Oljefilter-problem?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har rivit en CBR600RR motor av -03-06 modellen.
Den brukar ju slå stopp på 3ans vevlager när det ger sig.
Denna har skurit på alla 4a vevtapparna.

Inga synliga fel i motorn till varför eller låg oljenivå
Hojen går på bana och nöp bara till och tappade effekt!
I oljefiltret ligger överflödesventilen lös och jag klurar på vad tusan har hänt!
Filtret är från Biltema (inte monterat av mig) och finns orört kvar.
Någon som vet någon som kan kolla sådant?
Att få ersättning av biltema är inte mitt mål och det får man sannolikt inte heller.

Så, idéer?

image.jpg

Hur ser oljepumpen ut?
Är pumpen dålig, bör de vara igensatt sil i tråget. (skitdålig olja, men långsökt).
Om inte får man leta sig vidare i oljestystemet.
OM de tar stopp i filtret å ingen överströmning fungerar, är frågan om tryckregleringsventilen för själva oljetrycket i motorn orkar by-passa all olja?
Om inte filtret borde sprängas i så fall?
Om inte, någon förträning (ev. gucka från vevhushalvemontering eller annan del av oljesystemet) eller jätteläckage (o-ring mellan vevhushalvorna, om den har det konstruktionen?) som gör att oljan inte kommer fram till lagren.
Hur ser kamlagerlägena ut i toppen? De borde vara tvärslut med om veven ser ut så illa.

De brukar finnas ett schema på hur oljesystemet ser ut i verkstadshanböcker å sedan kolla mot själva konstruktionen om man kan se om det failar på på vägen för oljan från tråget ut till lagrena.

Jusstja.... drivningen av själva pumpen?
kan den faila på cbr-modellen?

De e väll mina tips... :va

Last edited:
Har gått igenom allt Fortpelle!
Allt utom filtret ser ok ut!

Filtret har ju inte gått fleratusenmil så att det är igensatt av smuts känns fel.
Motorn är ren och fin förutom tråget som är fullt av glitter.

Bypassen i filtret som ligger lös bör ju inte ge oljetrycksfall, och dåligt renad olja bör inte få den att nypa alla fyra lager.

Hade du tagit isär oljepumpen?

Om 3:an vevlager slits fortare som du sett tidigare så kan de ju i sin tur fixa så det blöder ut flöde där å sänker oljetrycket i övriga systemet så att de bryter oljefilmen på övriga vev å ramlager.
Om man kollar veven så ser den inte ut å ha gått helt torrt va?
Hade veven inte få nå olja alls så borde den närapå vara blåanlöpt? (jag har sett exempel).
Så under ett race eller träning då man pungar på å de blöder ur 3:ans lager å de gör att de övriga lagrena får så dåligt tryck att de inte håller oljefilmen så sliter man ner lagerskålarna å de lägger sig i tråget...

Kan denna teori kanske vara närmare svaret?

Oljepumpen fin fin!

Men kollar man oljeschemat så går oljan in i de yttre hålen på filtret och tillbaka i motorn i mitten!
Så en teori är att de lösa delarna täppt till hålet och det har inte kommit tillräckligt med olja!
Sen skar det.

Motorn är nu på väg ihop med en frisk vev och stakar.
Kommer bli kanon men blev lite fundersam på varför!
Finns liksom inget skit nånstans i motorn.
Allt ligger i botten.

Tar man ut hållaren till fjädern till överflödesventilen så blir det en perfekt propp i gängade fästet till oljefiltret.
Det vill säga där oljan ska in!

Sicket skit!
image.jpg

Okidoki... om de är felet så har tryckregleringsventilen fått jobba satan gissar jag.
Annars hade filtret troligen spruckit.
Så kolla oljetrycket med tryckmätare vid provstart så inte reglerventilen säckat å ger för dåligt tryck.
Märklig konstruktion av filtret att de ens kan inträffa å plugga kanalen.

Hoppas de fungerar å ägaren får många roliga varv på banan :tummenupp

Det har den nog.
Nu klara den det jobbet men dubbelkollade.

Blir nog inga fler Biltemafilter på denna hoj.
Den var i kalasskick innan och levererade 114 kusar med en Ten Kate topp, helsystem med CBR1000RR dämp.
Har inte kollat lagerlägena i toppen ännu men hoppas den klarat sig.

Minns att en vän hade en Volvo 940 och noterade länge att oljelampan lös längre än normalt när han startade den. Han tänkte att det är väl den motorn som är sliten men sen visade det sig att när han bytte från ett Biltema oljefilter till ett Volvo original så försvann det helt, då fanns det oljetryck direkt när han startade den. Säger ju lite om vad som eventuellt händer med oljetrycket med Biltema-filter och om det lossnat delar från det dessutom. Synd att snåla på en så billig del med det resultatet :(

Bara för att safa, nästa gång filtret byts så öppna det och kolla konstruktionen på det också :fakta
(det finns ju inte så många filtertillverkare och det finns ju ingen "Biltemafabrik")

Själv kör jag MANNfilter på mina fordon och hittills har det gått bra..........

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!