Oljeförbrukning ny hoj?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tvättade å gned lite på kingen idag (massa ungar hemma så kan man inte åka så kan man putsa :tummenupp ) , gluttade lite i oljenivå fönstergrejjan , den var prexis på "low" sträcket.

Den har gått nu i skrivande stund ca 180 mil , hyffsat varsamt inkörd dom första hundra och första servicen gjordes för typ 50 mil sedan i höstas innan vintevilan ...

Är det normalt att nya motorer sörplar lite extra olja i början ?(eller 1340 motorn generellt drar olja?)

Den låter helt normalt och oljelampan slocknar som den ska ... å antar att det bara ska i nån deciliter för att hamna "rätt" i tittgluggen ... känndes lite konstigt bara att en nästan ny hoj har förbrukat olja , kkan iofs vara serviceverkstan som hällt i lite snålt åxå (har i ärlighetens namn aldrig kollat oljenivån)

Oljeförbrukningen varierar mellan olika hojar.
Uppskattar själv att min sukka drar ca 1,5dl/100mil, 2,4 liter olja i blocket, min traja inget alls med 4 liter olja i blocket.
Stämmer rätt bra med Motorrads 5000mila test på åtta hojar som fanns på Presstop i januari.
En testad Triumph ca 0,5dl/100mil, en testad Suzuki med "samma" 650cc V2a ca 1 dl/100mil.
Och försvinner 0,5dl/100mil så syns det inte på 4 liter olja. Om man som jag byter olja efter ca 300mil.
Mest drog som jag minns det av de av Motorrad testade hojarna Honda CBR1000RR.
Ca 3dl(?)/100mil. Vilket Hondas mekaniker kommenterade till Motorrad som normalt för CBR1000RR.

får skvätta i lite till rätt nivå , å kolla lite då och då ..... eftersom jag inte kollade nivån efter servicen så kan den ha legat lågt hela tiden.
känns som annars har den dragit i sig lite mycket på så lite åka

Last edited:
Du ska kunna köra svinhårt med den maskinen utan att den drar nämnvärt med olja. Det är förmodligen avläsningsfel.

får skvätta i lite till rätt nivå , å kolla lite då och då ..... eftersom jag inte kollade nivån efter servicen så kan den ha legat lågt hela tiden.
känns som annars har den dragit i sig lite mycket på så lite åka
Jupp, de kanske snålade när de fyllde på oljan på servicen. :tummenupp

Men som sagt så ska man alltid ha ett öga på oljenivån, även om ingen lampa börjat lysa.

Jupp, de kanske snålade när de fyllde på oljan på servicen. :tummenupp

Men som sagt så ska man alltid ha ett öga på oljenivån, även om ingen lampa börjat lysa.

Kommer kolla den mera frekvent nu iaf :) ... hadde faktiskt inte en tanke på det iom att den är "ny" och "nyservad" ....

Det är stor skillnad rent precisions mässigt på en ny motor från dagens datum jämfört med en nytillverkad för förtio år sedan.Trots detta så kan fortfarande en ny förbränningsmotor dra mer olja under sin inkörningscykel.Inte alls något onaturligt.Finns fortfarande t ex bilmotorer där en liter på hundra mil inte anses vara fel enligt tillverkarna även om jag själv tycker det låter helt tokigt med tanke på dagens teknik.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...