Oljefilterbyte på ZX9:a 97:a

Fartman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 996
Tänkte byta filter på hojen. Men det varkar ju vara HELT omöjligt! :confused:
Som jag ser det så måste man lossa på Både grenrör, kylare mm..
Verkar ju helskumt. Någon som har nåt bra tips på hur man skall gå tillväga?

MKT tacksam för svar..
/Fartis. :yoparty
 
Vet inte om det är någon skillnad på din 97 och min -99 men jag bara körde in näven och skruvade lös filtret ??

Plättlätt
 
Fartman skrev:
Tänkte byta filter på hojen. Men det varkar ju vara HELT omöjligt! :confused:
Som jag ser det så måste man lossa på Både grenrör, kylare mm..
Verkar ju helskumt. Någon som har nåt bra tips på hur man skall gå tillväga?

MKT tacksam för svar..
/Fartis. :yoparty


ja... det är ett helvette... jag har svurit många ramser om detta..

min 94:a är ju likadan... jag får inte ut filtret utan att plocka ner grenrör och kyl och fan och hans och hans moster...
bara å bita ihop och skruva.
lycka till.
vet inte om det går att skruva dit ett grundare filter... i sånna fall kan du nog klara dig med att plocka ner sidokåporna.
 
Då har dom förbättrat på -98 och nyare då.
Där sitter filtret lättåtkomligt.
 
Fartman skrev:
Tänkte byta filter på hojen. Men det varkar ju vara HELT omöjligt! :confused:
Som jag ser det så måste man lossa på Både grenrör, kylare mm..
Verkar ju helskumt. Någon som har nåt bra tips på hur man skall gå tillväga?

MKT tacksam för svar..
/Fartis. :yoparty

Det ända du behöver lossa är oljeröret på vänster sida. Och så behöver du små händer :hihi

edit: jag använde inte någon momentverktyg utan körde med 'handstyrke metoden' för att skruva dit den..
 
Last edited:
Oljerör..

Jag kollade lite på oljeröret på vänstersidan.
Såg att det gick från toppen ner förbi filtret.
Tänkte att det skulle kanske räcka att plocka bort det.

Får se om det funkar.. skall prova i morgon.


Tack för snabba svar.. :tummenupp
/Fartis..
 
Vet inte riktigt hur det ser ut på din men jag köpte en sån här till min och det underlättade enormt. På med en förlängare och dra av med spärrskaftet på sidan om motorn bara, sedan på med nya och använda momentnyckel för säkerhets skull (mitt ska dras med 31 Nm). Kostade en dryg hundring på Touringbutiken.

65-2033.jpg
 
Last edited:
Jag bytte igår... Skruvade loss oljeledningen. Sen var det inga problem. Drog en skruvmejsel genom det gamla flitret och vred loss det. Det nya skruvade jag för hand som det står i verkstadshandboken.
/per
 
Filterbyte..

Man tackar för alla svar..
Jag haft lite myror i huvudet ett tag.. :va

Men nu så ser jag ljuset i tunneln..

Skall föresten byta drivpaket med..
Håller på att skaffa fram en 27 hylsa för att lossa framdrevet.
Det är väl vanlig gänga på det va? Höger vill säga..

Lossas moturs... rätta mej om jag har fel.
Vill inte slita i onödan.

Sen när jag ändå skriver..
Jag råkade trycka in kopplingshandtaget när kopplingen var lossad från
motorn. Så det började droppa rinna olja från kolven. Aj aj. :4skrika

Men det är väl bara att fylla på lite i burken på handtaget väl?
Vad för olja skall det vara...

Tacksam för alla svar..

/Fartis..
 
Fartman skrev:
Sen när jag ändå skriver..
Jag råkade trycka in kopplingshandtaget när kopplingen var lossad från
motorn. Så det började droppa rinna olja från kolven. Aj aj. :4skrika

Men det är väl bara att fylla på lite i burken på handtaget väl?
Vad för olja skall det vara...

Tacksam för alla svar..

/Fartis..

Brukar vara samma som bromsvätskan. Kolla i manuallen vilken vätska det skall vara (t.ex. DOT 4).
 
Ovanstående mojäng på bilden kan ju vara bra om man får in den nyckel som är tänkt att vrida runt med. Jag hade inte sådan tur med min ZXR :mad: . Jag köpte dock en jäkligt bra oljefilteravdragare. Jag har tyvärr ingen bild men den är utformad som en lång gänga med en expanderbar plattstålsögla :confused: längst ut. Den tar minimalt med plats, endast öglan måste runt filtret och själva vridningen kan göras utanför avgassystemet :banana .
 
TaJ skrev:
Ovanstående mojäng på bilden kan ju vara bra om man får in den nyckel som är tänkt att vrida runt med. Jag hade inte sådan tur med min ZXR :mad: . Jag köpte dock en jäkligt bra oljefilteravdragare. Jag har tyvärr ingen bild men den är utformad som en lång gänga med en expanderbar plattstålsögla :confused: längst ut. Den tar minimalt med plats, endast öglan måste runt filtret och själva vridningen kan göras utanför avgassystemet :banana .

Vart köpte du denna?? Jag ska byta olja i min gammelninja på lördag... Kanske ska inhandla en såndär oljefilteravdragare!

Va det en sånhär??
productimage.asp
 
Ninjaboy skrev:
Vet inte riktigt hur det ser ut på din men jag köpte en sån här till min och det underlättade enormt. På med en förlängare och dra av med spärrskaftet på sidan om motorn bara, sedan på med nya och använda momentnyckel för säkerhets skull (mitt ska dras med 31 Nm). Kostade en dryg hundring på Touringbutiken.

65-2033.jpg

Jag behöver en sån för att dra av ett filterlock på en MB Sprinter. Någon som kan den storleken i huvudet, samt vet var jag kan köpa ett sånt verktyg IDAG i MALMÖ?
 
oscar skrev:
Jag behöver en sån för att dra av ett filterlock på en MB Sprinter. Någon som kan den storleken i huvudet, samt vet var jag kan köpa ett sånt verktyg IDAG i MALMÖ?
Mc depån i Sniffanstorp har sådana till mc, till bil vet jag inte.
 
Sundance Kid skrev:
Finns sånna att få tag i i sverige eller får man beställa från louis??? :Bugar

(många i:n i samma mening där... :) )


Du behöver inte en sån. Dra loss filtret går med handen eller polygrip i värsta fall. När du sätter dit det nya drar du med handkraft, det får inte sitta för hårt, då kan du förstöra packningen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top