Oljefilter snurrar men inget händer

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Tja. Skulle hjälpa polaren och byta olja o filter men när vi försöker ta ut filtret så snurrar den bara men kommer inte ut. Det är en ducati supersport 750 ss 99 a tror jag.

Nån som vet vad som kan ha hänt och har en lösning på det?

Känns det som om filterhuset snurrar mot bottenplattan eller känns det som att det snurrar i gängorna om du fattar?

Beroende på om det är filtret i sin helhet som bara snurrar runt på gängorna eller det har släppt i bottenkoppen så borde det gå att vinkla upp den anliggande bottenkoppen väldigt försiktigt naturligtvis för att undvika skador i godset.

Snurrar filtret runt i bottenkoppen så blir det till att försiktigt knacka upp flänsen som håller oljefiterburken.Sällan det löser sig med att försöka banka på denna fläns för att få burken att fastna igen.Därefter lika försiktigt vinkla bottenkoppen utåt / uppåt så gott det går med lämpligt verktyg och sedan försöka knacka / dra runt den med en kraftigare polygrip.Allt beror naturligtvis på hur lätt det är att komma till oljefiltret pga avgasrör mm.

Är ni osäkra på vad ni gör så lämna tyvärr hojen till en verkstad istället så att inte skadorna blir större och dyrare att åtgärda.
Är detta ett originalfilter !?.

Last edited:
Filtret sitter rätt trångt på dessa:

Ducati%20750SS%2099.jpg

Om det är filtret som sitter där underst på hojen kan en sista utväg vara att omsorgsfullt banka en skruvmejsel genom filtret och försöka skruva loss det.
Läs sista utväg.
Det kan hamna små metallprylar i hela hojen om man inte är omsorgsfull nog, och det är jättedåligt.

Jag kör med skruvmejsel som första utväg - alltid. Funkar kanot. !:fyllisar

Hur kan det hamna metall i hojen ? :va Du dunkar in en skruvmejsel med en gummiklubba nere vid toppen på filtret, fet skruvmejsel så den inte river upp filterplåten, rakt igenom och sen vrida bra. Voila !

Kanske har en av ingenjörerna vridit sönder gängan på filtret när de skulle skruva av den..åt fel håll ?

Alltså filtrets bottenplatta har små hål. Kan man inte klippa av filtret jäms kanten på godset och sen sticka in en tång i dessa hål (en sån lång tång..) och vrida ?

Verkar som insatsen med gängorna lossnat från filtret.
Såga av toppen på filtret med bågfil, plocka ut innanmätet och försöka få grepp på insatsen med gängorna med polygrip? :va
På mina hojar så är ju insatsen med filtergängorna en "mutter" utanpå den ihåliga skruven som sitter i motorn.

Tror inte det går med polygrip....jag kollade på hur de där är byggda. En lång tång med smala ändar kan dock funka !

Öppna filtret med våld och gräv ur filtermassan då kommer du åt att som om botten har släppt som Sportbikarn säger.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort