite förbättring ialf.. krypa på 1:an och ge gas resulterade ialf i att hojen ville framåt snabbare än jag ( röva gled bak) men inget lyft på framhjulet.. men de e säkert jag som e för mjäkig och sen vet jag inte om det går heller.. i och för sig e jag inte så intresserad av att göra det heller...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D