Dr.Bike
Guest
Tja alla.
Jag har blivit med oljebrännare igen.
En A4 1,9 TDI-99
De har två olika typer av oljefiltermontage dessa motorer.
En svinlätt (lock uppåt och lös insats, precis som jag haft på mina mercor)
En svinsvår, med ett patronfilter i plåt, som pekar snett neråt/bakåt på motorns vänstra sida.
Gissa vilken jag har?
Hur i helvete byter man det på minst djävulska sätt?
Det går INTE nå underifrån.
Ovanifrån hindrar exp.kärl samt spolarburk. (vilka båda trol. måste demonteras)
Nån som bytt denna typen av filter i detta arrangemang?
(passat har visst samma arr. säger en bilmekande kompis)
Hur gjorde ni och gick det lösa smidigt utan att riva HELA bilen?
Tips mottages tacksamt.
Jag har en uppsjö av olika oljefilterverktyg + samtliga förekommande koppar som passar på ena filterändan, men jag ser just nu inte att nåt av detta ska gå att använda
Möjligen ett "vridband" med ½"-fattninng.
Shoot!
Jag har blivit med oljebrännare igen.
En A4 1,9 TDI-99
De har två olika typer av oljefiltermontage dessa motorer.
En svinlätt (lock uppåt och lös insats, precis som jag haft på mina mercor)
En svinsvår, med ett patronfilter i plåt, som pekar snett neråt/bakåt på motorns vänstra sida.
Gissa vilken jag har?
Hur i helvete byter man det på minst djävulska sätt?
Det går INTE nå underifrån.
Ovanifrån hindrar exp.kärl samt spolarburk. (vilka båda trol. måste demonteras)
Nån som bytt denna typen av filter i detta arrangemang?
(passat har visst samma arr. säger en bilmekande kompis)
Hur gjorde ni och gick det lösa smidigt utan att riva HELA bilen?
Tips mottages tacksamt.
Jag har en uppsjö av olika oljefilterverktyg + samtliga förekommande koppar som passar på ena filterändan, men jag ser just nu inte att nåt av detta ska gå att använda

Möjligen ett "vridband" med ½"-fattninng.
Shoot!