Oljeförbrukning / oljepåfyllning R1 -98 till ERF

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Denna fråga skulle väl lika gärna kunna ligga i Teknik och Mekhörnan men problemet relaterar till hur vi löser det under ett ERF.

Vi har en R1 -98:a "Ratbike Edition" som vi kör REC på.
Den drar, precis som många andra R1:or en hel del olja och ryk er blått vid nedväxling. De flesta vi pratat med säger motorrenovering med kolvringar och ventilstyrningar alt. ventiltätningar.
Till saken hör att ingen av oss i teamet är så hemma på det här med att riva motorer, vi skulle säkert få isär den men sen ska allt ju funka när det skruvas ihop också. Vi får alltså lämna iväg motorn för att få det vidgjort och pris på detta finns.

Mina frågor är:
1. Ska vi lägga ner pengarna på en renovering?
2. Jaga en ny motor.
3. Inte bry oss?

4. Om vi nu skiter i att åtgärda det, hur löser vi snabbast oljepåfyllningen? Vi räknar med 4 - 5 dl totalt under ett 4 h rejs och två, kanske tre påfyllningstillfällen. Har fått ett förslag på snabbpåfyllning men vill gärna höra om det finns andra patentare.

Kom med tips och råd.

Tack
 
4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.
 
4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.

Överfylla är oftast ingen bra idé, det trycks ut nästa omedelbart, eller om man har lite oflyt skapar onödigt högt tryck i motorn. Bättre att fylla på en aning efter hand, tar inte många sekunder när man tankar eller byter förare en gång halvvägs in i loppet.
Men sen är det väl som vanligt absolut bäst att ta isär och serva motorn 10 år gammal r1-motor som ska gå långlopp bör ses över...
 
kör så de ryker!!
Är ni 3 personer så får ni säkert både isär å ihop den. Dokumentera med bilder, använd en verkstadshandbok med moment å allt så löser de sig.

Känns ju alltid bättre å veta att man kan lita på maskinen m man skall rejsa. Tråkigt å hamna sist för att hojjen strular.
 
Överfylla är oftast ingen bra idé, det trycks ut nästa omedelbart, eller om man har lite oflyt skapar onödigt högt tryck i motorn. Bättre att fylla på en aning efter hand, tar inte många sekunder när man tankar eller byter förare en gång halvvägs in i loppet.
Men sen är det väl som vanligt absolut bäst att ta isär och serva motorn 10 år gammal r1-motor som ska gå långlopp bör ses över...
Vi har överfyllt och det blir precis som du säger, vi trycker ut oljan nästan direkt. Att fylla på tar mer än några sekunder, oljelocket är ju najjat (vi använder dock en sprint) men vi måste fippla med tratt med monterad slang.
Vi behöver nåt snabbare.

4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.
Oljetryckslampan börjar lysa och vi vågar inte köra vidare då. Överfylla är inte lönt som sagt.
 
Last edited:
Vi har överfyllt och det blir precis som du säger, vi trycker ut oljan nästan direkt. Att fylla på tar mer än några sekunder, oljelocket är ju najjat (vi använder dock en sprint) men vi måste fippla med tratt med monterad slang.
Vi behöver nåt snabbare.


Oljetryckslampan börjar lysa och vi vågar inte köra vidare då. Överfylla är inte lönt som sagt.

Om den dricker SÅ mycket olja är det inget att fundera över. RENOVERA!
Eller köp en ny morot. Känns ju lite löjligt att hitta på lösningar för att snabbfylla en inte frisk motor. Det är ju en tävling, då får man f-n ha lite ordning på grejerna även om de börjar bli till åren.
 
Det går att överfylla R1:an minst 2-3 dl utan att det trycks ut. Sen har jag för mig att det är ca en liter mellan min och max så det borde ju inte va något problem? Jag kanske är fel ute...
 
Vi behöver nåt snabbare.

Jag har aldrig kört ERF och jag har ingen aning om vad för regler som gäller.

Men ett snabbt sätt att få ner oljan i motorn kunde vara att använda en slang med ytterdiameter som gängan i blocket och längd som rymmer motsvarande de deciliter ni önskar. Borde gå väldigt fort att tömma i.
 
Ni skall fylla ca 5 dl under fyra timmar.

Till att börja med så är det inte oljetrycket som är lågt när lampan lyser på R1an det är låg oljenivå så motorn kommer ju inte tvärrasa de närmaste 200metrarna ändå.

När det är låg oljenivå hur mycket får ni i då innan den är toppfylld? Bör vara mer än 2 deciliter?

Det finns sprutor med slang som man kan använda då tar själva påfyllningen inte många sekunder.

/Urban
 
Bygg u-bits till en skruvdragare så går det fort att skruva loss och dit oljelocket.
Men som dom flesta säger, renovera, det blir garanterat billigare att göra det nu än att vänta tills den rasar helt :fakta
 
Jag vet bara att 1liter olja på 100 mil tar den utan att det är fel på motorn. Fick själv panik då min gamla R1 -98 började lysa hela tiden av att oljenivån är låg.
Fick svar från Yamaha själva att så är läget och inget mer med det...
 
det går ganska lätt att borra in en smörjnippel och använda en fettspruta, självklart med olja i he he. så fyller du på olja på typ 10 sekunder utan att ens öppna oljelocket. go girls...
 
Låter inte som något att oroa sig för, hade en 98:a som drog minst lika mycket. Och den körde jag > 1000 mil bana & gata utan problem:tummenupp

Vill ni ha en billig & snabb olkepåfyllning så ta en 1-liters oljeflaska för växellådsolja, brukar vara en inbyggd slang i dem (i alla fall i Castrols). Så kan ni hälla i 5 dl i flaskan i förväg. Inget söl med tratt eller att mäta, utan bara att trycka i!
 
Kan ni inte använda en oljeburk med en sån där pip på? jag brukar hälla över oljan i en gammal sån då slipper ni slangar å skit. pipen är 3-4 cm lång och ca en cm i diameter så den räcker ner i påfyllningshålet. Åk in på en mekonomen affär eller nått å leta upp en lämplig burk (sån som man drar upp pipen ur korken) brukar se ut som en liten kork uppepå den andra korken
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top