Oljefilter-problem HJÄLP !!!!!!!!!!!!

fluppen skrev:
Jag har inte varvat upp hojen direkt efter start, utan bara tryckt på startknappen och direkt när motorn startat händer det :(

Hur kollar man reducorventilen ? med hammare och slägga ?? :va
Hmmm. Skumt fel.
Att varva upp direkt eller efter 30 sekunder eller efter 2 minuter är ungefär lika illa. Oljan är ju fortfarande kall**. Ta det alltid lite piano med kall olja!

Men det är verkligen longshot att reducerventilen skulle ha hängt sig. Det har hänt men det händer inte ofta. Absolut inget vanligt fel.
Hur var det, har det hänt med ett enda eller med flera filter? Dvs flera gånger på raken?
Samma sorts filter varje gång det händer?

Reducerventilen kollar man genom att mäta oljetrycket (men det förutsätter ju att inte oljan pissar ur filtret). För högt tryck = fel på ventilen, för lågt tryck = fel på ventilen, puffran slut i lager eller pumpen slut.
Mäta oljetrycket är ett jobb för verkstad om du inte är rätt kunnig själv.

Har du inte testat med ett annat filter så tycker jag att du ska göra det innan du gör nåt annat.

**Tänk på att oljan inte blir varm lika fort som resten av puffran. Tempmätaren visar med andra ord inte oljetempen, den visar vattentempen.

Robban_C skrev:
Hmmm. Skumt fel.
Att varva upp direkt eller efter 30 sekunder eller efter 2 minuter är ungefär lika illa. Oljan är ju fortfarande kall**. Ta det alltid lite piano med kall olja!

Men det är verkligen longshot att reducerventilen skulle ha hängt sig. Det har hänt men det händer inte ofta. Absolut inget vanligt fel.
Hur var det, har det hänt med ett enda eller med flera filter? Dvs flera gånger på raken?
Samma sorts filter varje gång det händer?

Reducerventilen kollar man genom att mäta oljetrycket (men det förutsätter ju att inte oljan pissar ur filtret). För högt tryck = fel på ventilen, för lågt tryck = fel på ventilen, puffran slut i lager eller pumpen slut.
Mäta oljetrycket är ett jobb för verkstad om du inte är rätt kunnig själv.

Har du inte testat med ett annat filter så tycker jag att du ska göra det innan du gör nåt annat.

**Tänk på att oljan inte blir varm lika fort som resten av puffran. Tempmätaren visar med andra ord inte oljetempen, den visar vattentempen.

Till en början, tack !

Jag har asså inte varvat motorn nåt särskilt när den är kall, vet att det inte är nyttigt,

Att oljefiltret har gett vika har hänt två ggr nu, med samma typ av filter dvs Yamaha orginal. Men det har vart mellanrum mellan gångerna och jag har använt hojen ganska mkt innan det hände nu igen, trodde typ att det var nån engångsgrej ju :huvet

Så om jag får oljetrycket uppmätt och det är normalt så måste det alltså vara fel på filtret eller oljan ?

Jag drog ju som sagt filtret bara med handen då det har hänt, nu tog jag med momentnyckel och drog som föreskrivet 17 Nm.

Tack :Bugar
Filip

Skumt fel. Varför lade jag mig i diskussionen för? :huvet :va

Jag drar alltid filtrena för hand, vare sig det är bil eller hoj (så länge det är burkfilter). Har, såvitt jag minns, aldrig varit med om det där.

Eftersom det har hänt två ggr med samma fabrikat så tycker jag du ska testa med ett annat fabrikat eller få oljetrycket uppmätt.
För högt oljetryck är verkligen långsökt men det är även långsökt att två filter, visserligen av samma fabrikat, skulle vara felaktiga. Dessutom från olika tidpunkt. Hör med handlarn om han har köpt in dom i samma parti, det kan ju vara ett helt parti med samma fel, då skulle det ju klarna lite.

Och jag utgår från att du har rätt sorts olja i puffran (har du säkert förklarat ovan). Å andra sidan borde inte packningen skjuta bara för att man har lite för tjock olja i puffran heller. Lite marginal måste ju grejorna ha tycker man.

Jag kan faktiskt inte bistå mer, jag fattar tamejfaan inte vad det här är fråga om. Och jag brukar inte stå handfallen.
Men jag vill veta hur det slutar!

Men om det vore min hoj så skulle jag börja med att mäta oljetrycket men det beror ju på att jag har möjligheterna att göra det.

