oljeförlust vid testkörning!!!?

1100 bike

classe
Gick med
8 Mar 2010
Hoj
93 gsxr 1100w
hej alla sportfantaster, har en fråga som ja e mycke förundrad över. min tjej har en kawazaki z1000j årsm 81 som de byttes olja o filter på efter inköp i vintras. de visade sig att de knappt fanns olja alls i motor, snarare lite bensinblandad olja. efter några starter gick den okej men flödade över i förgasarna, för notering endast en kortare provtur senare bestämde vi oss för att byta förgasare o byta olja ifall de kommit in bensin igen bland oljan. när vi då skulle tömma ut oljan fanns de ingen kvar, kanske max en deciliter!!!!!!! 3,7 liter olja har förvunnit, e de möjligt? o vart har de tagit vägen? motor har funkat okej, spottat lite i förgasare men absolut ingen rök o bra svar på rullen!! har nån snott oljan eller? kanske e de nån som skrattar men en helt seriös fråga. tacksam för svar! mvh classe

oljan tar ju samma väg ut ur motorn som bensinen tar in. Mellan kolv/cylindervägg. Antagligen dags för kolvringsbyte skulle jag gissa på

Vad?
Har hojen mer eller mindre stått och oljan försvunnit?
Soppan i oljan kan jag förstå om förgasarna flödar över och kranen står öppen över vintern.

Den kan inte försvunnit utan att lämna spår på underlaget.

Jag kan inte svara på vart 3.7 liter olja försvunnit, men hoppas att motorn inte gått utan oljetryck.

De där motorerna var dessutom kända för att lätt börja dra olja, jag minns inte helt klart, men har för mig att det var ventilstyrningarna/tätningarna som gärna började läcka olja.

Men mha komprov och/eller leak-down-test så är det ju enklare att diagnosticera det inre läckaget och vart det läcker. Externa läckor borde ni ju ha sett, då blir ju hojen kladdig.

Har den modellen en eller flera oljepluggar?
Kommer ihåg första oljebytet på GPZ:an, lossade pluggen och det kom några deciliter. Kollade i boken och upptäckte det fanns två pluggar. :)

Har den modellen en eller flera oljepluggar?
Kommer ihåg första oljebytet på GPZ:an, lossade pluggen och det kom några deciliter. Kollade i boken och upptäckte det fanns två pluggar. :)

Tänkte just på detsamma. En kompis hade en 81:a Z1000 på 80-talet och jag har ett svagt minne att det var mer än 1 plugg på den. :va

Det mesta brukar bli så enkelt när man använder dokumentationen till hojen.:tummenupp

tack för alla svar, ja de finns flera pluggar, hoppsan, måste kolla detta, att kolvringar kan skicka olja förstår ja men de borde ju synas på så kort körning. ja fick inte loss den ena pluggen så ja tog bort filter o den pluggen. ja jädrar, om så e fallet med 2 pluggar så har hojen 7,5 liter olja just nu!!!!! mycket tacksam för svar, classe.

Min första Superbike var en GPZ1100, med insprutning. Humm snart 23 år sedan....:Bugar

Den drog massor med olja. Rev av cylindrar och kollade kolvar och ringar. Dom var i perfekt skick. Cylinderloppen såg också riktigt bra ut. Så jag gjorde misstaget att sätta ihop den igen med gamla ringarna. Bara någon vecka efter det fick jag reda på att det var materialfel i ringarna. SÅ det var inte den spänst det skulle vara i dem.
Så att, oavsett om ringarna ser bra ut, så ska man byta på just dom där motorerna. (Det ska man göra ändå, men dom är extra kinkiga.)

Mats

Min första Superbike var en GPZ1100, med insprutning. Humm snart 23 år sedan....:Bugar

Den drog massor med olja. Rev av cylindrar och kollade kolvar och ringar. Dom var i perfekt skick. Cylinderloppen såg också riktigt bra ut. Så jag gjorde misstaget att sätta ihop den igen med gamla ringarna. Bara någon vecka efter det fick jag reda på att det var materialfel i ringarna. SÅ det var inte den spänst det skulle vara i dem.
Så att, oavsett om ringarna ser bra ut, så ska man byta på just dom där motorerna. (Det ska man göra ändå, men dom är extra kinkiga.)

Mats

Var de alla ringar per kolv som var kassa, eller bara någon av komp eller den 3 delade oljeringen, den understa?
Inget som märktes på komptest? (beroende på vilka ringa då givetvis)

Vet att de kunde komma in maskiner av andra fabrikat som tog olja men där komp var oki och cylindrar var i rätt mått å kolvringsgap och så. Och men vet att de inte kom via styrningarna.

Var de alla ringar per kolv som var kassa, eller bara någon av komp eller den 3 delade oljeringen, den understa?
Inget som märktes på komptest? (beroende på vilka ringa då givetvis)

Vet att de kunde komma in maskiner av andra fabrikat som tog olja men där komp var oki och cylindrar var i rätt mått å kolvringsgap och så. Och men vet att de inte kom via styrningarna.

DÅ var man 19 år och funderade inte så mycket på det. Nya ringar var dyra i vilket fall.
Ja kompet var det inget fel på. Ventiltätningarna blev nya, men ingen skillnad i oljeförbrukning, så det stämde nog att det var kassa ringar.

Mats

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...