oljefilret r1 06

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
Buell xb9s 2003
hej hej!
tänkte byta olja och filter idag men filtret sitter som berget! dum som jag är tänkte jag att mina gamla vän herr polygrip kunde hjälpa mig men jag mosade bara ihop filret en aning... Provade sen att köra en mejsel genom och dra men filtret var för mjukt så det ända som hände var att hålen blev större. Någon som har några knep för att få bort sattyget?:gnissla

tacksam för alla tips!

Tror att om du har en polygripmodell större är det bästa när filtret redan är trachat.. Rörtång skulle väl va det bästa det har ju lite större greppyta men är ju svårt o komma åt på en retta iallafall dom tidiga årsmodellerna som jag servat..

Rörtång brukar funka bra för mig iaf.
Annars kan du köpa en oljefilternyckel på typ biltema. Har även använt en sån o den funkar kanon, om det är lite för tight för rörtången.
Sen så har väl även Yamaha en egen oljefilersnyckel som man kan skaffa.

Rörtång brukar funka bra för mig iaf.
Annars kan du köpa en oljefilternyckel på typ biltema. Har även använt en sån o den funkar kanon, om det är lite för tight för rörtången.
Sen så har väl även Yamaha en egen oljefilersnyckel som man kan skaffa.

En riktig filternyckel är ju det absolut bästa. Men nu hade han ju trachat filtret med polygrip o skruvmejsel rakt igenom:tungan

Det finns oljefiltertänger där du drar en rem runt filtret som du sedan spänner åt m.h.a. ett handtag.
Finns det plats att använda ett sådant verktyg kommer du att få loss filtret, om det inte sitter så hårt att du drar loss själva "koppen" från den gängade delen.

hej igen!

lyckades idag få bort filtret med 2 st mejslar genom det.. så nu är det nya på plats! och ny olja är i... något jag funderade på var om det ska vara någon packning på oljeurtömningsbulten? såg ut som det var en bricka nertill men den den var liksom som en del av bulten.. hde inte tid att tänka så mycket utan satte bara tillbaka den.. :va

hej igen!

lyckades idag få bort filtret med 2 st mejslar genom det.. så nu är det nya på plats! och ny olja är i... något jag funderade på var om det ska vara någon packning på oljeurtömningsbulten? såg ut som det var en bricka nertill men den den var liksom som en del av bulten.. hde inte tid att tänka så mycket utan satte bara tillbaka den.. :va

Ja,det ska vara en alu-bricka på oljepluggen.
Titta i baljan och om den sitter kvar på motorn.
Strunta inte i den.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...