Robban_C skrev:
Skumt fel. Varför lade jag mig i diskussionen för? :huvet :va

Jag drar alltid filtrena för hand, vare sig det är bil eller hoj (så länge det är burkfilter). Har, såvitt jag minns, aldrig varit med om det där.

Eftersom det har hänt två ggr med samma fabrikat så tycker jag du ska testa med ett annat fabrikat eller få oljetrycket uppmätt.
För högt oljetryck är verkligen långsökt men det är även långsökt att två filter, visserligen av samma fabrikat, skulle vara felaktiga. Dessutom från olika tidpunkt. Hör med handlarn om han har köpt in dom i samma parti, det kan ju vara ett helt parti med samma fel, då skulle det ju klarna lite.

Och jag utgår från att du har rätt sorts olja i puffran (har du säkert förklarat ovan). Å andra sidan borde inte packningen skjuta bara för att man har lite för tjock olja i puffran heller. Lite marginal måste ju grejorna ha tycker man.

Jag kan faktiskt inte bistå mer, jag fattar tamejfaan inte vad det här är fråga om. Och jag brukar inte stå handfallen.
Men jag vill veta hur det slutar!

Men om det vore min hoj så skulle jag börja med att mäta oljetrycket men det beror ju på att jag har möjligheterna att göra det.

Okej allt uppfattat och nerskrivet :tummenupp

Ett stort tack för ditt engagemang :Bugar

Funderade lite.

Vid montering ska man torka rent tätytan på motorn och olja in oringen, gjorde du så?
Áldrig montera med torr oring.

Långsökt: Om hojen har fått sig en jävel på filtret nån gång så kanske tätytan (borde ju läcka) eller röret/skruven är skadat? Kolla om oringen når tätytan samtidigt runt om. Nu vet inte jag om filtret sitter så att det kan få stryk på din hoj mendu får väl kolla.
Mycket långsökt men vafan ska man tro.

När oringen har läckt, har då filtret suttit fast ordentligt?
Dvs har filtret gängat upp sig tills oringen har ploppat ut? Också långsökt men...
Åtgärdas så här:
Skruva fast en bit svetstråd i närheten av filtret alternativt borra ett hål genom nåt och stoppa genom en bit ståltråd. Linda svetstråden/ståltråden motsols runt filtret samt dra fast med en slangklämma runt filtret. Riktningen motsols gör att tråden sträcks och håller emot om filtret börjar gänga loss.

Robban_C skrev:
Funderade lite.

Vid montering ska man torka rent tätytan på motorn och olja in oringen, gjorde du så?
Áldrig montera med torr oring.

Långsökt: Om hojen har fått sig en jävel på filtret nån gång så kanske tätytan (borde ju läcka) eller röret/skruven är skadat? Kolla om oringen når tätytan samtidigt runt om. Nu vet inte jag om filtret sitter så att det kan få stryk på din hoj mendu får väl kolla.
Mycket långsökt men vafan ska man tro.

När oringen har läckt, har då filtret suttit fast ordentligt?
Dvs har filtret gängat upp sig tills oringen har ploppat ut? Också långsökt men...
Åtgärdas så här:
Skruva fast en bit svetstråd i närheten av filtret alternativt borra ett hål genom nåt och stoppa genom en bit ståltråd. Linda svetstråden/ståltråden motsols runt filtret samt dra fast med en slangklämma runt filtret. Riktningen motsols gör att tråden sträcks och håller emot om filtret börjar gänga loss.

JAg förstår hur du tänker robban, Jag tror inte filtret har fått sig en jävel, det gängas på mkt lätt, utan något som helst motstånd, dvs gängorna e raka och hela.

Japp jag torkade anläggningytan och oljade in gummit.

Det där med tråden låter lite rissky ?? svetsa och borra ? nej jag får la göra en märkning där det sitter nu och se om det rör på sig då det händer nästa gång.

Tack robban och trevlig helg på dig :fyllisar

fluppen skrev:
... Det där med tråden låter lite rissky ?? svetsa och borra ? ...
Nänä, inte svetsa, jag skrev svetstråd, inget annat!

Borra förutsätter ju att det finns nåt lämpligt ställe att borra.
För övrigt är metoden alldeles utmärkt för låsning av komponenter som vill lossna och inte lämpar sig för vanligt gänglås. Det fungerar faktiskt att göra så här!
Men det är, liksom allt annat i det här problemet, långsökt att det skulle behövas. Normalt sett drar man ju filtren för hand, sen sitter dom ju som satan när man ska ha loss dom.
Men vafan ska man tro när det inte finns några fel.

