Oljeförbrukning på gammal hoj

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Vad anses vara rimlig oljeförbrukning på en gammal hoj utan att den behöver renoveras? Min gamla Honda CBR 1000 F -92 med 10 000 mil på mätaren drar 1 till max 2 dl på två tankar vid mycket hård körning men nästan inget alls vad jag kan se vid lugn körning. Den ryker inte ett dugg vid hårdkörning och stiften är finfint gråa/ljusbruna helt utan oljeavlagringar. Jag är inte van att behöva dutta i olja överhuvudtaget och därför íntresserad av hur andra har det på lite äldre hojar. Kör på Biltema helsyntet 15W-40, den kanske skulle dra lite mindre med en 50-olja men jag är inte beredd att betala 180 kr litern för helsyntet till en gammal billig hoj som drar olja och vill inte köra på mineral eller halvsyntet eftersom den piskas hårt ibland.

När den drar 1 liter olja på 100 mil är det dags att fundera på en renovering - om inte annat för att medtrafikanterna inte ska storkna av avgasröken. 1 liter på 400 mil är fullt normalt (inom toleranserna) även för en sprittans hoj.

Ge blanka den i att toppa av oljan, låt den gå till undre strecket på nivån och se om det fortsätter att försvinna olja. Det är möjligt att du pytsar i FÖR mycket olja.

andersbrink skrev:
2315540 När den drar 1 liter olja på 100 mil är det dags att fundera på en renovering - om inte annat för att medtrafikanterna inte ska storkna av avgasröken. 1 liter på 400 mil är fullt normalt (inom toleranserna) även för en sprittans hoj.

Ge blanka den i att toppa av oljan, låt den gå till undre strecket på nivån och se om det fortsätter att försvinna olja. Det är möjligt att du pytsar i FÖR mycket olja.

OK, jag testar att låta den gå ner till undre strecket. Jag har fyllt på 1.2 liter olja på 460 mil så då förstår jag på ditt svar att det inte är något akut problem och det är också så det känns med frånvaro av rök, fina stift och att den går kanonbra över hela varvtalsområdet.

Sydney skrev:
2315535 Vad anses vara rimlig oljeförbrukning på en gammal hoj utan att den behöver renoveras? Min gamla Honda CBR 1000 F -92 med 10 000 mil på mätaren drar 1 till max 2 dl på två tankar vid mycket hård körning men nästan inget alls vad jag kan se vid lugn körning. Den ryker inte ett dugg vid hårdkörning och stiften är finfint gråa/ljusbruna helt utan oljeavlagringar. Jag är inte van att behöva dutta i olja överhuvudtaget och därför íntresserad av hur andra har det på lite äldre hojar. Kör på Biltema helsyntet 15W-40, den kanske skulle dra lite mindre med en 50-olja men jag är inte beredd att betala 180 kr litern för helsyntet till en gammal billig hoj som drar olja och vill inte köra på mineral eller halvsyntet eftersom den piskas hårt ibland.

Du är i trygg hamn - Hondahamnen. Oroa dig inte mitt barn.
Säger som Anders: När det kostar för mycket ELLER bakomvarande gör desperata omkörningar, prejar dig och hotar dig till livet om du inte renoverar, ja DÅ är det dax!

1l/100 mil är väl annars den gängse normen som sagt, men se upp för bensin och kondensutspädning där volymen t.o.m kan ÖKA om man mest kör korta körningar där motrn inte hinner koka ur sig skiten via vevhusventilationen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla