oljefilter

Ett bra trick om man överväger att byta filtermärke är ju att såga upp ett befintligt filter samt ett av det märke man överväger till sin modell. Så brukar jag göra. Man lägger förstås snittet längs den rotationssymmetriska axeln.
Då kan man försäkra sig om att ev överströmningsventil finns, hur den är konstruerad, skillnader i veckning, filterarea, filtermaterial, limning av filtermaterialet i gavlarna osv. Finner man härvidlag att tex Biltemas filter ej skiljer sig otillständigt mycket från tex sitt oem-filter så är ju isf de två uppsågade filtrena ganska snabbt intjänade mtp Biltemas ofta lägre pris. Skulle biltemas filter vara undermåligt är ju kostnaden för de uppsågade filtren kanhända ännu mer försumbar.


Till min nuvarande hoj har jag sågat upp K&N, Emgo samt HD-original.
Det vart HD original ty de andra hade ingen intern överströmningsventil (till min hojmodell). Så oljetrycket går till oljetanken via pumpens överströmmare istf att bypassa filtret och ut till smörjställensa när motorn är kall med de två förstnämda filtermärkena till min hojmodell.

Nu har även biltema filter till min hojmodell så jag ska köpa och såga upp ett sånt också. men redan på storleken ser jag att det förmodligen har mindre filterarea jämfört med HD-original eftersom detta är dubbelt så långt.
 
Last edited:
Eftersom de som säljer fordonen vi har själva inte gör dom filtrena, så skulle jag hålla mig till filter från erkända tillverkare av filter. Nu är jag lite skadad av oljeindustin, men märken som Pall, Boll & Kirch och Mann rekommenderas av den största filterleverantören till offshoreindustrin.

Jepp. Vi kör bara med Pall här. (men det beror antagligen på att de är CERTIFIERADE... vilket inte alls betyder att de måste vara bättre, men däremot kan ta hutlöst betalt! :))
Icke förty är de mig veterligt de enda där man kan beställa för olika reningsgrad direkt i My.
Vi kör med 3 My.

Ett filter som JAG trodde på stenhårt i fordons-svängen var Mann.
Tysk kvalite´och ordnung tänker man ju.

Det kom på näst sist plats på skalan i reningstetet! Det var bara de som var "Inferior" dvs direkt olämpliga som var sämre rent tekniskt... :död
Gå siffra....

Jag hittade testet oxå! *jippi*

OLJEFILTERTEST
 
Last edited:
Olje filter är ju ingen del som brukar vara i akut behov av byte så jag beställer mina från UK, ett original filter till min Mille kostade , £4.99 + frakt £2, i Sverige skulle det säkert kosta +200:-
 
Jepp. Vi kör bara med Pall här. (men det beror antagligen på att de är CERTIFIERADE... vilket inte alls betyder att de måste vara bättre, men däremot kan ta hutlöst betalt! :))
Icke förty är de mig veterligt de enda där man kan beställa för olika reningsgrad direkt i My.
Vi kör med 3 My.

Ett filter som JAG trodde på stenhårt i fordons-svängen var Mann.
Tysk kvalite´och ordnung tänker man ju.

Det kom på näst sist plats på skalan i reningstetet! Det var bara de som var "Inferior" dvs direkt olämpliga som var sämre rent tekniskt... :död
Gå siffra....

Jag hittade testet oxå! *jippi*

OLJEFILTERTEST

Vet inte hur aktuellt det där testet är egentligen "Date: Fri, 7 Jul 1995 00:57:49 +0300 (EET DST)"
:rolleyes:

Borde ha hänt lite på 14år tycker man...
 
Klart du vågar..är ju inte biltema som tillverkat filtret, precis som med oljan...du har en äldre hoj, och garanterat att det är 100 ggr bättre ATT BYTA oljan MED biltema filter än många som fuskar med oljebyten med långa intervaller, men med kanske dyrare filter..byt annars 100 mil tidigare eller så om det känns bättre för dig, för hojen är det garanterat ingen skillnad.
 
Vet inte hur aktuellt det där testet är egentligen "Date: Fri, 7 Jul 1995 00:57:49 +0300 (EET DST)"
:rolleyes:

Borde ha hänt lite på 14år tycker man...

Absolut!
Biltema ligger i topp nu...
;)


Närå - det du säger stämmer - och det påpekar jag ju gång efter anna i tråden om du läser den, att dagsform och produktutveckling gör att man sällan kan dra långtgående växlar på ett enskilt resultat.

Men det jag ville visa med just den här testen, är at "det inte alltid är som man tror"

Vilket även testredaktören har som slutsats.

M.v.h
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top