Oljefilterbyte 1,9 TDI

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Tja alla.
Jag har blivit med oljebrännare igen.
En A4 1,9 TDI-99

De har två olika typer av oljefiltermontage dessa motorer.
En svinlätt (lock uppåt och lös insats, precis som jag haft på mina mercor)
En svinsvår, med ett patronfilter i plåt, som pekar snett neråt/bakåt på motorns vänstra sida.
Gissa vilken jag har?

Hur i helvete byter man det på minst djävulska sätt?

Det går INTE nå underifrån.
Ovanifrån hindrar exp.kärl samt spolarburk. (vilka båda trol. måste demonteras)

Nån som bytt denna typen av filter i detta arrangemang?
(passat har visst samma arr. säger en bilmekande kompis)
Hur gjorde ni och gick det lösa smidigt utan att riva HELA bilen?

Tips mottages tacksamt.
Jag har en uppsjö av olika oljefilterverktyg + samtliga förekommande koppar som passar på ena filterändan, men jag ser just nu inte att nåt av detta ska gå att använda :(
Möjligen ett "vridband" med ½"-fattninng.

Shoot!

Kolla om du får ner näven mellan insug och torpedvägg, funkar iaf på 1,8t och har för mig att det ser liknande ut.. dock är ju skrapsår att vänta:huvet

Kolla om du får ner näven mellan insug och torpedvägg, funkar iaf på 1,8t och har för mig att det ser liknande ut.. dock är ju skrapsår att vänta:huvet

Det kan nog tänkas!
Man undrar ju bara HUR de tänkte på fabriken!? :huvet

- Javisstfan, vi måste ju ha ett oljefilter oxå! Sheisse, wir mussen es stoppen in der enda utrümme zom nu är kvar efter att wir das motorraum gefyllt till bredden haben mit anderen gadgetz ja!

Troligen skall ännu ej uppfunna verktyg användas... men det vore som sagt "kul" att höra hur de som gör detta eller har gjort, bär sig åt! :)
Och ffa hur fabriken tänkt sig att det SKA gå till!

Efter att ha bytt oljefilter på en Audi A4 1,9 TDI -97 så svor farsan på att aldrig försöka sig på det igen. När han hade hållit på i ett par timmar så hade han råkat få ett litet hål i det. Då gav han upp och körde en skruvmejsel genom det för att iaf kunna få lite grepp med något.

Oljefiltrets placering är väl en sån sak som har kommit till när gubbarna som konstruerat motorn suttit på en helt annan avdelning än gubbarna som ansvarat för motorrummets utformning. Ingen av de avdelningarna har hört med en mekaniker om dennes åsikter heller. Och på fabriken spelar det ingen roll, för där lyfter de ju bara i en färdig motor i bilen.

Originalfiltret ser iaf ut som det här gör längst upp på toppen:
5845_x600.jpg

Att byta kamrem ska tydligen också vara lite halvt småspännande på de där motorerna. Inte direkt jätteavancerat, men mycket skruvande för att komma åt.

Det här är en av många saker varför jag inte skaffar Audi.
Jag vill ha en, men vilket jävla pill om jag vill göra saker själv, för att inte tala om verkstäderna

Det går inte att lossa motorfästet och tippa lite på motorn?

Efter att ha bytt oljefilter på en Audi A4 1,9 TDI -97 så svor farsan på att aldrig försöka sig på det igen. När han hade hållit på i ett par timmar så hade han råkat få ett litet hål i det. Då gav han upp och körde en skruvmejsel genom det för att iaf kunna få lite grepp med något.

Oljefiltrets placering är väl en sån sak som har kommit till när gubbarna som konstruerat motorn suttit på en helt annan avdelning än gubbarna som ansvarat för motorrummets utformning. Ingen av de avdelningarna har hört med en mekaniker om dennes åsikter heller. Och på fabriken spelar det ingen roll, för där lyfter de ju bara i en färdig motor i bilen.

Att byta kamrem ska tydligen också vara lite halvt småspännande på de där motorerna. Inte direkt jätteavancerat, men mycket skruvande för att komma åt.

Jepp - så ser mitt filter ut, med den mojen för vridning.
Och ja, kamremmen, det får min kompis göra, för han har alla synk-pinnar för pumpen samt VW/Audi specialmojänger för kamlåsning osv samt demontering av allt annat jox, som kräver specialverktyg.

Det kanske är som på VW Transporter/Caravelle T4? Oavsett vad man ska göra så rekommenderas det att man lyfter ur motorn, från att lufta däcken till att byta tändstift och vevaxel :huvet

Går det inte att nå underifrån?! Sitter det bara inte en "hasplåt" i plast som man enkelt tar bort...?! Sen tar man en stor polygrip och klämmer det gamla filtret så man får fäste och sen kan man gänga av det enkelt! Annars blir det skrapsår om man nu MÅSTE ta det ovanifrån....

Har du köpt den nyligen? Är framvagnen kollad?! Usel framvagn med 4 st länkarmar, PER SIDA, du kommer troligtvis behöva byta minst 1 per år och dom kostar runt 1000 lappen styck! Jag jobbade på mekonomen förut några år så jag vet det där...
Trevliga bilar annars....

Lycka till!

Det kanske är som på VW Transporter/Caravelle T4? Oavsett vad man ska göra så rekommenderas det att man lyfter ur motorn, från att lufta däcken till att byta tändstift och vevaxel :huvet

Ja tamejtusan!

Går det inte att nå underifrån?! Sitter det bara inte en "hasplåt" i plast som man enkelt tar bort...?! Sen tar man en stor polygrip och klämmer det gamla filtret så man får fäste och sen kan man gänga av det enkelt! Annars blir det skrapsår om man nu MÅSTE ta det ovanifrån....

Har du köpt den nyligen? Är framvagnen kollad?! Usel framvagn med 4 st länkarmar, PER SIDA, du kommer troligtvis behöva byta minst 1 per år och dom kostar runt 1000 lappen styck! Jag jobbade på mekonomen förut några år så jag vet det där...
Trevliga bilar annars....

Lycka till!

Nej!
Som jag skrev det går inte att komma åt underifrån.
Självfallet har jag tagit bort alla förekommande hasplåtar (i plast) osv, men det är framvagn samt drivaxel som är ivägen.

Länkarnarna var alla nyligen bytta, och de ser oxå nya ut, så det "problemet" verkar vara löst. Tack och lov.

Last edited:
Nej!
Som jag skrev det går inte att komma åt underifrån.
Självfallet har jag tagit bort alla förekommande hasplåtar (i plast) osv, men det är framvagn samt drivaxel som är ivägen.

Länkarnarna var alla nyligen bytta, och de ser oxå nya ut, så det "problemet" verkar vara löst. Tack och lov.

Ok, då är det skrapsår som gäller....:huvet men en polygrip är bra om den får plats där nere....

Tdi

E lite nyfiken varför du inte kan komma åt filtret underifrån ???

På jobbet har vi en filteravdragare med 3 klor som "kniper" samtidigt som när man vrider filtret för att lossa det.

Detta gör man underifrån med hjäl av 2 st 1/2 förlängare o 16 mm hylsa om jag minns rätt..........
Förlängarna "knicksar" man in "snettbakifrånunder högerdrivaxel"....:rolleyes:

E du med på ?????

Det är inte så illa att det är en automatare du fått fatt på........
Nått mer du vill veta ????
Har ett litet trick vid kuggremsbytet om du vill veta så fråga .........

E lite nyfiken varför du inte kan komma åt filtret underifrån ???

På jobbet har vi en filteravdragare med 3 klor som "kniper" samtidigt som när man vrider filtret för att lossa det.

Detta gör man underifrån med hjäl av 2 st 1/2 förlängare o 16 mm hylsa om jag minns rätt..........
Förlängarna "knicksar" man in "snettbakifrånunder högerdrivaxel"....:rolleyes:

E du med på ?????

Det är inte så illa att det är en automatare du fått fatt på........
Nått mer du vill veta ????
Har ett litet trick vid kuggremsbytet om du vill veta så fråga .........

Jodå ;) Det är självfallet en automat! :tummenupp
Jag köper väl inte en halv bil? ;)
Dels inbillar jag mig inte för ett ögonblick att manuellt skulle vara "sportigare" (då bilar ändå är för mig iaf, döda tingestar - vill jag sporta till det tar jag ju en av mina hojar)
Jag är dessutom gammal nog att vilja slippa röra om i oljan manuellt numera dessutom ;) rycka och slita i "spaken" det är för tonåringar...

Och: jadå, man skulle kunna sticka in en serie förlängare - kanske - insha allah - som du säger, jag hade bäddat för det iom att jag tog med mig just alla förlängare jag äger!
Likaså har jag det där "tre-klo verktyget" du talar om, men jag har oxå, som jag skrev, passande kopp, vilket är lite "snyggare" lösning.

Problemet emellertid, OM man nu lossar filtret nerifrån... är att man inte får ut det den vägen. No way Jose´
Så - återstår uppåt.
Mo(nu)ment 22!

Kuggremstrix är jag alltid nyfiken på! :yoparty

Ok, då är det skrapsår som gäller....:huvet men en polygrip är bra om den får plats där nere....

Det får den tyvärr inte... :(

Jag kommer troligtvis änvända ett sånt där fyrkantit rör med ett "bilbälte" på, samt ett gäng förängare och nån kardanknut.

Last edited:
Man undrar ju bara HUR de tänkte på fabriken!? :huvet

Dom tänkte att du skulle lämna in på auktionerad verkstad så professionellt folk med utbildning och hög timlön skulle byta åt dig.

typ :)

Har själv bytt på en sån bil och det är helvete...

Dom tänkte att du skulle lämna in på auktionerad verkstad så professionellt folk med utbildning och hög timlön skulle byta åt dig.

typ :)

Har själv bytt på en sån bil och det är helvete...

Hög timdebitering i förhållande till kompetensnivå har de i alla fall..

Hehe............Automare..precis som jag misstänkte..........

På bensinare med aut så tas filtret uppifrån efter det att man demonterat expansionskärlet.
I ditt fall så har du den gamla 7 liters spolvätskebehållaren som är tadaaa taddaa 2 delad, du kan faktiskt ta bort den "innre" o plugga hålet då har du fortfarande ca 4 liter kvar o som bonus så kommer du till filtret upprifrån.

Så var vi tvugna att göra på en kollegas manuella bensinare där vi monterade webastovärmare där den "innre" spolvätskebehållaren ska sitta.
Personligen så överväger fördelarna i detta fallet. Så det e bara att "amputera/lätta bilen.

Hoppas detta hjälper..........

När ni låste drevet på insprutningspumpen så kvarstår det ett litet "glapp"
Innan remmmen monteras så ska du vrida pumpdrever i rotationsriktningen.
Gör du detta så slipper du med 95 % säkerhet att "ställa in pumpen".

Drevet på kamaxeln sitter inte med woodrufkil utan e konisk. Fixeringen av kamaxeln gör man genom att ta bort ventilkåpan, längsbak på kamaxeln så finns det ett "spår" där man sticker in "ett plattjärn" som håller kvar kamaxeln låst mot cylinderhuvudet och därmed "låst"
Byt helst bulten som håller kamdrevet, momentet är inte mycket men har sett motorhaverier pg ej bytt bult = inget kul speciellt om det är ev 2.5 TDI som kostar apa.

På veven så bör du markera med 1 lackstift mellan drev o packbox, så du inte "tappar" noll-läget, finns nämnligen inget fixeringsverktyg för vevaxel på dessa "gamla motorer.
E det mer du vill veta så ös på

Nattiiiiiiiiiii

Har bytt på min A4 1-8T 00a ett par tre ggr, tar de underifrån, inga överdrivna problem.

Ang länkarmar så köper man från tyskland ett helt kit för 1000-1500, bytte alla i höstas.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman