Oljefråga gsx400e

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Hej!

Är totalt n00b när det gäller olja till mc, vilka märken som är ok osv!

Har en GSX400e 82a. Är det bara att plocka vilken 10-40 olja som helst till den? Har för mig att det står nån beteckning på oljepluggen men den måste vara gammal som fan för nån sån beteckning har jag faktiskt inte sett.

Ska in på Biltema imorgon tänkte jag. Nån som kan ge mig tips på vilken olja där som jag kan slänga i?

Tack på förhand!!

Biltema MC-olja 15W-40 passar såväl din båge som din plånbok.

Så länge det är MC olja kan du nog använda vilken av biltemas MC oljor, deras syntetiska MC olja är prisvärd.
Då du har dina lameller till kopplingen i samma olja så kan du inte använda bilmotorolja, då packar kopplingen i hop.

Tack för svaren!
Det verkade som om de inte hade någon MC-olja i större än 1-liters flaskor?
Angående 15-40, det spelar ingen roll om det nu står 10-40 på hojen då?

Nej. 10w-40 finns förövrigt på Biltema.

Last edited:
Nej, så länge du bara kör på sommaren så har det ingen större betydelse ifall du har 10 eller 15 som kallviskocitet.

Den du föreslår fungerar alldeles utmärkt.
Å andra sidan funkar det bra med 15W-40 också till betydligt lägre pris. Redan den överskrider alla krav som motortillverkaren en gång ställde...

Den du föreslår fungerar alldeles utmärkt.
Å andra sidan funkar det bra med 15W-40 också till betydligt lägre pris. Redan den överskrider alla krav som motortillverkaren en gång ställde...

Hmm..ok, men jag hittade nog fan ingen 15W-40 till MC? Eller de kanske inte är uppmärkta speciellt med "Mc". =)

Jag har inte sett 15W-40 på Biltema på jättelänge. Nu finns nog bara 10W-40. Funkar minst lika bra. Har den själv i hojen och den går prima!:tummenupp

I min webbläsare ser jag i alla fall 36-440 "MC-olja 15W–40 " men kanske har den utgått.

I min webbläsare ser jag i alla fall 36-440 "MC-olja 15W–40 " men kanske har den utgått.

Helt rätt. Fast den är en mineralolja och vi låste nog på syntetoljan som numer har viskositet 10W-40. Tidigare en 15W-40.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back