Jaja, som sagt, jag vill veta hur det slutar.

Robban_C skrev:
Nänä, inte svetsa, jag skrev svetstråd, inget annat!

Borra förutsätter ju att det finns nåt lämpligt ställe att borra.
För övrigt är metoden alldeles utmärkt för låsning av komponenter som vill lossna och inte lämpar sig för vanligt gänglås. Det fungerar faktiskt att göra så här!
Men det är, liksom allt annat i det här problemet, långsökt att det skulle behövas. Normalt sett drar man ju filtren för hand, sen sitter dom ju som satan när man ska ha loss dom.
Men vafan ska man tro när det inte finns några fel.

Jaja, som sagt, jag vill veta hur det slutar.

Okej :tummenupp

Jag håller dig underrättad hur det fortlöper, inget nytt nu iaf :banana

Skulle vara kul att vet hur det gick för dig, för jag har själv samma problem.

fluppen skrev:
Har ju en R1- 98:a då va...

Problemet är det att när jag startat min hoj så har det hänt nu två ggr att packningen på oljefiltret har "pressats" ur sitt spår och får till följd att olja pissar ut och det ser chockerande ut. Jag har "bara" handdragit filtret, alltså inte med momentnyckel, vet ej om det kan bero på det ? :va

Anläggningsytan till packningen på motorn är jämn och fin.
Och hojen fungerar utmärkt i övrigt :banana

Ta en titt på bilderna så förstår ni vad som hänt, alltså "flärrpen" som håller nere packningsspåret har ju släppt från självaste burken, niten alltså.

Jag tycker det känns som det är tillverkningsfel på skiten :va ????

Filtret har rullat ca 50-100 mil

Kan det vara nåt med motorn ? :va

Snälla hjälp mig...vågar ju inte köra hojen knappt, inte så kul med fetesläppet på sin egen olja :3freak

Tackar :Bugar

Tänkte bara informera om att min hoj har skött sig bra nu på sistone, inga mer oljefilter-ras.

Hoppas fan inte det händer heller....

Haj haj...

fluppen skrev:
Tänkte bara informera om att min hoj har skött sig bra nu på sistone, inga mer oljefilter-ras.

Hoppas fan inte det händer heller....

Haj haj...
Däremot har smittan spritt sig till mina bromsar :mad: :) Det måste vart när min hoj övernattade i ditt garage :tomten

:hej

hållundan skrev:
Däremot har smittan spritt sig till mina bromsar :mad: :) Det måste vart när min hoj övernattade i ditt garage :tomten

öpp öpp ! Mitt garage smittar bara hojjar av det sämre märkena typ Honda, Suzuki osv... Yamaha kommer undan med glans.

Tror du verkligen att hela oket måste bytas ? Jag menar nya packningar till kolvarna plus rengörning av spåren till dessa, sen rengörning av huvudbromscylindern kan nog göra susen. På sen med stålomspunnet så blir du som en riktig bromsare.

fluppen skrev:
öpp öpp ! Mitt garage smittar bara hojjar av det sämre märkena typ Honda, Suzuki osv... Yamaha kommer undan med glans.

Tror du verkligen att hela oket måste bytas ? Jag menar nya packningar till kolvarna plus rengörning av spåren till dessa, sen rengörning av huvudbromscylindern kan nog göra susen. På sen med stålomspunnet så blir du som en riktig bromsare.
Jo, jag hoppas faktiskt att det är så. SKa beställa nya packningar i veckan tänkte jag... Fast, jag funderar... Dom var ju lätta att sätta in, alla kolvarna...

Men men... Lite tröttsamt detta :(

hållundan skrev:
Jo, jag hoppas faktiskt att det är så. SKa beställa nya packningar i veckan tänkte jag... Fast, jag funderar... Dom var ju lätta att sätta in, alla kolvarna...

Men men... Lite tröttsamt detta :(

Lätta och lätta.... vi smorde ju in det med fett, jag menar, även i en trång muff kommer man in bara den e tillräckligt våt ;)

Vi kör på packningarna, dom kan ju inte vara dyra. Funkar det så funkar det...

Det löser sig alltid !

fluppen skrev:
Lätta och lätta.... vi smorde ju in det med fett, jag menar, även i en trång muff kommer man in bara den e tillräckligt våt ;)

Vi kör på packningarna, dom kan ju inte vara dyra. Funkar det så funkar det...

Det löser sig alltid !
Hahahahah, du är vis du Filip! :Bugar

Ja, jag ska beställa sånna i veckan... Ner med skiten igen.... Suck...

Vi höres av...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...